Megkérdeztük

 

 Kem__ny_Istvan_m__ret.jpg

 

Megkérdeztük Kemény Istvánt

 

Hat év után jelentkeztél új verseskönyvvel, a Nílussal. Hogyan jutottál el a kötet összeállításáig? Mikor kezdtél tudatosan ebben a koncepcióban gondolkodni?

Mindig így szokott lenni: évekig csak gyűlnek a versek, nagyobb részük félkész, kisebb részük meg is jelenik, és aztán egyszer csak megvan a kritikus tömeg. És onnantól kezdve tudom, hogy záros időn belül össze fog állni egy új kötet. Ez nekem fontos, mert így már van kedvem befejezni a félkészeket. A Nílusnál a kritikus tömeget a Hipnoterápia című vers befejezése jelentette. Ennek két éve. De koncepció akkor még nem volt, és nem is erőltettem.

 

A kötet prológusa, a Rakpartos ballada a Dunához kapcsolódik, míg a címadó verset lezárásként olvashatjuk. Miért ez a két költemény került kitüntetett pozícióba? Hogyan foglalja keretbe a kompozíciót a két folyó-vers?

A Nílus-vers volt meg jóval előbb, mint a dunás. Utóbbit jó fél évig írtam, de csak a kötet leadása előtt lett kész, tehát az utolsó pillanatig nem tudtam, sikerül-e tényleg befejezni. Volt B terv, talán még C is, de azért ez volt az A. Örültem is neki nagyon. Tulajdonképpen ezzel lett meg a kötet koncepciója: egy folyós vers az elejére és egy a végére. Egy konkrétabb, maibb, és egy időtlenebb, sőt, urambocsá’ szimbolistább.

 

Beszélnél még a verseskönyv felépítéséről? Miként alakult ki az említett versek által közrefogott két ciklus?

A Rakpartos ballada is reggeli vers és a Nílus is. De a Nílus inkább másnap reggeli, a másnap többféle értelmében. Szóval annyi a koncepció, hogy van a kötetnek egy cselekménye: mintha a két vers között eltelne egy nap. És ezt a napot osztottam kétfelé a két ciklussal: Délig és Estig. De itt meg is állt a dolog, nem akartam túlgondolni: a többi verset nem igazítottam hozzá a koncepcióhoz, csak sorba raktam őket, melyik hova illik inkább: délelőttre vagy inkább későbbre.

 

Kem__nyNilus.jpgA kötet egyik pillére, érezhetően fontos darabja a már említett Hipnoterápia. Hogyan született meg ez a vers?

Nekem ez a legfontosabb vers a kötetben. Egy áprilisi utazás közben jutott eszembe, amikor a sárga repceföldek között autóztunk. El is kezdtem írni, aztán elakadtam vele. De jött egy felkérés, hogy egy kiállítás katalógusába írjak egy esszészerű szöveget. És akkor megírtam ezt a verset, és lesz, ami lesz, ezt adtam le. Elfogadták. Ami a verset magát illeti: ugyanazok a témái, amikről az egész Nílus-könyv igyekszik szólni. Hogy mintha most, a huszonegyedik század elején történelmi korszakváltás történne: mintha a 3-400 éve tartó újkor, ami az úgynevezett józan ész alapján állt, most érne véget, és jönne helyette egy olyan korszak, amikor bármi igazzá válhat, mert a valóság és a virtuális valóság összekeveredik, amikor objektív igazságról illetve annak a kereséséről beszélni se illik, amikor valóságokat konstruálnak nekünk olyan emberek és gépek, akik és amik maguk is konstruált valóságokban élnek, és nem tudják, mit cselekszenek… Nem folytatom: a Hipnoterápia megpróbál ránézni a mára, valaki olyannak a szemével, aki élt a régiben, és érzi az újat.  

 

Korábban esszéistaként és lírikusként is foglalkoztál közéleti, politikai kérdésekkel, az utóbbi főként A királynál című kötetben mutatkozott meg. A mostani versek mintha inkább a hangulatodat tükröznék vissza, nem kevésbé elgondolkodtatóan. Hogyan változott ez a fajta hang költészetedben?

Ez a korszakváltás, amiről beszéltem, közéleti szinten is megnyilvánul: az elmúlt években nemcsak a magyar politikai élet változott meg, hanem mintha az egész 1990 utáni világrend inogna. Mintha a világ (de legalábbis a tágabban vett nyugat) lakossága torkig telt volna a szabadsággal, illetve a szabadság illúziójával: nem szabadságot, hanem rendet és lelki nyugalmat szeretne, biztos pontokat, akár annak az árán is, hogy becsapják. Csapják be nyugodtan, csak szabadítsák meg a megválaszolhatatlan kérdésektől, elsősorban a haláltudattól. Bizonyítsák be neki, hogy ellenséges háttérhatalom irányítja a történelmet, ha ezzel célt és tartalmat kap az élete. Mintha a huszonegyedik század elejéig lett volna fontos, hogy a föld lapos-e vagy gömbölyű, és mostantól lassan feledésbe merülne ez a probléma. Számomra ezek most a közéleti témák, és az amerikai elnök, a magyar miniszterelnök, az internetes cégvezérek, vagy az észak-koreai főtitkár csak illusztrálják ezeket.

 

Jelenleg mi foglalkoztat? Versek vannak születőben vagy más műfajok felé kalandozol?

Regényt és darabot szeretnék írni, utóbbit szerzőtárssal. Nehezen jutok hozzá: a napi feladatok megeszik az időmet – de azért küzdök érte.

 

Kérdezett: Ménesi Gábor


Főoldal

2018. június 21.
Vissza
Hozzászólást csak regisztrált felhasználó tehet!
A regisztrációhoz kattintson ide!
A bejelentkezéshez kattintson ide!
Hozzászólások
Még nincs egy hozzászólás, észrevétel sem a cikkel kapcsolatosan.
Hírek
Elmarad Grendel Lajos békéscsabai estjePénteken adják át a Szép Ernő-díjakatNyilvánosságra hozták a Prima Primissima idei jelöltjeitKínai szerző kapta idén a Janus Pannonius Nemzetközi Költészeti Nagydíjat
Ütőér
Márton László tárcái Csehy Zoltán tárcái Lövétei Lázár László tárcái Kiss Judit Ágnes tárcái
Versek
Nagy Magdolna versei Tatár Sándor versei Varga Imre versei Juhász Róbert versei
Prózák
Rhédey Gábor novelláiMagyariné szeretőjeKötter Tamás: Az 51-es körzetMárton László: Vagy inkább miatta...
Kritikák
Képzelt futás belső tájbanA pénz hatalma - Száraz Miklós György: OsztozkodókA megőrzés makacs igyekezeteUram, a kezedet kerestem
Esszék, tanulmányok
Objektív helytörténet szubjektív szemszögbőlA valamikori szlovák településből többnemzetiségű, multikulturális város?Csabensis - Háromszáz mozaikból összeillesztett nagy történetCsabatörténet dióhéjban
Drámák
Acsai Roland: Farkasok Pozsgai Zsolt: A SzellemúrnőGyőrei Zsolt – Schlachtovszky Csaba: Jácint pereVörös István: Pisztoly az asztalon
A jó tanuló felel
Nem kötelező
Üzenet a palackban
Tündérkert
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
KezdőlapImpresszumMegrendelésProgramokFedélzeti naplóArchívum

Hírlevél Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKA