Kritikák

 

szabogabor_vagyok_mit_erdekelne.jpg 

Farkas Wellmann Endre

A nem-én a nem-itt-ben, nem most

Szabó Gábor: „Vagyok, mit érdekelne” (széljegyzetek Petrihez)

 

Szabó Gábor széljegyzetei meredek párhuzammal indulnak: Petri életművének szubverzív volta, a politikumhoz való viszonya és poétikai jelentősége együttesen az Adyéhoz mérhető költői performanciaként tételeződik a „Vagyok, mit érdekelne” lapjain, s az értelmező meglátásában a magyar politikai költészet megújítása is tetten érhető benne. Ez az új ízű Petri-recepció, vagy Petri-tan kétségkívül Szabó Gábor egyedülálló kritikai látásmódjának eredménye, amely szerzőnk korábbi műveiben is megfigyelhető, leghangsúlyosabban talán az Esterházy-recepció irányaira is meghatározó erővel bíró „…te, ez iszkol” című kritikakötetében.

Nyilván a személyes érintettség okán jutunk el a professzionális olvasatokig, hivatásos és műélvező olvasási attitűdök megférnek egymás mellett, a személyesség és professzionalizmus pedig néhol ok-okozati összefüggésben, néhol egymásra játszva segíti az értelmezést. Ahogyan a vizsgált korpusz is szerveződik: a Petri-életmű kettős képe, a poétikai (esztétikai) és történelmi (politikai) regiszter lezáratlan és lezárhatatlan futamai provokatív mivoltukban kikövetelik maguknak a személyesség és szakmaiság szimultán módon játékba hívható stratégiáit.

Kritikusi attitűdje a költői szubjektummal egyetértésben pozícionálódik, hisz azt fejti fel Szabó Gábor is, hogy az „én” jelenvalóságának csupán biográfiai hozadéka lehet, ám valójában szerepből szerepbe vándorlás, a keresés gesztusa maga a szubjektum, az én-elbeszélés a nem létezőről, anyagtalan és szellemtelen mozgás, mely mégis tartalomhoz jut a folyamatos öndefiniálásban. Ha igaz ez a megállapítás, akkor érthető, hogy a Petri-életmű miért követel magának külön értelmezői iskolát, és miért nem akar csendben meghúzódni a kánon valamelyik szegletében, a nagy Irodalmi Panoptikumban.

De ha már nincs „én” – és Petrinél nemhogy lírai, de más sem, mint kiderül –, akkor az énelbeszélés lírai vagy kevésbé lírai narratíváinak kanonizálása sem lehet könnyű, ha egyáltalán erre törekszik ez a könyv. Szabó Gábornál a Petri-oeuvre nemcsak vizsgálati tárgy, hanem ürügy is egy olyan kritikai koncepció megszólaltatására, amely a kánonképzési folyamatok tekintetében metakritikaként is tud működni. A láttatás hogyanja, a mozgásba hozott kulturális háttér szövegregiszterei komplex értelmezési módot jelölnek és épp a leütésben vállalt Ady/Petri párhuzam tekintetében újszerű ez Petri-„rábeszélés” vagy „ráolvasás”, a kelet európai létmód kritikája, egy kelet európai szövegmező integráns része, de egyben önálló nyelv és diskurzus is. Ugyanakkor tér-idő koordináták közösségi és magánmitológiákba épülő átértelmezése, amelyek a Kádár-korszak szellemtörténeti és poétikai horizontját keretezik, s amely szövegvilágnak az egyik alappilléreként mutatja fel Petri költészetét e könyv szerzője. Hiszen a Petri féle én folyamatos szembenállás, tagadás, konkrét és metafizikai korlátok döntögetése, absztrakció és realitás, ideológia és politikum egyidejű szétírása, egy gyorsfénykép a „pillanat senkiföldjé”-n, egy kegyetlen, nyolcvanas évekbeli idegenségnarratíva, amely messze napjainkig mutat túl a lezáródott Petri-életművön.

