Tárca






Grecsó Krisztián
Öröknyár


Céltalanul korzóztam az árnyas, platános főutcán, ezerszer is bejártam a hűs városi promenád minden szegletét, megpróbáltam feltűnést kelteni. Következményt akartam, eredményt, hogy élek, legalább azt, hogy félre kelljen állni miattam, az is valami, egy jel, hogy létezem, hogy nem lehet mindig kihagyni a számításból. Tizenhat voltam, és csurig reménytelen vágyakkal, melyekről senki sem akart tudomást venni, pedig én kapkodós hévvel szerettem bele az első szembejövőbe, örökös hűséget fogadva neki, ha egy pillantásra is méltatott.

Így vonszolta el magát az egész nyár.

Ezután évekig azt hittem, a tavasz csak elmúlást hozhat, az ősz viszont biztosan szívderítő megújulást jelent. Föltétlenül és csak azt. Az ősz feléleszti a szerelmeket, rutinossá és magabiztossá tesz, az ősznek van ritmusa, míg a nyár szertelen, szédült és vágyakozó. A nyár a kötelező nagy érzések évszaka, míg az ősz a spontán és valódi örömöké.

Mára megengedő nosztalgiával ámulok vágyakozó magamon. Mert már semmiben sem vagyok biztos. Nincs szerelmes és rideg évszak, a lélek szunyókál vagy liheg, egy elvesztett szerelemnek nincsen ideje. Csak tere. Az elherdált boldogságot hotel szobákban, idegen városok főutcáin látom, pincérek, séfek köszönömjében hallom, és ott van, hát persze, minden félrecsúszott nyakkendőben, vagy a háton tüdőformában átizzadt ingemben, mikor egy szerelmes éjszakáért átvezettem az országon…

Az udvarlások izgalmában nem fontos az idő. A kánikula lényegtelen, csak a pad, az utcaszeglet, az első tágas motelszoba számít. A nosztalgia magányossá tesz, a magány pedig megint csak tér, és nem idő. Valamiért úgy emlékszem, mintha a szerelmes terekben nem lett volna senki, rajtunk, szerelmeseken kívül.

Az idő mindig valóságos, a rossz döntések keserűsége jelzi, hogy a perc létező dolog, szenvedni hónapokon át lehet, tűrni a savanyú vágyakozást. Várni, hogy elmúljon, hogy enyhüljön.

Szakítás után üres maradtam mindig, mint egy kipakolt, elhagyott lakás. Maradt a szekrények, a szőnyegek sziluettje, a közös élet körberajzolt tere, megannyi szétfolyó emlékkontúr… de lám, már megint nem tudok az időről beszélni. Talán, mert nincs emlékem róla, a szerelmes éjszakák, végigszerelmeskedett hajnalok úgy folynak össze, mintha egyetlen pazar ölelés lett volna mind, és bárhogy is kárhoztatom magam érte, elkopnak belőlem a tények. Kuporgatom, őrzöm a maradékot, mint egy vénségére fukarrá vált duhaj.

Eszembe jut egy Kleist novella, ami egy gazdátlan árnyékról szól, egy bizonyos Székely János nevű erdélyi író is feldolgozta az ötletet, jár-kel az árnyék, és nem talál magának társat. Akárkihez hozzáragad, azt kitagadják a társadalomból. Végül megáll a hegytetőn (Székely változatában), és a déli napfényben addig nyúlik, míg semmivé nem válik. Még az elmúlás is térbeli dolog.

Milyen konokul változnak meg a helyek! Legalább a falak, a korridorok, az árkádok maradnának ugyanolyanok. Ne fessék be a korlátot, ha egy szerelmes asszony hozzáért, a makadám út örökké rázzon, ha egyszer végiggurultam rajta egy szerelmes nővel… De nem, minden kifordul, levedlik, és deformálódik.

Csak a női szív rögzít, a férfi örökké magát sajnálja, és színpadiasan vergődik. A férfi szív afféle, mint az Alföld, a női meg olyan, mint a Balaton felvidék, badacsonyi titkos utcaközök.

