Helyszíni tudósítások

 

 

 

DSC_0673

 

 

 

Darvasi Ferenc

 

Magától értetődő módon

Király Levente békéscsabai estjéről

 

 

November 8-án Király Levente volt a Békés Megyei Jókai Színház és a Körös Irodalmi Társaság vendége a színház Kisvigadójában. A szerzővel Kiss László prózaíró, a Bárka folyóirat szerkesztője beszélgetett. Kiss és Király estje igazán változatosra, sokszínűre sikeredett. Líráról, prózáról, bábjátékról, olvasmányélményekről, családi vonatkozásokról is szó esett, hogy máris nagyon előre szaladjak.

A rendezvény apropója az alkotó Hová menekülsz című, idén megjelent, 14 novellát tartalmazó kötete volt. Amint azt Király Leventétől megtudhattuk, 7 év termését foglalja magába a bő 100 oldalas könyv. Lehetett volna vaskosabb is, hiszen kétszer, háromszor ennyit írt ez idő alatt, de - ahogy az egy szerkesztőhöz illik is - könyörtelen volt a válogatás folyamán: azokat a szövegeket, amelyek nem passzoltak bele a kötetkoncepcióba, gondolkodás nélkül elhagyta. Így maradt ki például egy nagyjából 50 oldalas elbeszélés is, amit egyébként saját bevallása szerint vagy harmincszor átírt.

 

kiraly2

 

Azok közé tartozik tehát, akik akár többször is átírják, -javítják műveiket; de most, hogy már megjelent a kötet, nem foglalkozik vele, hogy esetleg hibák, fésületlenségek is maradhattak benne. De ha majd egyszer megjelennének újra ezek a szövegek, akkor átnézné őket, és esetleg módosítana is rajtuk. Ez nem lenne példa nélkül való, több nevet is említ, elsőként is Szilágyi Istvánét, aki, mikor újra kijött a remek Kő hull apadó kútba, jelentős változtatásokat eszközölt az első kiadásban megjelent szövegen. Hogy hogyan működik egy írás, az pedig kiválóan letesztelhető egy felolvasáson, mondja, a hallgatóság reakcióiból sokat lehet tanulni - érezni belőlük, egy-egy kispróza mely részein érdemes még dolgozni. Ezért is hallhattunk tőle Békéscsabán új, még formálható művet is, és nem csak a régebben megjelent munkák közül.

Kiss László kiemelte, hogy a Hová menekülsz írásai nyugtalanná teszik az olvasót, hiszen nem lekerekítettek, nem mesélnek végig sorsokat, ilyen értelemben nem hagyományos novellák. Mikor rákérdezett ennek a sajátosságnak az okára, Király úgy felel: éppen az volt a célja, hogy nyugtalanná tegye az olvasóit. Klasszikus novellával annyiszor találkozhattunk már, ő maga is csodálja, milyen ragyogó szerzőink vannak a műfajban Móricztól Tar Sándorig. Őt viszont, mivel mindig inkább a kísérletezés érdekli, az izgatta, hogyan lehetne másképpen megszólalni. Hiányos szerkezetű szövegekben gondolkodott. Egyik jellegzetessége a kisprózáinak, hogy olykor nem is tudhatjuk, ki az aktuális elbeszélő. A kötet novelláinak egyébként gyakran egyes szám első személyű narrátora van - olyan, mintha diktafonról hallgatnánk vissza a monológjukat.

Ahogy a beszélgető felek a műfajok, műnemek közt ide-oda ugráltak, szóba került az a - sajnálatos - sajátossága is az irodalmi piacnak, hogy manapság csak a nagyprózára van vevő igazándiból, a líra, a dráma és a novella nagyon rossz eladási mutatókkal bír. Csak a regényt lehet eladni, és Varró Dani verseit, mondta Király félig humorosan, félig komolyan. Ő is kész van már egy regénnyel, aminek most keres kiadót, és amiről babonából - amíg nem kerül nyomdába - nem hajlandó egyelőre beszélni. Mikor nagyprózai olvasmányélményeiről beszél, kiemeli az Anna Kareninát, amelyben Tolsztoj gyakorlatilag nem kevesebbre vállalkozik, mint hogy a világot a lehető legprecízebb módon leírja. Számára az orosz irodalom különleges ebben a tekintetben, Tolsztoj mellett még Gorkijt és Dosztojevszkijt is említi, mint akik elképesztő kompakt módon, lenyűgöző tudással voltak képesek a minket körülvevő valóságról írni. Még a prózánál maradva Kiss kérdésére elmondja, hogy az Így irtok én óta - egyelőre legalábbis - nem gondolkodik paródiakötetben, de inkább nem zárja ki a jövőbeli lehetőségét semminek.

