Üzenet a palackban

 

Rainer-Maria-Rilke

 

Győrffy Ákos

 

Engedelmeskedni az angyalnak

 

Rainer Maria Rilke: Archaikus Apolló-torzó

 

Rainer Maria Rilkéről azt tartják, hogy valójában angyal volt. Angyal volt, mert átlátott az anyagon. Számomra – némi túlzással – az egyetlen költő, akiről ezt tényleg el is hiszem. Olyasféle látással rendelkezett, ami tényleg áthatol a durva anyagi világ burkain. Hamvas Béla írja, hogy az archaikus ember, vagy pontosabban az „eredeti” ember látása volt ilyen. Egyben látta a világot, számára a szellemi és az anyagi között nem létezett különbség, az ég és a föld nem vált külön egymástól. Egyszóval tudta, hogy minden egy. A világot csak a modern ember látja ilyen töredezetten, ilyen külön-létben. Még a nagyanyám is bizonyos tekintetben archaikus szemmel nézett a világra, volt benne valami a kezdet világszemléletéből. Rilke ebben a méltán híres és lenyűgöző versében erről a látásról beszél, ennek a látásnak a hiányáról, illetve az eredeti látás visszaszerzésének lehetőségéről. Az archaikus isten-torzó, Apollón fej nélküli teste a médium, amelyen keresztül a világ még őseredeti egységében tárul fel. Ennek a márványtestnek minden porcikája ennek a világnak a létezéséről ad hírt, és egyben annak reményéről, hogy ez a világ most is itt van. Azért van itt, mert mindig is itt volt. Mert időtlen. Az a világ, amelyről ez a szobor hírt ad, maga az Örökkévalóság. Vagy más szóval: Isten világa. Carl Gustav Jung ír arról, hogy egyáltalán nem mindegy, a világot pusztán anyagi világnak vagy Isten világának tekintjük-e. Az ember az utóbbi kétszáz évtől eltekintve a világot mindig is Isten világának látta és érzékelte, önmagát ebben az isteni világrendben helyezte el. Ez az isteni világ, azt hiszem, összehasonlíthatatlanul tágasabb és szabadabb annál a világnál, mint amit a mai ember ismer. Tágasabb és szabadabb akkor is, ha ez a modern világ épp az ellenkezőjéről akar meggyőzni bennünket. Isten világa főként és elsősorban a szívben tárul fel, a szívben és a szellem tiszta, tágas horizontján. Végül is mindenki tudja, hogy minden „belül” dől el, bennünk. Életünk minden fontos és emlékezetes mozzanata valamiképp a lélekben zajlik. Sohasem kívül, a világban, ahová pedig életünk centrumát helyezni akarnánk. Ha nem akarunk feloldódni és végleg elenyészni ebben a megoldást nem kínáló, személytelenné és közömbössé tett anyagi világban, meg kell fogadnunk Rilke tanácsát, illetve dehogy tanácsát: felszólítását. Változtasd meg élted! Más esélyünk nincs, mint engedelmeskedni az angyalnak.  

 

Rainer Maria Rilke

 

Archaikus Apolló-torzó

 

Nem ismerhettük hallatlan fejét,
melyben szeme almái értek. Ám a
csonka test mégis izzik, mint a lámpa,
melybe mintegy visszacsavarva ég

nézése. Különben nem hintene
melle káprázatot s a csöndes ágyék
íves mosollyal, mely remegve lágy még,
a nemző középig nem intene.

Különben csak torzult és suta kő
lenne, lecsapott vállal meredő,
nem villogna, mint tigris bőre, nyersen,

s nem törnék át mindenütt busa fények,
mint csillagot: mert nincsen helye egy sem,
mely rád ne nézne. Változtasd meg élted!


Tóth Árpád fordítása

 

Összes eddigi üzenet

 


 

Főoldal

 

2014. március 17.
Kopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Farkas Wellmann Éva: Szanatóriumi emlékvázlatokCsillag Tamás: Hazáig követnekDebreczeny György verseiBorsodi L. László versei
Banner Zoltán: Önarckép MunkácsyvalBalássy Fanni: KészülődésKiss László: EltűnőkSzil Ágnes: Poros út
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.png