Helyszíni tudósítások

 

 

 

barkaonline6

 

 

 

Kiss László


Lenni otthon



Van nekünk egy jófajta partizánakciónk a suliban: Balogh Norbi kollégával kortárs írók vers-és prózarészleteit aggatjuk ki a büfé környéki falakra - fokozandó a vizuális élményt, a szövegekhez nagyfelbontású portré dukál. E tudósítás-féle megszületésekor a szenyára éhes nebulók találkozhatnak Oravecz Imrével, olvashatnak Tóth Krisztinát és Krasznahorkai Lászlót, amint sajnos két szomorú apropó is akad: Málik Roland és Videcz Ferenc emléke előtt is tiszteleg az Erkel Ferenc Gimnázium kortársirodalom-szerető közössége.

 

barkaonline7


Ugyanakkor nagy örömömre hónapok óta kint van a fotója egy hunyorogva a lencsébe tekintő erdélyi srácnak, a portré alatt pedig a következő áll: „Elmélkedésünk végén mit is mondhatnék mást, drága jó testvéreim, mint hogy erősítsétek szíveteket. Csak erős szívvel lehet jól írni! Virtus nélkül nem literatúra a literatúra! Ha a literatúrából kivész a harci szellem, meddővé válik, mint a szőkefalvi javasasszony! Ezért jól szívleljétek meg az Úr Jézus szavait: ha megdobnak kővel, dobd vissza kenyérrel, de jó kéthetes, száraz csíki, Harmopan-kenyérrel, hogy törjön szanaszét a fejük! Amen." Ehhez még odabiggyesztettük: „(Murányi Sándor Olivér)".

A kétkötetes székelyudvarhelyi írónak (menjünk tovább bátran: kiugrott papnak, harcművésznek, medveleső pisztrángozónak) nem akármilyen debütálása volt Békéscsabán, a 2011. évi nőnap előestéjén. Míg helyet kerestem a Békés Megyei Jókai Színház stúdiószínházában, mintha karneválba csöppentem volna, vagy ha abba nem is, hát zsib- és egyéb vásárba, olyan felfordulás és hangulat volt, olyan zsivajjal fogadták az estre érkezők az estre érkezőket. Sike Tamás borai rendesen megdolgoztatták kóstolóikat - a Murányi Sándor Olivér fellépése előtti és közbeni poharazgatás határozottan jót tett az ez évi immáron sokadik kultúrpartinak. Mire Elek Tibor pontban hét órakor színpadra szólította Bartus Gyulát, hogy a színház művésze bemelegítés vol. 2. gyanánt elővezesse a vendég Vinumdo című novelláját, mind a „szerzői" részleg, mind a hallgatóságé leoldotta magáról a konvencionális irodalmi rendezvényeken elvárt comme il faut viselkedés bilincseit.

 

DSC_1334


Ezen az estén az irodalomnak és a zenének a képzőművészet ágyazott meg. Barátja, a békéscsabai kötődésű „képíró", Dávid Botond képeihez Murányi Sándor Olivér írt megnyitószöveget. A szolid, mégis elementáris érzékiséget közvetítő fekete-fehér fotók egyetlen kivétellel nőket ábrázolnak, borral. Balzaci arcát mutatta a színház felső emelete: fess urak, zavarba ejtő eleganciát sugárzó hölgyek koszorújában szlalomoztak a pincérek.

Nyalka legények klasszikus gitárjátéka nyitotta, majd zárta a képzőművészeti félórát, hogy aztán a Murányi testvérpár jó emlékű, igazi kikapcsolódást jelentő esttel gazdagítsa a Békés Megyei Jókai Színház és a Körös Irodalmi Társaság programsorozatát.

 

barkaonline8


Sándor és öccse, Tóni bő egy órás fellépése-bemutatkozása az első pillanattól összehangolt produkciónak tűnt. Ha jól vettem ki szavaiból, Murányi Sándor Olivér annak a már nem is annyira új erdélyi írógenerációnak, egyben baráti közösségnek a tagja, amely egykor a transzközép közel definiálhatatlan fogalmával írta le saját poétikáját - nem csoda, hogy a máskülönben rövid beszélgetés alatt többször is elhangzott Orbán János Dénes neve, aki egyebek között rávette Murányi Sándor Olivért a Pornóprédikátziók megírására, majd szövegeinek kötetbe rendezésére. E munka gyümölcse a szerző második prózakönyve, a Felnyomták szentnek. Kisebb irodalomórával is felért, ahogy a vendég az ifjú erdélyi poétákról beszélt, hangsúlyozva, hogy a transzszilvanizmussal szembemenő csoportosulás mostanra igazán sokszínűvé érett: példának, hogy nem úgy van már, mint volt régen, hogy - iskolásan leegyszerűsítve - nem csak provokálnak, illetve trágárul tudnak és beszélnek, Bálint Tamás költészetét hozta föl.

Murányi Sándor Olivér mögött már most kalandos életút áll - kéthetes ferences rendi karrierje nem csupán emléknek szép, de érezhetően a nevezett prózaciklus megalkotásához is pazar élményanyag, a shotokan karate (Murányi Sándor Olivér 3 danos mester) gyakorlására is visszavezethető keménység és tartás minden mozdulatán érződött, ízig-vérig-erdélyiségéről pedig szép beszéde, „góbés" humora s természet-közeli történetei árulkodtak, amelyekkel háromnegyedórán keresztül remekül elszórakoztatta közönségét.

 

barkaonline_4


A horgászszakíróként is ismert Murányi Tóni erős gitárjátéka, groteszk dal-lírája, nem utolsósorban átvezető szövegeinek szelíd iróniája pompás kísérőnek bizonyult. A zárás is hasonlóképpen sikeredett: a csak kicsit jól elsült csajozásról szóló dalba beleszőtt Knockin' on heaven' s door feldolgozás nagyon jó helyen, nagyon jó időben csendült fel, ahogy az Erdélyi Magyar Írók Ligájának himnusza, az igazán szomorú Nem tudok meghalni semmiért akkordjai is elkísértek. Egészen soká, hazáig.



 



 

2011. március 09.
Háy János tárcáiElek Tibor tárcáiKopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Farkas Wellmann Éva: Szanatóriumi emlékvázlatokCsillag Tamás: Hazáig követnekDebreczeny György verseiBorsodi L. László versei
Banner Zoltán: Önarckép MunkácsyvalBalássy Fanni: KészülődésKiss László: EltűnőkSzil Ágnes: Poros út
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.png