Nemsokára: XI. DESZKA Fesztivál
Március 27. és április 2. között kerül sor Debrecenben a XI. DESZKA Fesztiválra.
A Színházi Világnapon induló XI. DESZKA Fesztiválon megvalósul a kortárs magyar drámáért dolgozók régi álma: a klasszikus színházi alkotófolyamat kiindulópontja és végeredménye ugyanott és ugyanakkor szemlélhető, tanulmányozható. Egyfelől a fesztivál keretében zajlik a Színházi Dramaturgok Céhe által szervezett Nyílt Fórum harmadik fordulója, amely az épp most születő friss magyar drámákba enged bepillantást úgy, hogy közben megismertet az alkotókkal is, másfelől pedig az érdeklődők a színpadi előadások formájában ténylegesen megvalósult kortárs magyar drámai szövegek szokásosan magas színvonalú seregszemléjének résztvevői lehetnek. Az utóbbi négy évben, amióta a Csokonai Színház művészeti műhelye a jelenlegi felállásban szervezi a fesztivált, minden alkalommal százhúsz-száznegyven előadás szerepel válogató listájukon. Vagyis nagyjából ennyi a Kárpát-medence évenkénti termése kortárs magyar szerzőjű színházi előadásból. Minden évben harminc és negyven közé tehető azon előadások száma, amelyek eredetiségük, problémafelvetésük izgalmas volta és művészi színvonaluk okán joggal szerepelhetnének a DESZKÁ-n. Örömteli, hogy az idén is hasonló számokkal dolgozhattak a válogatók.
Az idei, XI. DESZKA Fesztivál programjába hosszas latolgatás után végül huszonhat előadás került be. Mivel a válogatás ismét kiterjedt a teljes Kárpát-medencére, négy romániai, egy ukrajnai és egy szlovákiai kortárs magyar szerzőjű előadás is látható lesz a fesztiválon az anyaországból érkező tizenegy vidéki és kilenc fővárosi produkció mellett. Közülük egy román nyelven (Székely Csaba: Idegenek – Négy politikai gyerekdarab) egy pedig szlovákul (Esterházy Péter: Mercedes Benz). Az utóbbi előadás jelentőségét tovább növeli, hogy Esterházy Péter legutolsó színpadi műve alapján készült, amelyet kifejezetten a pozsonyi Szlovák Nemzeti Színház számára írt, és Magyarországon először Debrecenben lesz látható,
a XI. DESZKA Fesztiválon. Az utóbbi évek során igen népszerűvé vált, kortárs magyar szerzőjű gyermek- és ifjúsági előadásokat felvonultató GÖRDESZKA programfelületen az idén nyolc előadással találkozhatnak a nézők, közülük egy osztálytermi nevelési profillal készült (Peter), egy pedig felnőttek számára is élményt nyújtó bábelőadás (Gimesi Dóra: Az időnk rövid története).
Az elmúlt évek során a szakmai beszélgetések váltak a DESZKA Fesztivál „lelkévé”, és szándékaink szerint ez az idén sem lesz másként. Az úgy nevezett „házi bölcsek” vezetésével itt kapnak komoly szakmai visszajelzést az egyes produkciók, és itt lehet megismerkedni az előadások létrejöttének titkaival. A XI. DESZKA Fesztiválon Árkosi Árpád rendező, Kiss Csaba rendező, drámaíró, Láposi Terka színházpedagógus, Nánay István kritikus, egyetemi tanár és Visky András erdélyi magyar író, drámaíró, dramaturg, egyetemi tanár vállalták a „házi bölcsek” felelős tisztét. A kötetlen beszélgetések során, amelyekbe bárki bekapcsolódhat, szélesebb esztétikai és színháztörténeti kontextusba helyeződnek az előző nap látottak, és a résztvevők nem ijednek meg a szakmai alapú vitáktól sem. És ami egy kortárs drámafesztiválon a legfontosabb: az előadások szerzőivel, dramaturgjaival és rendezőivel is a szakmai beszélgetéseken találkozhatnak a kíváncsiak.
