Képzőművészet

 

feher kereszt

Deák M. Ria - textil / rongy - 80x120cm

 

Banner Zoltán

 

Székelyföldi művészek Békéscsabán

 

A magyar képző- és iparművészeti nyelvterület egyik legtávolabbi és egyik legszámottevőbb központjából érkezett Békéscsabára a Munkácsy Mihály Múzeum Tégla Termébe a Deák Barna–Deák M. Ria művészházaspár.

A kiállítási termet átlósan teljes hosszában metsző, hófehér textil-installáció, Deák M. Ria Napkereszt című alkotása szinte jelképesen utal arra az experimentális szellemre, amely a hetvenes évek közepétől folyamatosan jellemezte a Háromszéken (ma Kovászna megye), jelesül Sepsiszentgyörgyön működő művésztelep tagjainak a tevékenységét. De ugyanerről a Nyugatra tájolt nyitottságról vallanak Deák Barna grafikái is, amelyek az általa kiművelt új technika, a drótnyomat rendkívül finoman árnyalt felületi közegében szellemes moralizálással, szinte állatmesei allegóriákban ironizálnak emberi gyarlóságaink fölött.

Mindketten a legendás hírű művészetpedagógiai intézmény, a marosvásárhelyi Művészeti és Zenei Líceum végzettjei, majd építészeti, illetve belépítészeti felsőfokú tanulmányaikat követően a médiumok egyik legizgalmasabb találkozásai pontján: a színház játékterében, e játéktér alakításában találták meg azt az illúzióteremtő szabadságot, amelyben – a diktatúra nyomasztó légköre ellenére – képzeletük újra és újra megfiatalodhatott, feltöltekezhetett. Így aztán – miközben sohasem tudtak elszakadni a világ festői-grafikai-plasztikai birtokbavételének gyönyörű gyötrelmeitől – Deák Barna több mint 50 díszlettel, Deák Ria pedig több mint 50 jelmezkollekcióval avatta emlékezetessé a sokat utazó, Magyarországon is gyakran túrnézó, kitűnő sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház bemutatóit.

 

Pegazus

 

Deák M. Ria a hatvanas-hetvenes évek európai textilkorszakának a hullámába kapcsolódott be, s rendszeres szereplője lett a funkció, méret és technika szerint kialakult textilművészeti biennáléknak és triennáléknak Marosvásárhelytől és Bukaresttől Szombathelyen át Stockholmig és Torontóig. Nem alakos gobelineket sző, hanem a gyapjú és más (textil)anyagok fonalait köti, csomózza, horgolja, s munkái mind domború, plasztikus megformáltságuk, mind mélytüzű földszínei révén hol a sarjadásra, tenyészetre, hol a hervadásra, de mindenképpen a természet színeváltozásaira emlékeztetnek.

 

rozsa ria

Deák M. Ria - textil / gyapjú - 140x130cm

 

Színház az egész világ – sugallják Deák Barna drótnyomatai; vagy inkább cirkuszi? Hiszen sűrűn visszatérő motívuma: a ló – az igavonó, a táncos, a szárnyas, aszerint, milyen téma köré szerveződött a háromszéki művészek által 21 éve működtetett Incitato nyári lovastábor. Néhány „tüskés” szoborkompozíciójával pedig még teljesebbé teszi azt a benyomásunkat, hogy egy tudatosan berendezett, modern képzőművészeti belső tér vendégei vagyunk.

 

Kutyafogo

 

A kiállítás május 2-án nyílt és június 9-ig látogatható a Munkácsy Mihály Múzeumban.

 

 


 

 

Főoldal

 

2013. május 08.
Kopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Bálint Tamás verseiMarkó Béla verseiBanner Zoltán: A parti őr énekeKovács Újszászy Péter versei
Becsy András novelláiKovács Dominik − Kovács Viktor: Hideg falakBanner Zoltán: A fiam első leveleJászberényi Sándor: Az eseményhorizont elhagyása
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

        Jókai Színház Békéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.pngMMAlogoC_1_ketsoros__1_.jpg