Helyszíni tudósítások


Elek Tibor, Zalán Tibor (fotó: Such Tamás)



Kiss László
Zalán, innen


A békéscsabai színház mostanában sokat dolgoztatott színészklubja november 17-én Zalán Tibor estjét kínálta. Komoly feladvány volna megfogalmazni, mi kell egy irodalmi beszélgetéshez, mondjuk, a büfé barátságos áron kínált teája, a hátsó udvari füstös helyiség atmoszférája (fennáll a lehetőség, hogy bármelyik pillanatban megszólal egy bárzongora), a közvetlen kontaktus a főként a teátrumhoz kötődő publikummal, vagy bármi egyéb: a hazafelé vezető út zavarba ejtőn bölcs vitája arról, hogy akkor most mi a helyzet, ami a kortárs irodalmat illeti, vagy otthon – kontextusban maradva – a Szállás rossz ágyon kötettel aludni el.

De ez a hétfői, ez jó volt. A vendég egykori „botrányos” darabjával, a Romokon emelkedő ragyogással, pontosabban annak első felvonásával, még pontosabban ennek vetítésével indult, s a legfrissebb színmű, a Midőn halni készült egy olvasópróbaszerű, de már érezhetően alaposan begyakorolt, bejátszott részletével zárult. A Janus Pannoniusról (vagy Janus Pannonius kapcsán) írott dráma próbáinak kulisszái mögé Bartus Gyula és Tege Antal engedett bepillantást. Lazán, jó összhangban – sikerrel. Megvan a kedv a december elsejei bemutatóhoz.

Ez a lazaság, ez a jó összhang az, amivel a leginkább leírható az est. Ilyen a fellépő(k) és a közönség viszonya, megy a közbeszólogatás, kérdezés, zrika, taps, vagy amit akartok. Ilyen – vagy csak ilyennek látszik, mert ilyennek mutatja – Zalán Tibor ironikusan rezignált kapcsolata tulajdon életművével. És mindenekelőtt ilyen a pódiumon helyet foglaló úriemberek viszonya egymáshoz – a racionálisabb, hiszen kritikusi, irodalomtörténészi attitűdjével előálló Elek Tiboré, valamint a kötetlenebb, csapongóbb Zalán Tiboré: baráti, együtt-horgászós. Könnyedén váltanak, pergő a ritmus.

A téma alapvetően a színház. A szerző gyakorta megfordult már errefelé (az elhangzott sztorik alapján az embernek olyan érzése van, hogy mindenhol megfordult már), megismerhettük a költő és az író Zalánt – most a színházi szakember történetei, öntörvényű pályájának főbb csomópontjai elevenednek meg, kétségeiről, vívódásairól beszél.

Vitathatatlan, Zalán Tibor izgalmas személyiség, meglátásai értékesek és figyelmet érdemlők, anekdotatára kimeríthetetlen, ráadásul jó stílusban, vagányul mesél – sajnálhatjuk ugyanakkor, hogy keveset olvasott fel. Néhány haiku, és ennyi. Nem mintha nem lett volna elég. (Nem volt az.)

Egyébként is színház.

Vigyázó szemünk Janusra vetjük.




Nézők


Főlap

2008. november 25.
Hozzászólások (1)
2009. február 21. 05:19
Dr. Peter Lugosi
Kedves Elek Tibor!

\"Néhány haiku, és ennyi. Nem mintha nem lett volna elég. (Nem volt az.)\"
Ennek a résznek ürügyén vetem fel azt a kérdést: miért olyan népszerü mai költöinknél a haiku? Ez a japán versforma nyilvánvalóan aforisztikus jellegü, még tömörebb, de nem annyira szórakoztató, mint egy limerick (ami szintén divatos). Mindenröl és mindenkiböl lehet haikut barkácsolni,pl. Buda Fernec közölt egyszer egy Petöfi-haikut: \"Reszket a bokor/mert madárka szállott rá/reszket a bokor.\" Pedig talán érdekesebb lett volna így: \"Reszket a bokor/mert eszembe jutottál/eszembe jutott...\" Nem tudom, kedves Elek Tibor, hogy a versolvasók szeretik-e ezt a müfajt? Divatos-e a haiku más országok költöinél is? A magyar irodalomkritika hogy áll ezzel?

Baráti üdvözlettel

Dr. Lugosi Péter
Aschheim bei München
Szakács István Péter tárcáiZsille Gábor tárcáiMagyary Ágnes tárcáiKollár Árpád tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Győrei Zsolt: Amint költőhöz illőVörös István verseiMolnár Krisztina Rita verseiJenei Gyula: Látlelet
Nagy Koppány Zsolt: A masszázsszékMagyary Ágnes: NésopolisSzakács István Péter: Az örökségBecsy András novellái
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

        Jókai Színház Békéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.pngMMAlogoC_1_ketsoros__1_.jpg