Pécsi Györgyi
Liberté vagy amit akartok
Szombat este Thália, vidéki színházak hete, összesen egy előadásban játsszák a debreceniek Szőcs Géza Libertéjét. A Thália nagyterme éppen csak megtelik: az előadás fergeteges, a közönség mértékletes. Magyarországon – mióta? – sem megbuktatni, sem igazán sikerre vinni nem tudja a közönség a darabot. A legpocsékabb haknit is megtapsolja illő módon, a legjobbat kicsit jobban.
Drámapedagógus barátnőmmel telefonon még aznap éjjel hosszan megvitatjuk – nem a darabot, hanem a produkciót. Minden előadást megnéz, kitűnő a minőségérzéke, azt állítja, a Vidnyánszky-féle Liberté egészen kivételes (további fokozások), megérdemelte volna az előadás, hogy minimum színpadra tapsolják az egyébként jelen lévő írót és rendezőt. Aztán arról a zavartságról tűnődünk, ami a közönséget kétség kívül uralta. Nem értették, vagy nem merték érteni; tanácstalankodtak, mit kezdjenek az extrém poénokkal. Szelíd, alig-derűs moraj, amikor egy földig érő ronda vörös csillaggal kitünteti Andropov elvtárs Kádárt (Eperjes majd összerogy a súlya alatt), holott nyerítve kellett volna fölröhögni.
Szőcs darabja egyszerű is meg nem is. Mondom, nem kell mindent érteni. De mégis: minden együtt volt, ami más, jóval gyöngébb posztmodern (mi a fene ez most már?) műveket is sikerre vinne, itt meg valami tompaság. Nyilván ötvenhattal van baj – igen-igen csekélyke ismeretek, az újabb meg még újabb értelmezések meg jobban elbizonytalanítják az országlakót. Most akkor szabad kiröhögni Kádárt vagy sem? Fogalmad sincs, mi van az iskolákban itt Pesten, mondja barátnőm, a tanárok félnek, a legszívesebben ötvenhatostul elhallgatnák az egész komonizmust.
Szőcs új könyvét, a Limpopót a Könyvesztiválon mutatták be. Tömegiszonyom van meg klausztrofóbiám, éppen előtte vettem részt egy beszélgetésen, bánatomra (légszomj) ki kell menekülnöm a WTC-ből (Kongresszusi Központ). Voltak, voltak, de azért nem túl sokan, mondják barátaim, viszont a szomszéd teremben, ahol éppen egy újonnan föltűnt médiahölgy könyvét mutatták be, a terem zsúfolásig megtelt.
Pedig hát a fesztiváli közönség nem az átlagos magyar (nem)olvasó, hanem a figyelő, a szellemi „ragadozó”, aki képben van, aki zömmel egy ütemre jár a micsodával is… Mondjuk, a napi szellemi-kulturális tőzsdei árfolyammal.
Pedig hát Szőcsnek is van legendája is, meg mítosza is, szövegei szerintem az utóbbi évek leginspiratívabb szövegei, de úgy látszik, ez mind nem elég – nem a sikerhez, hanem a méltó figyelemhez. Óh, Horváth János, hogy a művelt közönség a figyelmével maga is formálja, alakítja a nemzeti kultúrát, irodalmat értékeket meg tudatot…!
Ne legyek hát igaztalan a színházlátogató közönséggel – az irodalom, a könyvek világában sem képes a közönség egymaga (tömegmédia nélkül) sem megbuktatni sem sikerre vinni egy művet vagy szerzőt. A közvélemény-formáló médiumok megadják az alaphangot – ez lesz a fesztivál, a könyvhét, az esztendő nagy szenzációja, legnagyobb sikere, a legnagyobb pénzösszegű díj várományosa – az érzékeny, értő közönség veszi a lapot, nem csalódik, örvendezik, a könyv tényleg nem rossz, talán egészen kiváló, de mellette más kiválóak is vannak, talán még kiválóbbak is, de az istennek nem hagyná átverni magát saját maga által, az istennek se menne a saját feje után, az istennek se bízná magát saját ösztönös értékítéletére. Nem magyarországi betegség ez, a világon mindenkor és mindenütt így működött és működött az ízlés- meg értékrend formálás, csak nálunk mostanság valahogy gyagyábbnak, provinciálisabbnak tűnik. Talán mert túlságosan is odavoltunk magunktól, hogy művelt, könyvolvasó, irodalomszerető nemzet vagyunk. Hát… nem vagyunk azok.
De vissza a szombat esti Tháliához meg a Libertéhez!