Díszvendége is lesz a XI. Deszka Fesztiválnak Visky András személyében. A fesztivál programjában három előadás is látható lesz, amely a nevéhez kötődik (Júlia; Pornó – Feleségem története; Dragomán György: Kalucsni), az első kettőnek ő az írója, a második kettőnek a rendezője. Visky András „házi bölcs”-ként részt vesz a fesztivál többi előadásának
szakmai értékelésében. Munkásságát, nem mindennapi élettörténetét és alkotói univerzumának főbb elemeit egy portrébeszélgetés keretében ismerheti meg a debreceni közönség. Visky András mellett Závada Pál, Székely Csaba, Bartis Attila és Dragomán György írókkal tervezünk közönségtalálkozót, melyeknek levezetését − a DESZKA Fesztivál és az Alföld folyóirat között egyre szorosabbá váló szakmai kapcsolat jeleként − Szirák Péter irodalomtörténész, egyetemi tanszékvezető, az Alföld folyóirat főszerkesztője vállalta.
Ráckevei Anna, Papp László, Gemza Péter
Az egyéb szakmai programok közül kiemelkednek a Nyílt Fórum bemutatói a XI. DESZKA Fesztivál utolsó négy napján. A Nyílt Fórum, amely 1986-ban Zalaegerszegen jött létre, s hosszú időn keresztül a Pécsi Országos Színházi Találkozó egyik meghatározó, a kortárs magyar drámákat bemutató programja volt, a tavalyi évtől kezdődően megújult formában működik. A Nyílt Fórum találkozói ingyenesek. A fesztivál előadásaira március 3-tól válthatók jegyek.
Az idei DESZKA számos előadása a közelmúlt évtizedeinek magyar valóságát idézi meg. A válogatás önként adódó, mintegy véletlen hozadéka azon produkciók sora, amelyekben a ki nem beszélt múlt kerül erős fénybe, a kommunista diktatúra különböző korszakai, s az a jól ismert kelet-európai környezet, amelyben felnőtt egy generáció. Ők, mint nézők, a visszaemlékezés terápiáját élhetik át, a rendezők azonban nemegyszer épp az ifjúságot szólítják meg, hogy kíméletlen pontossággal tárják fel a nagy hazugságok és megaláztatások korát, s azt, hogyan torzíthat el és tehet tönkre egy szörnyű rendszer ezreket. Ménes Attila debreceni írót egykori mestere, barátja, Tar Sándor sorsa ihlette meg, Tar beszervezése és ügynökmúltja. A szerző így nyilatkozott a Bihari inspirációjáról: „Az a figura érdekelt, aki álarcot hord. Erősen munkált bennem az is, hogy az ember, akit szerettem, miképpen volt képes a spicliségre. Közöttünk szoros emberi, mester–tanítványi viszony volt. De az a Tar, akit én ismertem, a lebukással meghalt, és ezzel a darabbal őt gyászoltam meg.” A Katona József Színház Az olaszliszkai vendégszereplésével tavaly is repertoárjának szociologikusabb vonulatával mutatkozott be a fesztiválon. A pártállami múltból jövő ügynöktörténetet thrilleres, hitchcocki hangulatban mutatja meg a rendező-író, Bartis Attila a Rendezésében. Az ötvenes évek borzalmai, a múlt hazugságai, a fájdalmas titkok senki életében nem hoznak megnyugvást. „Hazudik maga meg a Kádár”, szalad ki Eörsi István száján, holott nem is akarták letartóztatni, de ezután már nyilván nem menekülhetett. 1957-ben nyolc év börtönre ítélték a forradalomban betöltött szerepéért. A börtönévekről − 30 évvel a forradalom után − naplót írt Emlékezés a régi szép időkre címmel. A börtönnaplót az Örkény Színház most, újabb 30 év elteltével monodráma formájában állította színpadra és hozza el a DESZKÁ-ra. Az írót Znamenák István alakítja. Az Emlékezés a régi szép időkre nem lehangoló előadás, hisz átsüt belőle Eörsi mély humanizmusa és gyermeki derűje: „Eörsi/Znamenák olyan fénnyel, játékossággal meséli el az igenis nagy téttel bíró történetet, amitől lehetetlen ez az este.” (Tompa Andrea)