Megkérdeztük

 

 

laskaborito web

 

Laska Lajos: újratöltve

 

Beszélgetés Zsidó Ferenccel rövidpróza-kötete kapcsán

 

 

Kezdjük a végével: nyáron rövidpróza-köteted jelent meg Laska Lajos címmel, most karácsonyra már jött a második kiadás. Ennyire ráharapnak az emberek ezekre a játékos egypercesekre?

 

Nem kell túldimenzionálni a második kiadás jelentőségét, egyszerűen csak arról van szó, hogy ez valóban az a műfaj, amellyel szélesebb olvasóréteget is meg lehet szólítani. S persze, dőreség volna azt nyilatkozni, hogy az emberek sorban állnak a Laska Lajosért, nem, az, hogy az első kiadás elfogyott, elsősorban annak köszönhető, hogy sok könyvbemutatót tartottam, sok helyre elvittem – nem csak városokba, hanem falvakba, nagyobb községekbe, iskolákba is. Manapság már nem harapnak rá „csak úgy” az emberek egy-egy irodalmi műre, de ha „házhoz visszük”, akkor már van esély – mert ez a könyv valóban „(el) adja magát”, úgymond, populáris. S ha már kiadásokról beszéltünk, jegyezzük meg, hogy összességében így is szerény számokról van szó: először négyszáz példányban jelent meg a könyv, másodjára háromszázban fog.

 

Beszéljünk akkor magáról a könyvről, annak címszereplőjéről! Hogyan született meg Laska Lajos? Melyek voltak a névadás indítékai?

 

Egy esendő, mulatságos, talán nevetséges figurát akartam teremteni, akin olykor szánakozunk, de akivel szimpatizálni is tudunk. Kerestem a néki megfelelő, beszédes nevet, ami ugyanakkor a figura kreáltságát is jelzi: tehát egy beszédes névre volt szükség, ami olyan, mint egy stigma, egy testi hiba, amivel nem könnyű együtt élni. És aztán valahogy beugrott ez a Laska. Számomra a laska egyszerre sugall szétszórtságot, határozatlanságot, formátlanságot, a vízben fővő laska giliszta-szerű tekergőzése akár groteszknek és nevetségesnek is mondható. S a Lajossal társítva már-már hebehurgyaságot testesít meg szerintem.

 

Az egyes történetek témájukat tekintve igencsak széles skálán mozognak, hétköznapi pillanatokat, rezzenéseket, elmélkedéseket ragadnak meg, oly módon, ahogy a fényképész lencsevégre kapja a pillanatot, azt a Nagy pillanatot. Egyszerű eseményekről, jelenségekről írsz. Számomra úgy tűnik, hogy a történetek sorrendje esetleges (akárcsak az élet), nem előre elképzelt struktúrájú… Szándékos szerkesztési eljárás (v. ennek szándékos hiánya) rejlik e mögött?

 

Egyfajta időben való előrehaladás, linearitás van a történetek sorozatában (egy huszon-harmincas Laskával indul a kötet, hogy a végén, ötvenöt éves korában aztán „kinyírjam”), de egyébként teljesen stimmel, amit az esetlegességről mondasz, és mondhatni, nem véletlenszerű (és már megint az írás aktusának mitizálásánál tartunk…). Úgy tapasztalom, hogy életünk – még a legfontosabb eseményei is – alapjában véve esetleges, a történetek csak úgy megtörténnek velünk, nem mi éljük az életünket, hanem az leél minket. Nekünk pedig az lenne a dolgunk, hogy ezt ne venni túlságosan tragikusan, hanem csak lazán. Ne próbáljunk hősök lenni, nem olyan világot élünk. Hát ezért lett Laska anti-hős.

 

Érdekes, hogy Laska egy-két történet által nem megismerhető. A könyvet lapról-lapra olvasni kell, ahhoz, hogy némiképp megismerjük Laska bonyolult jellemét. Sőt, nem is kapunk egy kész bemutató történetet róla még az elején…

 

Primitív, de azért bonyolult, ugye…? A könyv egyik méltatója, Krebsz János, aki egyébként Chaplinhez, Svejkhez, Fülig Jimmyhez hasonlította Laskát, így fogalmazott ennek kapcsán. Idézem, mert ő sokkal jobban elmondta, mint én tudnám: „Újabb és újabb inkarnációkkal lepi meg az olvasókat, miközben személyisége folyamatosan gazdagodik, egyszerre lesz bonyolultabbá és átláthatóbbá”. Nos, így valahogy. A kérdés második részére visszatérve, íródott egy szöveg, amit kötetindítónak szántam, amelyben néhány szóban jellemzem a figurát, úgymond, eligazítom az olvasót. Végül aztán kidobtam ezt, nem szabad szájbarágósnak lenni, az olvasó nem hülye, rájön egy-kettőre, miről van szó…

 

Végül akkor inkább nevetséges, vagy inkább szimpatikus figura ez a Laska?

 

Kinek, hogy… Végül is Laska csak „megúszni” akarja a hétköznapi élethelyzeteket, megőrizni a jó kedélyt, nem lázadni, vagyis dehogynem, de csakis hülyén; nem szomorkodni, sőt örülni annak, hogy a világ olykor hülyének nézi, mert a hülye ember szabad, s a valakin nevetni és a valakivel együtt nevetni között pedig igenis van átjárás. Bízom benne, hogy az olvasó is úgy lesz Laska Lajossal, mint én: kezdetben csak nevetségesnek, esendőnek akartam láttatni, aztán, ahogy sorjáztak az írások, egyre inkább szimpatizálni kezdtem vele.

 

(Kornis Melinda)

 


Főoldal

 

 

2013. január 10.
Kontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcáiKopriva Nikolett tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Farkas Wellmann Éva: Szanatóriumi emlékvázlatokCsillag Tamás: Hazáig követnekDebreczeny György verseiBorsodi L. László versei
Banner Zoltán: Önarckép MunkácsyvalBalássy Fanni: KészülődésKiss László: EltűnőkSzil Ágnes: Poros út
Változó falu, változó székely ember – Zsidó Ferenc: A fák magukhoz húzzák az esőtVáltozó falu, változó székely ember – Zsidó Ferenc: A fák magukhoz húzzák az esőtLehet-e nevetésbe csomagolni a tragédiát? – Kovács Dominik, Kovács Viktor: Lesz majd mindenHazatérés a versbe – Szentmártoni János: Eső előtt hazaérni
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.png