Kicsit elkéstem, a színház előterében jókora várakozó embersereg téblábolt. Fölmutattam (kezébe adtam) az ügyelőnek a jegyemet, hogy akkor most hová is üljek. A ruhatár mellett jobbra, kicsit várni kell, mondja. Lassacskán besodródunk a kamaraterembe, szűken vagyunk, egymás hegyén-hátán. Gyanakszom, de nem eléggé, hogy valóban ide szól-e a jegyem, hogy ekkorka helyet kapott volna a Liberté. Aztán elkezdődik a kamara előadása, ötvenhatos dokumentumfilmből pár kocka, majd a színen egy laktanya parancsnoksága, odakint sortűz (talán a mosonmagyarórvári); röpködnek a bazdmegok, aztán a legbunkóbb, legvéresebb szájú sztalinista tiszt (parasztgyerek amúgy) elviharzik, majd diadalmasan visszatér, karján a nemzetőrök trikolórja: ő lett a felkelők nagy bunkó parancsnoka. Viszont az értelmes jó kommunista tiszt nem megy bele a felelőtlen játékba stb. A közönség vevő a poénokra, harsány nevetések, értenek mindent. Lassacskán végérvényesen leesik, hogy eltévedtem, elirányítottak – a méreg esz meg! Nézem ezt a blődséget, miközben a nagyteremben, pár lépésnyire megy a Liberté, amire hónapok óta készülök. Végre újra dok. filmkockák peregnek, pisszegések közt kimászok, valahogy kikecmergek a kamaraterem bennfentes nézőközösségéből, bocs, mondom, csak úgy magamnak, nem ide jöttem, hanem a nagyszínpadosra, Szőcs Gézát nézni. A nagyteremben végre nekem is jut katarzis, egy magyarországi színházi előadás, amin végre nem ásítozok, amit végre nem udvariasságból meg megszokásból ülök végig – lásd mint fönt, a Liberté fergeteges!
Így aztán nem tudom meg, hogy a kamarában hogyan végződött a másik ötvenhat (vagyis ugyanaz az ötvenhat, de egészen másképpen). Lehet, hogy ott igazságosan meg méltányosan (a becsületes kommunisták meg a becsületes, de megtévedt forradalmárok utóbb megdicsőültek, a hitvány ávósok meg a zavarosban halászó csőcselék megbűnhődött, vagy ilyesmi, már ahogy abból, amit láttam, sejthető). Emitt, a nagyszínpadon fizikai (történelmi) elbukás meg erkölcsi győzelem a forradalmárokat illetően.
Jó volt együtt látni a két darabot, és már csak az az egyetlen, nem költői kérdés maradt megválaszolatlanul számomra, hogy akkor tulajdonképpen ki is győzött akkor és ott és azóta is, történelemben, irodalomban, etc.
Méhes Károly: A búsulás mikéntje
Esterházy Péter: Onnét így
Bányai János: Tájkép háború után
Tőzsér Árpád: Istennők a meszesgödörben
Berniczky Éva: Emlékszem olyanokra is, akiket sohasem láttam
Szepesi Attila: Kőasztal
Fekete Vince - Uniós kocsmadumák
Zalán Tibor - Pál esete az erdővel
Az ominózus előadáson ott voltam én is, és mivel nekem kevésbé tetszett a Liberté, megszólítva érzem magam ezzel a cikkel. Előrebocsátanám, nagy híve vagyok Vidnyánszky rendezéseinek, kivált a Három nővérnek, a Shakespeare koszorúnak ( főként a "kint" játszódó jeleneteinek), és szerettem a Tótékat, a Robertó Zuccót is. És remélem, semmi személyeskedőt, sértőt nem fogok mondani, nem áll szándékomban. Színházkritikákat írok magam is, az Ellenfénybe, a Criticai Lapokba és a Színházba, és számos kritikustársam is jelen volt az előadáson. Mint mondtam, nekem kevésbé tetszett az, amit láttam. Hogy mi volt az oka? Néhol didaktikusnak éreztem az előadást (pl. a végén az a mondat, hogy - bár a magyar az veréshez szokott fajta, s minden háborújában alul marad - mégis él a nyelv és a nemzet, na, ez elég közhelyesnek tűnt), néhol - és ezt sem sértésnek szánom - egy fiataloknak készült ismeretterjesztő produkciónak (a legismertebb 56-os rádióbejátszásokat hallhattuk). Mintha nem nagyon derült volna ki túl sok új 56-ról, a gondolati konstrukció nem mutatott - számomra - semmi új, meglepő értelmezési mezőt (és az baj, kérdezhetne bárki vissza). A szerelmi szállal nem tudtam mit kezdeni (persze lehet, hogy az én hibám), naivnak, giccsesnek tűnt (biztos volt ilyen attól még, hogy a nyugati, nyíltszívű lány és a háborús küldetéséről mit sem sejtő, jószívű katona szerelme, csak számomra fura volt). És az is bántott (nem