Cyberbullyingról pogácsával és középkorú hölgyrajongókkal – Kalapos Éva új könyvének bemutatójáról Mészöly Ágnes írt a Papírhajónak.
KRSA, Kalapos Éva, Csapody Kinga, Klausz Melinda
Mészöly Ágnes
Arról beszélünk, amiről nem hallgathatunk
– könyvbemutató tabuk nélkül –
Az, hogy Kalapos Éva nemcsak megszólítani képes a tizenéves olvasók meglehetősen széles körét, hanem hosszasan és hangulatosan el is beszélget velük, a D.A.C. könyvek sikere fényében nyílt titok. Nem vállalt tehát különösebben nagy rizikót a Manó Könyvek főszerkesztője, Csapody Kinga, amikor a kiadó istállójából épp őt kérte fel új, Menő Könyvek* címmel aposztrofált, kamasz olvasók figyelmére számot tartó és bevallottan „merész” témákkal jelentkező sorozatának nyitókötetére.
A regény bemutatójára a FSZEK Sárkányos könyvtárában került sor. A szerzőn és szerkesztőn kívül Klausz Melinda médiaszakértő és a Pannonia All Stars Ska Orchestra vezetője is helyet foglalt a pulpitust helyettesítő kisasztal mellett. A rendezvény az Amikor a cybertérben elvész a kontroll alcímet kapta, hiszen a könyv egy tizennégy éves kamaszfiú történetén keresztül az internetes bántalmazásra hívja fel az olvasók figyelmét.
Csapody Kinga a Massza rövid ismertetése után azzal a kérdéssel fordult a szerzőhöz, hogy milyen érzés volt felkérést kapni egy ilyen regény megírására. Kalapos Éva gondolkodás nélkül vágta rá, hogy „rémisztő” szót, majd elmondta, hogy nem csak a korosztály kényes mivolta és a téma érzékenysége rémítette meg, hanem az is, hogy a Massza miatt hanyagolnia kellett D.A.C.-beli szereplőit, illetve a sorozat soron következő kötetének is csúsznia kellett egy fél évet. Ez pedig nem csak az olvasók irányában érzett elkötelezettsége miatt jelentett frusztrációt a fiatal írónőnek, hanem azért is, mert kétségei voltak, hogy egy ilyen kemény szöveg után képes lesz-e visszatalálni a D.A.C. jóval könnyedebb, színesebb világába. (Természetesen megnyugodhatnak a rajongók, hiszen később kiderült, hogy már nem kell sokat várniuk a sorozat újabb kötetére.)
A következő kérdésre KRSA, a PASO énekese elmondta, hogy a zenekar természetesen fontosnak találja, hogy aktuális társadalmi kérdésekre és jelenségekre reagáljon dalszövegeiben és klipjeiben, még akkor is, ha a ska műfaja alapjában véve nem tartozik a politikus műfajok közé. Épp ezért választották új lemezük egyik klipjéhez ugyanazt a témát, amely Kalapos Éva könyvében is megjelenik. Bár a zenekar tagjai nem voltak fiatalabb korukban ilyen jellegű bántalmazásnak kitéve, mostanában pedig csupán középkorú hölgyrajongóik zaklatása teszi kényelmetlenné mindennapjaikat, tisztában vannak azzal, hogy az internetes bántalmazás komoly veszélyt jelent a fiatalabb korosztály számára.
Arról, hogy ez a veszély milyen komoly, Klausz Melinda beszélt részletesebben. Statisztikai adatokra hivatkozva elmondta, hogy minden negyedik tizenhárom-tizennégy éves gyerek belekeveredik – bántalmazóként vagy bántalmazottként – ilyen ügyekbe. Ám míg a nyilvános, valóságban folyó bántalmazásnál van reális esély, hogy valamilyen kontroll-személy, tanár vagy szülő felfigyel a folyamatra, a cyberbullying esetében ennek esélye nagyon csekély. Ráadásul a szülők jelentős része negligáló vagy egyenesen tagadó álláspontra helyezkedik, akkor is, ha gyermeke vagy tanítványa megkeresi egy ilyen szituációban.
