Szálinger Balázs
Az ős Kaján
- Recenzió a Bibliáról? Egy nyomorult kis reci, két flekkben. Amit az ember hazafelé kigondol, aztán leken 17 perc alatt, vissza se olvassa. Az állítást az utolsó előtti mondatba teszi, tesz még az elejére egy szép felütést, megnézi, pluszmínusz 80 leütés, és mehet. Egy ilyen. A Bibliáról. Elképzelhető?
- Nem, de tegyük fel.
- Hogy nézne ki egy ilyen?
- Lamentálás a szerzőség kérdéséről. A szerkezet, a terjedelem leírása. A hatás sejtetése. A történelmi háttér. Ezeket fel lehet habosítani. Egytől öt mondatig. Attól függően, hogy esik kézre. Hogy hol tartok a 3000 leütés felé vezető úton.
- Blaszfémia volna?
- Az.
- Van logikai alapja, hogy miért?
- Nincs.
- Egyéb oka?
- Van.
- Mi az?
- Hogy szent. Fölötte van az elemezhetőségnek.
- Miért?
- Mert szent.
- Objektív műszerekkel kimutatható vagy mérhető egy szöveg szentsége?
- Nem.
- Vannak a szépirodalomnak szent szövegei?
- Vannak.
- Mindenkinek más és más?
- Igen.
- Ez baj?
- Nem. Pont ez a szép.
- Valakinek a Mehemed, valakinek az Óda?
- Valahogy így.
- Akinek Az ős Kaján szent szöveg, az tehát nem tudja elemezni Az ős Kajánt?
- Nem tudja.
- Valami csak tud mondani róla.
- Hogy szent.
- Ennyi?
- Hogy nem kíváncsi a szerkezetére. Át se látja. Szemüvegben látja. Hogy ima. Hogy nem érdekli a szerző. Hogy mikor írta. Hogy mit gondolt róla. Hogy nem is Ady verse. Hogy ő csak az első olvasó.
- De valamit csak lehet mondani róla. Hogy miről szól. Istenes vers? Hazavers? Alkoholista himnusz?
- Nem. A hívőt ez nem érdekli. Azt gondolja, aki szerint istenes vers, az leszűkíti. Aki szerint a borról szól, az nevetséges. Aki szerint hazavers, az nagyon kicsi ember.
- Lehet, hogy akinek nem szent szöveg Az ős Kaján, az mégis csak elemezheti hűvösen?
- Igen.
- Lehet az is normális ember?
- Hogyne. Mért ne.
- Akkor vele meg lehetne ezt vitatni.
- Kétlem.
- Miért? Az ilyen emberrel nincs miről beszélned?
- Jaj, dehogy nincs. Bármiről. Csak erről a versről nem.
- Mert?
- Mert nem lehet ugyanarról a versről beszélni, miközben nem ugyanarról a versről beszélünk.
- Mert?
- Mert más vallásúak nehezen beszélgetnek a vallásról.
- A vallások kimennek a divatból.
- Ezért jó, hogy amikor ez a vers megporosodik, azt én már nem fogom látni.