Helyszíni tudósítások




kiutkeresok1



Darvasi Ferenc

 

A dél-baranyai cigányiskolák felfedezése

 

Lehet, sokan nem is tudnak róla, de a Magyarország felfedezése könyvsorozat, mely még 1970-ben indult (sőt, „eredetileg" 1937-ben, aztán több mint két évtizeddel a 2. világháború után Darvas Józsefék élesztették újra), és amely kiváló, figyelemfelkeltő és nem egyszer felkavaró szociográfiai munkáknak, például Závada Pál Kulákprésének, Iványi Gábor Hajléktalanokjának vagy Szilágyi Gyula Tiszántúli Emanuelle-jének biztosított megjelenési lehetőséget, továbbra is létezik. Nem lehet véletlen, hogy a társadalmi problémákra fókuszáló széria utolsó két darabja más-más szempontból bár, de a „cigánykérdéssel" foglalkozik. Rácz Romano Sándor Cigány sor, majd Takács Géza Kiútkeresők. Cigányok iskolai reményei című könyve egy év eltéréssel jelent meg. A jelenkori Magyarország számtalan konfliktusforrása közül is az egyik legjelentősebb a „romaprobléma". Nem hinném, hogy különösebben részleteznem kellene ezt az állítást, aki nyitva tartja a szemét, pontosan látja, milyen indulatok, előítéletek dolgoznak az emberekben a romákkal szemben; és itt korántsem csak egy bizonyos párt tevékenységére és holmi masírozó félkatonai alakulatok garázdálkodásaira gondolok... (Akit ezek az előítéletek érdekelnek, annak csak ajánlani tudom Dupcsik Csaba A magyarországi cigányság története című, történelmi és szociológiai szempontokat vegyítő munkáját, mely a magyarországi cigányság és cigánykutatás történetének tankönyvszerű összefoglalása. Dupcsik körültekintően bontja le az olyan berögzült prekoncepciókat, mint hogy például a cigányok nem szeretnek dolgozni, nem akarnak letelepedni, beléjük van kódolva a bűnöző hajlam.)

És ha a romakérdés (a roma és cigány kifejezést párhuzamosan, egymás szinonimájaként használom, minthogy a mai diskurzusban nem eldöntött, melyik az úgymond érvényes kategória a kettő közül - például Dupcsik említett könyve sem hoz döntést ez ügyben) mellett van égetően nagy problémánk, úgy az az oktatásügyé. A kettőt párosítja Takács Géza Kiútkeresőkje, a Magyarország felfedezése 58. darabja, melyről most, 2010. február 16-án az Írószövetségben zajlott beszélgetés, széleskörű érdeklődés mellett. Az est háziasszonya Pécsi Györgyi volt, ő vezette fel és ismertette nagyvonalakban a könyvet, mely a cigány gyermekek iskoláztatásában segíteni igyekvő baranyai intézményekről (a magyarmecskeiről, a mánfairól, a pécsiről és az alsószentmártoniról) szól. Az alapvonalak felvázolása után pedig ő kérdezte az est további részében a két meghívottat, Hoffmann Rózsát, a PPTE egyetemi docensét, a KDNP országgyűlési képviselőjét, valamint Elek Tibor irodalomtörténészt, lapunk főszerkesztőjét.

Hoffmann Rózsa bevallja, hogy először el akarta hárítani a felkérést a disputára, de aztán az az egyenesség, amit a szerzőtől tapasztalt a könyvben, végül mégis a szereplés elvállalására bírta. Bevezetőjében rögtön leszögezi: nem cigányproblémáról, hanem a szegénység okozta gondokról kell beszélni. A konfliktus szerinte ugyanis alapvetően nem a cigányok és nem-cigányok, hanem a nyomorból kikeveredni képtelenek és a többségi társadalom közt van. A halmozottan hátrányos helyzetűek közt, állítja, egyébként is több a nem cigány - még ha a Takács vizsgálta településeken ez nem is így van. Hoffmann megosztja velünk negatív tapasztalatait is: azt mondja, hiába beszélnek a romákról, hiába tartottak például egy konferenciát is a Parlamentben (Őszintén a hátrányok leküzdéséért címmel 2008-ban), a sajtót csak a szenzációk, a botrányok érdeklik, és nem az értelmes párbeszéd - így szinte semmi publicitást nem kapott a rendezvényük.