Kalapos Éva
A kiskamaszok számára az online visszajelzések kiemelkedően nagy jelentősséggel bírnak. Az analóg világ szülöttei el sem tudják képzelni, milyen fontosak számukra az online kapcsolatok, mekkora örömöt vagy törést jelenthet nekik egy-egy cybertérben lezajlott esemény. Ráadásul napjainkban már differenciálódtak a közösségi terek is: míg a digitális migránsnak számító harmincas-negyvenes, azaz a szülői korosztály elsősorban a facebookon aktív, a kamaszok előnyben részesítik a snapchat, vagy az instagram felületét. Ugyanakkor, bármilyen otthonosan mozognak is a virtuális világban, nincsenek tisztában technikai és morális alapvetésekkel. Természetesen a netes zaklatás is az áldozat-típusokat találja meg, viszont jelentősen nagyobb annak a veszélye, hogy hamis profilokkal rendelkező rosszindulatú felnőttek a fiatalok bizalmába férkőzzenek. Ezért, hangsúlyozta a szakértő, kiemelten fontos a családon belüli kommunikáció, a bizalomra épülő szülő-gyerek illetve tanár-gyerek kapcsolat. Elmesélt egy pozitív kimenetelű történetet is, melyben az egykor bántalmazott kisfiú felnővén épp az internetes bántalmazás áldozatainak jogi megsegítését tűzte ki célul.
Kalapos Éva, Csapody Kinga, Klausz Melinda
Arra a kérdésre, hogy mit lehet tenni egy már folyamatban lévő bántalmazás során, nem kapott igazi tippet a hallgatóság, bár Csapody Kinga felhívta a figyelmünket arra, hogy a regény appendixében alaposan bemutatják a gyakorlati lehetőségeket is.
Ezután ismét a szerzőhöz került a mikrofon. Éva beszélt az alkotási folyamat nehézségeiről, elmondta, hogy még egyetlen írásába sem halt bele ennyire. Mesélt arról is, hogy a főszereplő megalkotásakor fontos volt számára, hogy egy fiút válasszon, hiszen a kamaszfiúkra hatalmas súllyal nehezedik a társadalom „boys don’t cry” elvárása is. Ezen kívül írói szempontból is nagyobb kihívás volt egy fiú szemszögéből elmesélni a történteket.
A közönség ezután joggal reménykedett abban, hogy meghallgathat néhány bekezdést a műből. Természetesen senki sem reklamált, mikor e helyett KRSA és néhány zenésztársa előadott egy dalt a PASO új lemezéről. Majd újra a könyv került a figyelem középpontjába: a szerkesztő méltatta a szöveg ívét, a regény felépítését, azt a párhuzamot, ami a Frankenstein-színdarabban részt vevő főhős egyre teljesebb azonosulását mutatja be a darabbeli Lénnyel. Megtudhattunk olyan titkokat, hogy milyen zenéket hallgatott a szerző a könyv írása idején, de sajnos most sem került sor egyetlen részlet felolvasására sem.
A könyvbemutató végén még egyszer megtapasztalhattuk, hogy egy teljes ska-bandára írt dal tökéletes hitelességgel előadható egyetlen énekhanggal, egy szaxofonnal és egy melodikával. A zene után a közönség soraiban helyet foglaló író, Vig Balázs említett meg néhány, hasonlóan kemény témát bevállaló ifjúsági regényt a közelmúltból, majd további kérdések híján a közönsége egyik része dedikáltatni állt sorba, másik része pedig a pogácsás asztal ellen intézett teljes frontos támadást.
Massza
A jó hangulatú bemutatóból tényleg csak a felolvasás hiányzott, főleg úgy, hogy Kalapos Éva prózáját és tehetségét ismerve biztos vagyok benne, hogy néhány oldal a Masszából többet mondott volna az internetes bántalmazásról, mint több oldalnyi statisztika, tanulmány és példázat.
*Lehetséges, hogy csak nekem tűnik túl kézenfekvőnek ez a szójáték; mindenesetre egy ilyen verbális innovációért nálunk csak egy lenéző mosoly, esetleg egy „na, ezzel a poénlistán lecsúsztál a döglött macska mögé” járna a kamaszoktól...