Olvasónapló

holtak k

 

Szakács István Péter

 

Könyves krimik

 

 

A bűnügyi regények sajátos változatát képezik a könyves krimik. Míg az Agatha Christie, Raymond Chandler vagy Georges Simenon által jegyzett klasszikus bűnügyi történetekben a való élet valamely, másként meg nem oldhatónak tűnő problémája miatt ölnek az emberek: anyagi érdekből, bosszúból, féltékenységből netán a karrierjük érdekében, addig ezeknek a műveknek a középpontjában a kultúra emblematikus tárgya, a könyv (tekercs, kódex, kézirat) áll. A könyv, mely egyaránt lehet a gyilkosság elkövetésének eszköze, oka vagy célja, s mely általában egy könyvtári gyűjtemény becses darabja.

Arra a kérdésre, hogy mióta kezdődött el a könyv krimibe illő kultusza, kapásból azt válaszolhatnánk, hogy a múlt század nyolcvanas éveitől, pontosabban Umberto Eco 1980-ban megjelent A rózsa neve című kultikus középkor-regényével. A regénybeli méreggel kezelt, sorozatgyilkos eszközzé váló, titokzatos kódexnek (Arisztotelész fiktív, komikumról írt esztétikájának) is megvannak azonban az előzményei. S erre éppen maga Eco utal, amikor a kolostorbeli könyvtár titkait féltékenyen őrző, vak könyvtáros alakját Jorge Luis Borges-ről mintázta. Borges esszéiben (A fal és a könyvek, A Kabbala védelmében, A könyvkultuszról, A könyv, A krimi), költeményeiben (A palota parabolája, Könyveim, Alexandria, Kr. u. 641, Mit tesz a könyv, Megváltó művek) és novelláiban (Bábeli könyvtár, Az elágazó ösvények kertje, A halál és az iránytű, A tükör és a maszk, Homokkönyv) ugyanis az írás, a könyv- és a könyvtár-toposz nemcsak meghatározó helyet foglal el, hanem ambivalens jellegű is: egyaránt lehet a megtapasztalható világ és a tapasztalaton túli valóság jelképe, a racionális megismerés eszköze s misztikus titkok hordozója, melyek birtoklása örökös kísértést jelent az ember számára. Borges művei ugyanakkor a legősibb forrásokra utalnak: a mágikus könyvekre, a szent írásokra, a titkos (apokrif) iratokra, a Könyvek könyvére: a Bibliára.

Glenn Cooper dilógiájának: a Mezei Gábor fordításában megjelent Holtak könyvtárának (Geopen Könyvkiadó, 2010) és Lelkek könyvének (Geopen Könyvkiadó, 2012) talán éppen abból adódik a különlegessége, hogy nyomon követhető benne a klasszikus bűnügyi történet metamorfózisa: az, hogy miképpen alakul át a tradicionális bűnügyi sztori misztikus könyves krimivé.

A Holtak könyvtára titokzatos sorozatgyilkossággal indul. A kilenc áldozat halálának körülményei merőben eltérőek, csupán egyetlen hátborzongató körülmény kapcsolja össze a sorsukat: haláluk napján mindegyikük egy koporsót ábrázoló, fehér képeslapot kap a végzetes dátummal. Will Piper FBI-ügynököt, a sorozatgyilkosságok szakértőjét bízzák meg az ügy megoldásával. A cselekmény során a regény tér- és időszerkezete a klasszikus bűnügyi sztorihoz képest rendhagyó módon kitágul. Az amerikai nagyvárosokban szerteágazó nyomozás mellett két másik cselekményszál is megjelenik: az egyik 1947-ben játszódó epizód Nagy-Britanniában, a másik 777-ben egy britanniai kolostorban kezdődő s 1297-ig tartó párhuzamos történet, mely egy titkos és titokzatos könyvtár, a regény címeként választott holtak könyvárának létrejöttéről és működéséről szól. Ez a szerkesztésmód ritmusváltásaival, a feszültség fokozásával, a váratlan helyzetek megsokszorozódásával az olvasói kíváncsiság folyamatos játékban tartását eredményezi. A regény zárlata is rendhagyó: Will Piper miértekre racionális választ kereső nyomozása józan ésszel fölfoghatatlan, misztikus magyarázattal zárul; a sorozatgyilkosságok specialistája úgy jut el az ügy megoldásáig, hogy a végső rejtély, - a legnagyobb -, homályban marad, ám az olvasó a holtak könyvára borzongató középkori látomásának részeseként teheti le a könyvet.

A Lelkek könyve sajátos folytatása az első résznek. Az előző kötethez hasonlóan itt is több idősíkon bontakozik ki a cselekmény: a jelentől a reneszánszon át a középkorig ível. Ebben a történetben azonban már nem könyvtárnyi kézzel írt könyv áll a figyelem középpontjában, hanem egyetlenegy kódex, mely kikerült a holtak könyvtárából. Will Piper feladata nemcsak ennek megszerzése, de titkának megfejtése is. A könyvvel kapcsolatos rejtélyek fokozatos felderítése A Da Vinci-kódot juttathatja az olvasó eszébe. E szellemi kincskereső játék során Shakespeare, Nostradamus és Kálvin személye is kapcsolatba kerül a titokzatos kódexszel. A kultúrtörténet e három különleges alakja nem csupán közvetve, írásai alapján jelenik meg (Shakespeare rendhagyó szonettel, a próféciáiról elhíresült provanszál orvos és a vallásreformáló teológus levele által), hanem hús-vér hősökként is színre lépnek. S miközben a regény zárlatában a cselekményt elindító fő probléma megoldásával egy sor kérdés tisztázódik, ezúttal sem derül fény a nagybetűs Titokra. Megfejtését az olvasóra hárítja a szerző.

Korunk könyves krimijeiben végső soron az írás és az olvasás valamikor szakrális, természetfelettivel kapcsolatos jellege aktualizálódik. Ezek a történetek a műfaj új dimenzióit nyitották meg, s a hétköznapi léten túlmutató, különleges könyvekben rejtőző, másfajta valóság iránti olvasói kíváncsiságnak köszönhetik népszerűségüket.

 


Főoldal

 

2013. január 31.
Szakács István Péter tárcáiZsille Gábor tárcáiMagyary Ágnes tárcáiKollár Árpád tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Vörös István verseiMolnár Krisztina Rita verseiJenei Gyula: LátleletKarácsonyi Zsolt versei
Nagy Koppány Zsolt: A masszázsszékMagyary Ágnes: NésopolisSzakács István Péter: Az örökségBecsy András novellái
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

        Jókai Színház Békéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.pngMMAlogoC_1_ketsoros__1_.jpg