„Petri számára a nagy elbeszélések ideológiai hitelvesztése (összeomlás) intellektuális és politikai problémaként hívja elő az imigyen metafizikai támasz nélkül maradt „én” térbeli újrapozicionálásának nyelvi szükségességét.” – mondja Szabó Gábor, s kritikai szempontból ez a gondolat mutatkozik a könyv apropójának, hiszen alkalmat kínál a fentebb vázolt értelmezői nézetek felmutatására, amelyeket a Petri-korpusz margóján láttat a szerző. A kiszolgáltatottság, a kívülállás életérzése, az én metafizikai magáramaradottsága elsősorban a korhangulat által kitermelt életérzések, amelyekre ráíródik és -olvasódik az igényesen és adekvátan működtetett elméleti diskurzus, amely a Petri-féle identifikációs gesztusokkal párhuzamosan bizonyítja, hogy az időben le nem zárható és fel nem dolgozott közelmúlt szimptomatikusan igenis jelen van napjaink irodalmi közbeszédében.

A tíz fejezetből építkező könyv tíz aspektust vizsgál, a szerző által az életműben azonosított tíz problematikus gócpont perspektívájából. Beszél Petriről, mint jelenségről, majd a fejezetek egymásutánjából kiépít egy sajátságos értelmezői teret, mely hálószerűen szerveződik, és az én-problémakörét állítva a középpontba a térviszonyok és az ideológia, a test politikája, a tekintet geometriája, a halálra szántság tudata, az idegenség otthonossága, a hiány, az írás és az emlékezet, valamint a jelenlét és jelentés tartományai köré fonódik.

„Közvetlen aktualitásuk érvényvesztése után ezek a politikai versei már inkább a társadalmi amnézia, a felejtés kultúrája megtörésének kísérleteiként, a történelmi emlékezet folytonosságát helyreállító, közösségteremtő, s ezáltal az „én" helyének kijelölését célzó emlékezetpolitikai erőfeszítések lírai gesztusaiként lehetnek értelmezhetők” – világít rá Szabó Gábor Petri ars poeticájának egyik szegmensére, amelyet hangsúlyosnak érez, és „értelmezéspolitikai” szemponttá avatja a felejtés kultúrája megtörésének szerzői gesztusai között. 

A szerelem és politikum relációit újraíró Petri költészetében a radikális rombolás gyakorlata mögött egy újfajta beszédmód épül ki, az a megszólalás, ami miatt Petri költészete a nyolcvanas évek underground törekvéseinek propagandaértékű alapja tudott lenni. A hatalommal való szembebeszélés esztétikája az gyakorlatilag, amelyet Szabó Gábor kitűnő érzékenységgel térképez fel, és egyben kijelöli a Petri-féle szöveghagyomány folyamatosan újraaktualizálható interpretációs irányait. Szabó Gábor nagy kritikusi erényét abban látom e könyv alapján, hogy olvasójában ébren tartja a Petri-féle moralitást, az egyéni és közösségi ontológiai problémák folyamatos újraértelmezésének igényét. Szabó Gábor Petri-képe ugyan szándéka szerint tudományos megközelítésű, ám a hivatásos olvasó értelmezői gesztusait végig áthatja a személyesség, a szerzőnek a Petri-életmű apropóján megmutatkozó, továbbra is aktuális esztétikai és politikai kérdések iránti fogékonysága, amelyekről bebizonyosodik, hogy az irodalmi közbeszéddel folyamatos interakciót tartanak fenn.

Végül is a lét abszurditására Petri sem talál választ, a felvonultatott „én”-pozíciók Szabó Gábornál is csak artikulációs lehetőségek a nem-hely, nem-lét, nem-idő végtelenített állapotában, így a könyv az önmagunkra való rákérdezés lehetőségeinek tárháza a kelet-európai lét modalitásának esztétikai, politikai és nem utolsó sorban emberi keretei között.

 

Műút Könyvek, Miskolc, 2013.


Főoldal

2014. szeptember 17.
Kopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcái
Erdész Ádám: Változatos múlt ismétErdész Ádám: Melyik a járható út?
Csabay-Tóth Bálint: A sarjSzarvas Ferenc: Amikor az ellenőr mindennap megtanult egy verset
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Ajlik Csenge verseiLövétei Lázár László: SzervraktárMarkó Béla verseiFinta Éva versei
Kontra Ferenc: A dalmaták fehéren születnekEcsédi Orsolya novelláiTóth László: BúcsúzóZsidó Ferenc: Égig érő szénásszekér
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKApku_logo.png