Papírhajó - Mentőöv

 

 

Kaméleon

 

Interjú Pásztor Csörgei Andreával

 

 

Mikor és miért jött létre a Kaméleon Olvasóklub?

 

A 2011/2012-es tanévben indítottuk útjára az Olvasóklubot. Célunk elsősorban az olvasóvá nevelés, a gyerekek szövegértésének fejlesztése. A tapasztalatunk azt mutatja, hogy a gyerekek zöme igenis megnyerhető az olvasás számára, csak az ő életkoruknak és érdeklődési körüknek megfelelő, minőségi szövegeket kell a kezükbe adni. Bízunk benne, hogy az Olvasóklub segítségével minél több ilyesfajta könyv tud eljutni hozzájuk.

 

Kiket vártok a klubba?

 

Elsősorban alsó tagozatos gyerekeket, 1-4. osztályosokat. De előfordult már, hogy ötödik osztályosok is nagy örömmel oldották meg a negyedikeseknek szóló feladatlapot, illetve tavaly volt több óvodás játékosunk is, akik – nyilván szülői segítséggel, de – nagyon ügyesen teljesítették az első osztályos feladatokat.

 

Mitől más ez, mint a többi levelezős olvasási játék?

 

A többi levelezős játék felépítését sajnos nem ismerem, a Kaméleon Olvasóklubról viszont azt mindenképp fontos tudni, hogy kiadóktól független, igyekszünk lehetőség szerint a magyar nyelven megjelenő kiadványok minél szélesebb kínálatából válogatni. A játékhoz nem kell megvásárolni a könyveket, hiszen a gyerekek a feladatlap első részében egy kis részletet kapnak a szövegből, és az ahhoz tartozó tíz feladatot kell megoldaniuk, a lap második felében pedig egy klasszikus vagy népmese címét kapják meg, amit a könyvtárban kell megkeresniük, elolvasniuk, és az ahhoz tartozó öt kérdést megválaszolniuk. A gyerekek minden kör végén apró ajándékot kapnak, év végén pedig azok, akik szorgalmasan dolgoztak, egy szép jutalomkönyvet.

     Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy olyan szervezetek adták szakmai támogatásukat programunkhoz, mint a Könyvtárostanárok Egyesülete, a Tanítók Egyesülete, a Magyartanárok Egyesülete, a Magyar Olvasástársaság, a Tanítók Módszertani Folyóirat, az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete vagy a Magyar Gyerekkönyvkiadók Egyesülése, tudomásunk szerint ez is egyedülállóvá tesz minket.

                                                                                                                   

Milyen szempontok alapján válogatjátok ki a feldolgozandó könyveket?

 

Mivel az egyik legfontosabb szempontunk, hogy minőségi kiadványokból dolgozzunk, ezért a kortárs művek a Rainbow Könyvközösség kínálatából kerülnek ki, hiszen az már eleve válogatott könyveket tartalmaz. A klasszikus meséknél pedig arra ügyelünk, hogy viszonylag közismertek, a könyvtárban könnyen hozzáférhetőek legyenek.

     Emellett természetesen roppant fontos, hogy minden korosztály a saját érdeklődési körének, és szövegértési szintjének megfelelő könyvből dolgozhasson, ezért minden évfolyamnak külön feladatlap készül, külön könyvből. A négy körből az egyiknél pedig a szokásos szépirodalmi szövegek helyett valamilyen ismeretterjesztő kiadványból dolgozunk, így elérve, hogy játékos keretek közt olyan fontos, érdekes témákat is érinteni tudjunk, mint pl. a környezetvédelem, a képzőművészet vagy a társas érintkezés szabályai.

 

Milyen jellegűek a könyvekhez kapcsolódó kérdéssorok? Kik készítik?

 

Nagyon fontosnak tartjuk, hogy nem versenyről van szó, hanem játékról, épp ezért igyekszünk kreatív, szórakoztató feladatsorokat összeállítani. Természetesen a feladatok nehézsége mind évfolyamonként, mind egy-egy feladatlapon belül is változik. Az elsősök például csak tíz feladatot kapnak, és inkább az olvasás- és írástanulás előkészítésén van a hangsúly. A nagyobbaknál pedig a klasszikus szövegértési kérdések váltogatják a keresztrejtvényeket, önálló kutatómunkákat, rövid fogalmazásokat, rajzolós feladatokat. A feladatsorokat én állítom össze, támaszkodva kollégáim segítségére, illetve pedagógusi, gyerekkönyv-szerkesztői, gyermekirodalmi tanulmányaimra, tapasztalataimra. Emellett hatalmas szakmai segítséget jelent Nagy Gabi logopédus kolléganőnk munkája, aki elsősorban az elsősök feladatsorát lektorálja nagy szakértelemmel, olyan szempontokat is figyelembe véve, hogy a feladatokat akár disz-problémákkal küzdő kisiskolások is meg tudják oldani.

 

Milyenek az eddigi tapasztalataitok? Változtattatok-e valamin az indulás óta? Várhatók-e újítások a játékban?

 

Az eddigi tapasztalatok, visszajelzések nagyon jók. Szerencsénkre sokszor kapunk lelkesítő, dicsérő szavakat szülőktől, pedagógusoktól, és a gyerekektől egyaránt. A legjobb érzés persze mindig az, ha halljuk, hogy a gyerekek az Olvasóklub által megismert könyveket kérik szülinapi vagy karácsonyi ajándékként.

     Emellett az építő kritikának is mindig nagyon örülünk, minden esetben átgondoljuk, és ha tehetjük, próbálunk is változtatni. Többen jelezték, hogy túl aprók a betűk, a nehezebben olvasó gyerekek nem boldogulnak vele egykönnyen. Gondoltunk hát egyet, és azóta egy külön betétlapra nyomtatjuk az elolvasandó szövegrészletet, a korábbinál sokkal nagyobb betűkkel.

     A jól bevált alapkoncepción nem tervezünk változtatni, de újításokon, például felsőbb évfolyamok felé való bővülésen, határon túli, illetve hátrányos helyzetű gyerekek bevonásán, folyamatosan törjük a fejünket, sőt, a kezdeti lépéseket már meg is tettük ilyen irányba – reméljük, előbb-utóbb ezek a tervek meg is valósulhatnak.

Lovász Andrea

 


 

 

Főoldal

2013. szeptember 27.
Kopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcái
Erdész Ádám: Változatos múlt ismétErdész Ádám: Melyik a járható út?
Boda Ábel: OperettrománcMindák Dániel: Csokitorta
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Grecsó Krisztián: Középkorú szerelmesversBecsy András: FelhőszakadásPál Dániel Levente verseiBálint Tamás: Máj hagymalekvárral
Kiss László: Az olvasásOberczián Géza: EgyedülKovács Dominik – Kovács Viktor: Lesz majd mindenKontra Ferenc: A dalmaták fehéren születnek
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.png