Megkérdeztük

 Megkérdeztük Láng Zsoltot

 

 

Lang Zsolt Bestiarium4

Eddigi pályáját szemlélve jól látszik, hogy bizonyos ritmusban születtek meg a regények (pontosabban az utóbbi másfél évtizedben a Bestiárium Transylvaniae című regényfolyam egyes darabjai), illetve a novellák és esszék, sőt, drámák is íródtak. Két nagyobb terjedelmű epikai mű között levegővételt jelentenek a rövidprózai szövegek?

 

Szerettem volna, ha a Bestiáriumok különböznek egymástól, és azt vettem észre, hogy ehhez szükségem van néhány évre. 1997-ben jelent meg az első könyv, 2003-ban a második és harmadik, együtt, mivel nem akartam, hogy különbözzenek, és 2011-ben a negyedik – ebben a vonatkozásban akár levegővételnek is nevezhetjük a rövidprózákat.

 

Olvasói pontosan tudják, hogy elsősorban nem klasszikus, szabályos novellákat várhatnak öntől, hanem valamiképpen rendre felülírja a műfajjal – legalábbis annak hagyományos változatával – kapcsolatos tudásunkat, elvárásainkat. Hogyan gondolkodik a rövidtörténet, a novella természetéről?

 

Tulajdonképpen egyetlen dolog szokott korlátozni, szabályozni: a terjedelem. Ami olyasféle kötöttség, mint a vászonméret a festők számára. És a festők is szoktak képméret és műfaj „összeillesztésével” játszani: csatajelenet 10x10 cm-es miniatúrán… vagy enteriőr 300x200-as tablón… Én szeretek háromoldalas regényeket is írni.

 

Szerelemváros című kötetére is a sokszínűség jellemző, akad benne tárca, hosszabb elbeszélés, szabálytalan egyperces, esszészerű memoár. Hogyan válogatta a bekerülő szövegeket, milyen elgondolás és tematika mentén alakult ki a kötetkompozíció?

 

Hat évvel ezelőtt írtam egy elbeszélést, amely Bach Jólhangolt…-jának szerkezetét követve, moll és dúr bekezdésekből áll. A moll bekezdés a nő elbeszélőé, a dúr a férfié, illetve egyszer megcserélődnek. Jó játék volt, élveztem nagyon. Talán ezért jutottam arra, hogy a rövidebb darabokból összeállítok egy kötetet Jorge E. López A végső tavasz című szimfóniájának „dallamára”.

 

A szerelem, az érzelmek hiánya, a boldogságkeresés kudarca egyaránt hangsúlyossá válik a kötet lapjain. Melyek voltak azok az emberi viszonyok, élethelyzetek, amelyek leginkább érdekelték? Langzsolt.Szerelemvaros

 

Régen az érdekelt a legjobban: hogyan születik a gyerek. Soha semmi nem foglalkoztatott ennél jobban. Esetleg a halál… Az még ma is. A kötet lapjain? Nem annyira a viszonyok és élethelyzetek, inkább a váltás: az előbb még teljesen közömbös volt a szomszéd nő, most meg éjjel-nappal rá gondolok. Mi történt? De tulajdonképpen nem maga a történés, hanem a történet, azaz a történés megírása, megírhatósága foglalkoztat.

 

Milyen funkciót kapnak az írói tevékenységet és szerepet tematizáló vonatkozások, illetve a névvel (így a Láng Zsolt névvel) folytatott játékok?

 

Két éve írtam egy könyvet, képzeletbeli interjúk vannak benne. Az interjúk létező személyekkel készültek, valamikor a jövőben. Például az egyik interjúalany Selyem Zsuzsa, 2055-ből. Erről a könyvről (A jövő emberei) a valódi Selyem Zsuzsa recenziót akart írni az Élet és Irodalomnak, amit a szerkesztő visszautasított, mondván, hogy senki nem írhat recenziót olyan könyvről, amelynek a szereplője... Ugyancsak erről a kötetről szeretett volna dolgozatot írni egy mesteriző hallgató, a témavezetője el is fogadta a javaslatát, nagyjából már el is készült vele, amikor a tanszékvezető leállította... Szóval a nevek körül sok minden tisztázatlan, érdemes eljátszadozni velük. Ezt a Bestiáriumokban is megtettem, A föld állataiban Vitéz Mihály havasalföldi vajda kilép az iskola kapuján, és városi KISZ-titkár akar lenni. Nemrég pedig írtam egy színházi játékot, amelynek Karády Katalin a főszereplője.

 

A továbbiakban várhatóan a kisforma marad előtérben, vagy pedig újabb regény készül?

 

Az imént említett 2055-ös interjúban úgy emlékszik Selyem Zsuzsa, hogy Láng Zsolt 2014-ben egy mondatot kezdett írni: azt szerette volna, hogy a mondat mindössze nyolc szóból álljon. De soha nem jutott kilencnél közelebb hozzá.

 

Ménesi Gábor

 


 

Főoldal

 

2013. október 14.
Kontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcáiKopriva Nikolett tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Farkas Wellmann Éva: Szanatóriumi emlékvázlatokCsillag Tamás: Hazáig követnekDebreczeny György verseiBorsodi L. László versei
Banner Zoltán: Önarckép MunkácsyvalBalássy Fanni: KészülődésKiss László: EltűnőkSzil Ágnes: Poros út
Változó falu, változó székely ember – Zsidó Ferenc: A fák magukhoz húzzák az esőtVáltozó falu, változó székely ember – Zsidó Ferenc: A fák magukhoz húzzák az esőtLehet-e nevetésbe csomagolni a tragédiát? – Kovács Dominik, Kovács Viktor: Lesz majd mindenHazatérés a versbe – Szentmártoni János: Eső előtt hazaérni
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.png