Beszélgetések

 

 

 

Bárka-körkérdés


Válaszol: Tőzsér Árpád

 

 

Mi volt számodra a 2011-es év legnagyobb irodalmi (és/vagy kulturális) élménye?


Inkább csak megérzés, mintsem dokumentálható empíria: a Goethe-értelmezésű világirodalom (Weltliteratur) az utóbbi néhány évtizedben szétesett, nem léteznek olyan tudatos, mégis természetes képződmények, mint amilyenek a korábbi világirodalmi kánonok voltak, amelyek világformáló mítoszokként is működtek. (Természetesen nem úgy határozták meg az irodamat, hogy az író e kánonok szerint írt, az alkotónak mégis az lehetett az érzése, hogy van, akinek a tekintete előtt él, dolgozik, hogy létezik valami irodalmi transzcendencia.) Ma az irodalomban is megrendültek az értékek, nincsen tétje az írásnak, minden megjelenhet (és meg is jelenik), és minden belefullad a szürke unalomba. A 2011-es esztendőben ez különösen így volt: „minden megjelent" és miden beleveszett a ködbe, mint az a bizonyos szürke szamár. Én legalábbis a most elmúlt évben nem érzékeltem nagybetűs Irodalmi Eseményt. Pedig mindenolvasó vagyok, még Michel Houellebecq A térkép és táját is elolvastam, a magyar Houellebecq-ekről nem is szólva. - A korrektség a politikában is unalmas, az irodalomban pedi méginkább az: olvasom az irodalmi portálokon és lapokban az év irodalmának a szemléit: a felsorolt írók és műveik szinte egytől egyig irodalmi „polkorrektségben" szenvednek, sterilek, kilúgozottak. Néhány nyugati irodalomban (a franciában leginkább) a neoavantgárd és intertextuális szövegkalandok után az írók most éppen visszahátrálóban vannak saját magukhoz, újra a szubjektum, az önéletrajzi műfajok hódítanak, Jacques Roubaud-tól Alain Robbe-Grillet-ig és Derridától Philippe Sollers-ig mindenki naplót, önéletrajzot és emlékiratot ír, attól várva a megújulást, de a magyar irodalomban még mindig a hetvenes évek végén és nyolcvanas években kidolgozott posztmodern „korrektség" a kánon. Éppen ezért a 2011-es év üdítő kivétele számomra a cseppet sem polkorrekt Kertész Imre Mentés másként című naplókönyve volt, amely ugyan könyörtelen igazságkeresésével gyakran maga is igazságtalan, de a szerző indulatai, félelmei, gyűlöletei annyira elemi erejűek, és irodalmilag, bölcseletileg annyira hitelesek, hogy a hatásuktól lehetetlen szabadulni. - Apropó, a 2011-es év legnagyobb irodalmi (és/vagy kulturális) élménye! Elképzelhető, hogy az Élet és Irodalomban a Radnóti Sándor és Bán Zoltán András kezdeményezte eszmecsere a „magyar politikai költészetről" nálunk is a szubjektum reneszánszának előhírnöke. Én legalábbis így fordítom le magamnak a dolgot. (A „politikai költészet" kifejezésnek ugyanis még mindig nagyon rossz a csengése.)


Mit olvastál az idei Bárka-számokban a legszívesebben, mire emlékszel vissza leginkább?


Rokonszenves a lap elfogulatlansága, egyetemes „akciórádiusza", az, ahogyan szerkesztési elveiben és gyakorlatában semmilyen „korrektségről" (itt főleg a szekértáborokat s a témákat illető „korrektségekre" gondolok) nem hajlandó tudomást venni.


A saját pályád, művészeted szempontjából mi(k) volt(ak) az elmúlt év legfontosabb eseménye(i), történése(i)? Szakmai szempontból hogyan tudsz visszatekinteni, hogyan zárod az évet?


Szerénytelennek hathat, ha ezek után elmondom, hogy 2011-ben nekem is megjelent egy naplókönyvem, pontosabban a 2009-es Szent Antal disznaja című „naplók naplójának" a második kötete, de hát így igaz: megjelent! A könyv kritikai visszhangja nem volt ugyan olyan hangos, mint az első köteté, de azért elégedett lehetek: az Élet és Irodalomtól a Vigiliáig jó néhány irodalmi fórum, s Szilágyi Zsófiától Gerold Lászlóig számos jó tollú kritikus reagált rá.


Mit vársz a 2012-es évtől általában és a személyes életed, pályád alakulása szempontjából különösen. (Például lesz-e új köteted?)


A 2012-es évtől azt várom, hogy... Trójában ne legyen háború. Egy elmélet szerint ugyanis a világtörténelem hatvan-hetven évenként átrendeződik (rendszerint háborúk, forradalmak formájában), s most, ha jól számolom, a második világháborútól számítva éppen a kritikus években járunk. Az elkövetkező esztendőben egyébként, ha minden jól megy, új verskönyvem jelenik meg a Kalligramnál, s tisztázom-írom a naplóim harmadik kötetét is. A meglévő naplófeljegyzéseim sajtó alá rendezésében 2010-ig kívánok elmenni, amely, ha elgondolom, hogy az Érzékek csőcseléke (ez a címe második naplókönyvemnek) a 2000-dik évvel zárult, s egy-egy kötet cca három évet ölelhet föl s ugyanolyan időközökben jelenhet meg, én meg, sajnos, immár hetvenhat éves vagyok, elég optimistán, sőt nagyképűen hangzik.

 


 

 

2011. december 28.
Háy János tárcáiElek Tibor tárcáiKopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Farkas Wellmann Éva: Szanatóriumi emlékvázlatokCsillag Tamás: Hazáig követnekDebreczeny György verseiBorsodi L. László versei
Banner Zoltán: Önarckép MunkácsyvalBalássy Fanni: KészülődésKiss László: EltűnőkSzil Ágnes: Poros út
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.png