Képzőművészet

 
 DSC_0439.JPG

 

Cs. Tóth János

 

„Rozó mindenkit összehoz!”

Tisztelgés Koszta Rozália művészete előtt

 

Az idézett mondatot a gyulai könyvtár egykori igazgatója mondta a csabai tárlat után, amikor rég látott ismerősével üdvözölték egymást a Békéstáji Művészeti Társaság Galériájában. Tavasszal már volt egy nagylélegzetű kiállítás Gyulán, a Dürer Teremben a kilencven éve született Koszta Rozália alkotásaiból. Most tizenhat művet mutattak be, a Munkácsy Múzeum és egy magángyűjtő jóvoltából.

Nem volt könnyű vállalkozás Rozó (közvetlen személyiségét az általa kedvelt megszólítás jól kifejezte) számára politikai rendszereken átívelő művészi életpályát befutni a dél-keleti végeken. Alkotóművész és hatalom viszonyáról a történelem során számtalan oldalt teleírtak. Biztos tudott volna erről vallani, de fontosabb volt számára a festészettel való megmutatkozás. A képzőművészet nyitott megélésében segítette Koszta Rozót színes személyisége, ösztönös diplomáciai érzéke. Ezáltal vált Gyula város és Békés megye kulturális életének egyik meghatározó alakjává. Elmehetett volna bármikor a fővárosba, hogy karrierjét ott teljesítse ki, a szentpétervári (akkor leningrádi néven nevezett) Rjepin Intézet diplomásaként. Sokszor nyilatkozta, leírta, éltető eleme az alföldön élő ember, valamint a sajátságos horizontú táj.

Nem igazán lehetett formabontó kornak nevezni az ezerkilencszázas évek közepétől a nyolcvanas évek közepéig tartó időszakot. Az alkotóknak azonban abban a kontextusban kellett az életművüket megalkotni, amelyikben éltek. Koszta Rozália az Erkel Múzeumban kezdett dolgozni mint művészettörténész, és mellette szakköröket vezetett. Mindeközben lehetősége volt alkotói létének a megélésére is. Ezt a korai terminust tekinthetjük a művészi útkeresés időszakának, alkotói munkássága egészét vizsgálva. Sokféle irányba mehetett volna a pályája. Ezt példázza 1962-ből egy Leányportré, amely a csabai tárlaton nyitó képként szerepel. Ezen még az ösztönös ecsetkezelést érhetjük tetten, majd később jelenik meg nála a patikamérlegen porciózott analizálás és összegzés egyensúlya. Már ezen a képen is mesterien figyel az arányokra, a színek összhangjára.

Komoly és egyben tudatos önépítéssel, leegyszerűsített, tömörített vizuális eszköztárral csodálkozott rá az emberre, az alföldi tájra. Tudta: nem teremthet semmit, ami még ne lett volna megfestve ebben a témában, de azt is tudta: a képzőművészeti formanyelv szabadságot ad vizuális mondandójához. Új módon komponálta az arcokat, új aspektusból szemlélte a tájat, és ezáltal a képalkotás sajátos, csak rá jellemző módját hozta létre. Koszta Rozália hitt abban, hogy a figurális felfogású szemlélet mellett is van a piktúrának jövője.

DSC_0457.JPGNem volt egyszerű az ötvenes évek szocreál stílusát figyelmen kívül hagyni és elindulni az absztrakt ábrázolás felé. A klasszikus tradíció továbbéltetése, az eredeti út keresése, a kísérletező kedv megtartása mellett sikerült komoly alkotói oeuvre-öt létrehozni. Nem az álomtöredékekkel, a szabad asszociációk segítségével fogalmazta meg mondandóját olajképein, hanem a határozott ecsetvonásokkal felépített konstrukció vált sajátosságává. Megszabadulva a perspektíva kényszerétől, síkba terítette kompozícióit. A plasztikus tárgyi világtól nem szakadt el, de eltávolodott attól. Egyedivé vált azzal is, hogy homogén háttereket komponált, és abba helyezte a kontúrozott tárgyakat, figurákat.

A csabai kiállításon ott van az évszám a képek alatt, ám úgy tűnik, nem lényeges, mintha kortalanok lennének az arcképek (Testvérpár, Lány hegedűvel, Zöldruhás nő). A portrékon a jellemvonás érdekli, apró árnyalatokkal jelzi az arcokon a kort, a megélt életutat. A festékrétegek finom bőrszerű felületet alkotnak az kompozíciókon. Lírai, lélekkel telített, visszafogott puritanizmus jellemzi portréfestészetének világát. Szimbolikus jelentéstartalommal ruházza fel az életútjához szorosan tartozó személyeket. Tavasz a címe annak a műnek, amelyen egykori ifjú szerelme, Dávid látható, gitárjával. Szándékosan elrajzolt a hangszer formája, mert ezzel fejez ki indulatot, érzelmet. Magát festette meg Ősz-nek, a nagyon karakteres, Kleopátra-frizurájával, összehúzott felöltővel, időtlenségbe néző tekintettel jelenítve meg önmagát. A Tél címet kapott kép édesapját ábrázolja, a sokadszor látott kucsmában, paraszti büszkeséggel és szerénységgel. A Nyár esetében egy modell adott megfesteni való látványt a komponáláshoz. Mind a négy mű festésekor addig keverte az okkert, míg aranyra emlékeztető lett a háttér, így az ikonok hangulatának képi világát idézi fel ezzel a megoldással. Az 1985-ös, Békéscsabán zajlott műrepülő világbajnokság ihletésében komponálta a Fák és léggömbök című olajképét. Ezzel a művel mintha azt kérdezné: van-e felemelőbb, mint magasból nézni a földre, elszakadva a kötelékektől, és kívülállóként tekinteni az alföldi panorámára. A kép arányai, a mozgalmasság és nyugalom egyensúlya, a színek elevensége és harmóniája lebegteti a hőlégballonokat. Ha leszállunk a fölre, már minden magától értetődőnek és természetesnek tűnik, mint Koszta Rozália festészetének felemelő világa!


 Főoldal

2015. október 21.
Kopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Markó Béla verseiBanner Zoltán: A parti őr énekeKovács Újszászy Péter verseiFekete Vince versei
Becsy András novelláiKovács Dominik − Kovács Viktor: Hideg falakBanner Zoltán: A fiam első leveleJászberényi Sándor: Az eseményhorizont elhagyása
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

        Jókai Színház Békéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.pngMMAlogoC_1_ketsoros__1_.jpg