 

kiraly

 

Király Levente szerint egy mű maga keresi meg önmagának a saját műfaját. Nem egyszer alakult úgy, mondja, hogy elkezdett valamit prózában, és az, mire kész lett, versformát öltött. A Hová menekülsz írásait is amolyan lírai novelláknak tartja, és úgy gondolja, igazából nem olyan nagy a különbség líra és epika közt, kis túlzással szinte csak annyi, hogy a vers sűrűbb szövetű. De bábjátékot is írt már. A darab, melyről nekem elsőre az Alice Csodaországban ugrott be, egy kislányról szól, aki kedvenc - mert édesapjától kapott - fülbevalóját beleejti a lefolyóba, ahová kénytelen alászállni, és ahol érdekesebbnél érdekesebb figurákkal ismerkedhet meg. Nem felkérésre született a mű, egyszerűen csak nem hagyta nyugodni a szerzőt a fejéből kipattant ötlet, és nem nyugodott, amíg kész bábjátékot nem írt belőle.

De a Kiss László moderálta est nem csak azért volt élvezetes, mert sokat megtudhattunk Király Leventéről, mint íróról, költőről, hanem, mert mint magánembert is megismerhettük kicsit. Az olykor humoros, máskor meg bensőséges beszélgetés során egészen személyes dolgok is előkerültek, többek közt a szülőkről, nagyszülőkről. Kiss László nem csak az íróra, hanem az emberre is kíváncsi volt, és így egészen a gyerekkortól kezdve megosztott velünk néhány élményt a vendég. Érdekes volt azt is hallani, milyen az, amikor valaki már egészen gyerekkorától fogva tudja, hogy ő márpedig költő lesz - és aztán ezt a „szerepet" be is teljesíti. Király Leventénél ugyanis ez történt: 7 évesen, tehát alig, hogy megtanult írni, lejegyezte első versét, és kijelentette a családnak, hogy ő bizony költő lesz. Aztán természetesnek is tűnt a számára, hogy általános iskolában is lapot akar szerkeszteni, mint ahogy a középiskolában és az egyetemen is. Ez utóbbi, az ELTE berkein belül működő Sárkányfű volt az a folyóirat, ahonnan Király Levente több ma is elismert társához (Varró Dániel, Grecsó Krisztián, Cserna-Szabó András stb.) hasonlóan bekerült a köztudatba. Talán nem állok messze az igazságtól, ha azt mondom: Király magától értetődő módon érkezett meg az irodalomba. És - kívülről nézve legalábbis - nagyjából mindig is azzal foglalkozott, foglalkozik, amivel egész életében szeretett volna.

 

 

 

Király Levente: Kapukerengő (tárca)

Király Levente: Büntetés (tárca)

Szepesi Dóra beszélgetése Király Leventével

 


2010. november 10.
Kontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcáiCsík Mónika tárcái
Erdész Ádám: Változatos múlt ismétErdész Ádám: Melyik a járható út?
Csabay-Tóth Bálint: A sarjSzarvas Ferenc: Amikor az ellenőr mindennap megtanult egy verset
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Markó Béla verseiFinta Éva verseiFarkas Wellmann Éva: Szanatóriumi emlékvázlatokKiss Ottó: Lieb Mihály
Ecsédi Orsolya novelláiEcsédi Orsolya novelláiTóth László: BúcsúzóZsidó Ferenc: Égig érő szénásszekér
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKApku_logo.png