Képzőművészet

 

 1_Fot___Orvos_Andr__s.jpg
A megnyitó (Fotó: Orvos András)

 

Sinkó István

 

Vétkek és áldozatok

Lonovics László képeihez[1]

 

Lonovics László nem esztétizáló művész. Inkább mondanám keresőnek, az esztétikumot kéregben, fában, fényben felfedező és rögzítő, de nem esztétizáló alkotónak. Lonovics nem absztrakt művész, holott Malevics vagy épp Clyford Still művészete nem áll tőle távol.

 

3___ldozat_II._IV._I._olaj__v__szon.jpg
Áldozat II. IV. I. olaj, vászon

 

Lonovics önálló, kutató, felfedező alkat, a kép tudósa, a folt, forma, szín elkötelezettje. Mostani sorozatai, az Ádozat és a Kereszt nem mások, mint korábbi, az életműben gyakran felbukkanó formák – de főleg tematikus formák – új variációi. Egyben egyfajta összegzést is látunk e sorozatokon. Az erős geometrikus élek, metszetek feloldódnak a vérre, könnyre, gyökérre utaló, fentről lecsorgó, kapaszkodó, fakturális, pasztőz felületekben. Mint a megfeszített Krisztus lábánál a megfolyt és megszáradt vér. Áldozat és vére.

 

4___ldozat_sz__rke_5.-_5b.-_6brafika.jpg
Áldozat, szürke 5.- 5b.- 6b.-8. számítógépes grafika

 

Tarkovszkij Áldozathozatal című filmjében a tűz és a víz, a szertartás és a magány egyesülnek. Lonovicsnál a kemény, sötét színek és a burjánzó kolorit egyesül.

 

5_Digitaliz__lt_r__tegek_1-2.__G__za.jpg
Digitalizált rétegek 1-2. számítógépes grafika
(Fotó: Lőrincze Géza)

 

Felületei Kéreg-sorozatából emelkedtek át, pikkelyek, rögök, ág-bogok és hántolt fa héja. Amikor ugyanezt a három témát elektrografikai úton papírra rögzíti, ott épp a fény áttetszőségét használja a dráma továbbfokozására. A montázsszerű felületképzés, a transzparencia, a rétegek – ez esetben foltok és formák rétegei – érzékeny finomsággal jelenítődnek meg Lonovics grafikáin.

Lonovics a Létezés ábrázolója. Alapképletei – vér, fény, erózió, fa – nem más, mint a Létezés úrfelmutatásának eszközei.

Weöres írja: „A sokféle keletkező és pusztuló alakzat: ez az élet. Az örök egymásután, melynek minden alakzat csak egy-egy állomása: ez a létezés”.

 

6_Kereszt_I._-_IV._-_II._olaj___szon.jpg
Kereszt I. - IV. - II. olaj, vászon

 

Ennek a létezésnek a traumája a kereszt, az Áldozat, a sebek, fájdalmak kérgei és a fény, az isteni, a lux aetherna. Lonovics áldozati báránya a szín és a folt, a forma. Őt áldozza fel, mutatja fel és teszi elénk, nézők elé. Néha melankolikus. Színei fáradt barnák, szürkék és nedv-zöldek, máskor vérpiros és bronzarany, nápolyi sárga fénypászma. A fény geometriája megtöri az organikus áramlást.

„A mindörökre ismeretlen
végül is így lesz otthonos.
Mint hervadás az őszi lombot,
a pusztulás bebalzsamoz.” (Pilinszky)

 

2_Fot___Orvos_Andr__s.jpg
Közönség (Fotó: Orvos András)

 

Lonovics azonban nem az elmúlást, nem az enyészetet hirdeti, a megújuló csodát, a természeti és spirituális újjászületést. Kereszt, áldozat és természet így válnak egyé Lonovics László érett művészetében.

 

(A kiállítás a budapesti Artézi Galériában 2017. június 8-ig látható.)


[1] Elhangzott 2017. május 20-án, az Áldozat című kiállítás megnyitóján, az Artézi Galériában.


Főoldal

2017. május 24.
Kontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcáiKopriva Nikolett tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Győri László verseiVári Fábián László: AdventEgressy Zoltán verseiSzabó T. Anna: Alkalmi és rögtönzött versek
Grecsó Krisztián: Apám üzentBanner Zoltán: Önarckép MunkácsyvalBalássy Fanni: KészülődésKiss László: Eltűnők
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.png