csak engem), hogy a Kádárt - teljes joggal - negatív színben feltüntető előadás annak az Illyés Gyulának a különben tényleg remek Egy mondat a zsarnokságával nyit, aki azért elég sok fotón pózol együtt az említett "Káder" Jánossal. Az is zavart, de ez már csupán egy apró-cseprő dolog, hogy pl. Kristán Attilának, akit nagyon kedvelek, kopp ugyanazt a szerepet (a rádiósét) adta Vidnyánszky, mint a Tótékban. Hogy mennyire igaz, hogy ízlések és pofonok, az a színházkritikus, aki szerintem Hungáriában a legtöbb előadást látta az élők közül, egy tekintélyes színházi lap egykori szerkesztője, már a szünetben otthagyta az előadást. Egy másik kritikustársam "édeskésnek" nevezte a produkciót - mármint hogy, és ezt az irónia sem billentette ki, túl sokszor érezzük azt, hogy milyen hősiesek, szeretetreméltóak vagyunk, mi, magyarok. Én például büszke vagyok a magyarságomra, de az akolmeleget, a nyájszellemet nem szeretem. De természetesen nem ilyen fekete-fehér a dolog, számomra sem. Jókat tudtam nevetni a nyelvi poénokon (Miszter elnök elvtárs, megszegte a tűzparancsolatot, a felkelő nép hazája), és - adjuk meg a császárnak, ami a császáré - Vidnyánszky hihetetlenül jó az atmoszférateremtésben, vannak vizuálisan lenyűgöző pillanatai az előadásnak, s a szimultán jeleneteket is nagyon ügyesen tudja felrakni a színpadra a rendező. Az is szuper Vidnyánszkyban, hogy - nem véletlenül a szláv iskolán nőtt fel - érzelmes, olyan hangulatokat, érzéseket "rak fel" a színpadra, amit más magyar rendezők nem mernek vagy nem tudnak. Ennek az előadásnak is voltak ilyen szívszorító pillanatai, máskor viszont ez az érzelmesség sajnos - ez megint csak az én személyes véleményem és nem egy objektív, megfellebezhetetlen kijelentés - átváltott patetizmusba, szerintem, bár ne lenne igazam. Szóval felemásnak láttam ezt az előadást, és ezért én is a közönség "mértékkel" tapsoló részéhez tartoztam. Jó lenne például a színészeket megkérdezni, ők azért általában elég pontosan érzik belülről (kivéve a nárcisztikusakat), jó-e, amit csinálnak, hogy szeretnek-e ebben az előadásban részt venni.
És még néhány gondolat: asszem, mindegyik előadást egyszer játszották idén a Vidéki Színházak Találkozóján, nem csak a Libertét. A terem tele volt. A közönség ítéletén lemérni egy produkció színvonalasságát az tényleg mindig problematikus. A Pécsi Györgyi említette zavarodottság tényleg jelen lehetett, de jelen van az nemcsak 56-os témájú, hanem egészen más jellegű előadásoknál is. Az olyan produkciókkal, amely mer egyszerre humoros és tragikus lenni, mint a Liberté is, a legtöbb néző nem nagyon tud mit kezdeni, ez tény, mert elveszíti a biztonságos fogódzókat, mert gondolkodnia kell, és a saját lelkiismerete alapján dönteni, hogy ezen a jeleneten most sírjak vagy nevessek. Ez tény (jó példák erre Pintér Béla előadásai, amelyek pont' a humor és a tragédia zavarba ejtőegymásba játszatására épülnek). Azt nem tudom, hogy 56-ról a pesti iskolákban ne beszélnének, meg a kommunizmusról, van jópár középiskolai tanár ismerősöm a fővárosban, nem hinném, hogy igaz lenne ez az állítás (legalábbis ilyen általánosságban biztosan nem az). Az, hogy a "tanárok félnek", meg már majdnem olyan, elnézést, mintha egy összeesküvés-elmélet egyik kezdő tézise lenne. És szerintem elég sokan vagyunk még, bár lehet, hogy ez megmosolyogtató naivitásnak tűnik, akik még nem a "napi szellemi-kulturális tőzsdei árfolyam" szerint gondolkodunk. És zárásként: szerintem azért nem olyan rossz a helyzet, hogy a magyar színházi előadásokon csak elaludni lehetne. A Katona, a Krétakör, vagy éppen a beregszásziak, a TÁP, a táncszínházaink, és sok-sok rendezőnk (Bagossy, Schilling, Vidnyászky, Bodó, Pintér Béla, stb.) folyamatosan nívós produkciókat hoz létre.
Na, zárom soraimat, elnézést a szócséplésért, és remélem, hogy semmi sértőt nem mondtam, hiszem, hogy nem a rosszindulat vezérelte "pennám".
A legjobbakat kívánva (Vidnyánszkynak is) Pécsi Györgyinek: darvasi ferenc