A szerelemben nincsen generálszervíz, éves javítás, karbantartás, egyetlen módszer létezik: a magányos utazás. A távolban, egyedül kiismerheted magad, és az segít. Ha hetekig kénytelen vagy leltározni, akkor nincs menekvés. Három éve Berlinben ért a nyár, már két hónapja ott éltem, mikor magamra maradtam, és egyedül mérlegeltem végig a vénasszonyok nyarát. Azóta is abból tudom, mire jutottam. Nem tudok konkrét tanulságokkal szolgálni, csak Prenzlauerberg kocsmákkal tarkított mellékutcái vannak a fejemben, a vágyakozással belakott idegen sarkokra emlékszem, az ismeretlen ismerősökre, akiknek csak azért köszöntem, mert hasonlítottak egy itthoni valakire. A terek. Megint és mindig csak terek. Nyár van. Valahol.





Összes munkatársi tárca:

Szabó Tibor: Rövidítés
Kiss László: Második síelés
Kiss Ottó: Irgalom
Gyarmati Gabriella: Kísérlet a Munkácsy-életmű (...) 5.
Grecsó Krisztián: Tánciskola
Szabó Tibor: Lesszdenziorou
Elek Tibor: Noé bárkája felé
Kiss László: A temetés
Gyarmati Gabriella: Kísérlet a Munkácsy-életmű (...) 4.
Erdész Ádám: 942 kép
Kiss Ottó: A másik ország
Grecsó Krisztián: Családi csomagolás
Szabó Tibor: Alibi
Kiss László: Megtudja a halálhírt
Elek Tibor: Szavak, a magasban
Gyarmati Gabriella: Képzőművészeti kiállítások (...)
Erdész Ádám: Egy szelet közelmúlt
Grecsó Krisztián: Hungarusz-tudat
Szabó Tibor: Valami a télről
Kiss László: Rókázás
Elek Tibor: Siket irodalom?
Gyarmati Gabriella: Kohán és a "szoc. reál"
Erdész Ádám: Gercsó Krisztián: Nagymama ajándékba
Kiss Ottó: Ati és a holdvilág - Esti mese
Szabó Tibor: Testvérek, barátok
Kiss László: Őfelsége pincére
Gyarmati Gabriella: Csernus Tibor festményei először Békés megyében
Erdész Ádám: Bányászlámpa a templomkertben
Elek Tibor: 110 éve született Sinka István
Kiss Ottó: Feszt Berlin
Grecsó Krisztián: Főnökösdi
Kiss László: Fesztkörkép
Elek Tibor: Magyaróra
Gyarmati Gabriella: Kísérlet a Munkácsy-életmű körüljárására képelemzések útján III.
Kiss Ottó: Mondta Feri
Szabó Tibor: Hámori Bianka hiába első
Grecsó Krisztián: Mínusz egy halál
Elek Tibor: Horgász irodalom
Erdész Ádám: Kolozsvártól Szegedig
Kiss Ottó: Nyári medveségek
Szabó Tibor: Fenekező angyalozás - eredményesen
Kiss László: A térképnek háttal
Grecsó Krisztián: Egy koldus adósa
Elek Tibor: Kívülállás vagy benne levés?
Gyarmati Gabriella: Bohus Zoltánról
Erdész Ádám: Majolenka
Gyarmati Gabriella: Kísérlet a Munkácsy-életmű körüljárására képelemzések útján II.
Kiss Ottó: A giliszta és a kígyó
Szabó Tibor: Tavaszi minden
Kiss László: Első síelés
Grecsó Krisztián: Kerthelyiségre fel!
Elek Tibor: Primum vivere
Gyarmati Gabriella: Munkácsy Csabán és Colpachon
Erdész Ádám: Az ünnep színeváltozásai
Kiss Ottó: Matuzikné Amál berendezi
Szabó Tibor: Lőni a gépen a kékeket
Kiss László: Haza
Grecsó Krisztián:
Farsangi kiskáté
Elek Tibor: Konkrét halál
Erdész Ádám: Derelye és suvikszos csizma
Kiss Ottó: Az elviselhetetlen könnyűségről
Szabó Tibor: Miért kell egyáltalán verset írni?
Kiss László - Trip
Grecsó Krisztián - Hazai ízek
Elek Tibor- Ablak a kortárs magyar irodalomra

2008. május 19.
Háy János tárcáiElek Tibor tárcáiKopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Győri László verseiVári Fábián László: AdventEgressy Zoltán verseiSzabó T. Anna: Alkalmi és rögtönzött versek
Grecsó Krisztián: Apám üzentBanner Zoltán: Önarckép MunkácsyvalBalássy Fanni: KészülődésKiss László: Eltűnők
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.png