 

elekpecsihoffmanntakacs_copy
Elek Tibor, Pécsi Györgyi, Hoffmann Rózsa, Takács Géza


Elek Tibor előbb a szociográfia műfaját pozícionálja, valahol a tudományosság és a szépirodalom keresztmetszetében. Takács munkáját egyszerre tartja empirikusnak és irodalmiasnak. Véleménye szerint a Kiútkeresők az esszé műfajához közelít leginkább, keveredik benne a személyes hevület a tudós szándékkal, az azonosulás a kritikai attitűddel. Külön érdekesség, hogy akár regényként is olvashatjuk Takács könyvét. Olyan regényként, fejti ki Elek, mely a kortárs próza sajátosságait viseli magán: adott egy nagy történet, mely több apró történetből áll össze és több nézőpontból is be van mutatva (a szerzőéből, a főszereplőkéből és kívülállókéból), kicsit az időrend is felborul, vissza-visszatérnek a „hősök", s az előre-hátrautalások rendjében csak a végére áll össze az önmagán túlmutató történet, de úgy, hogy több szál is nyitva marad a végén.

Hoffmann a könyvet oktatási és politikai szempontból is fontosnak tartja, sőt, ha rajta állna, kötelező olvasmánnyá tenné a leendő pedagógusoknak. Azt gondolja, eleve nehéz a romákról és az oktatásukról beszélni egy olyan közegben, melyre a problémák asztal alá söprése a jellemző. Őszintén, komplexen, a különböző területeket (szociál- és családpolitika, munkahelyteremtés, stb.) összefogva kellene orvosolni a leszakadtak problémáit, hiszen az iskola erre egyedül nem képes. Ebben a meghívottak és a jelenlévő szerző egyet is értenek. Elek Tibor még annak a fontosságára hívja fel a figyelmet, hogy az iskolának szervesülnie kell a helyi társadalomba, különben magára marad.

Az est további részében szót kap Takács Géza, aki előbb csalódását, majd reménykedését fejezi ki a jelenlévőknek. Előbbi annak szól, hogy kevesen reagáltak azok közül, akiknek szétküldte a könyv szövegét; valamint, hogy éppen azok nincsenek jelen a beszélgetés során, akikről és akiknek szól a Kiútkeresők. Arról is elmélkedik, hogy valamikor azt tartotta természetesnek a többség, ha izgalmas, nehéz feladatot vállalt, ma azonban mintha majdnem mindenki menekülne az ilyen emberpróbáló munkák elől. Eztán viszont már azt hangsúlyozza, hogy számára a reménykeltés milyen fontos volt az írás során. Igaz, hogy az iskolai programok kapcsán kudarcokról is be kellett számolnia, de - ahogy mondja - „ettől még, amit Baranyában láttam, az szép", mert „ott igaz embereket találtam", „az ő kedvükért megéri ezt csinálni". És muszáj is, mert a megfelelő színvonalú nevelés és oktatás az alapja az ország boldogulásának, teszi hozzá. Abban pedig mindhárman egyetértenek, hogy döntéseket hozni a cigányokról csak az érintettek együttműködésével, megkérdezésével szabad. És hogy ne a fejük felett szülessenek meg ezek a döntések, fontos a cigány értelmiség bátorítása, bevonása.

Ezt követően a közönség is szót kapott. Nem kérdések hangzottak el, hanem inkább ki-ki a saját cigányokkal kapcsolatos tapasztalatairól, munkájáról beszélt. Hallhattunk pedagógiai, pszichológiai, irodalmi szempontú felvetéseket; volt, aki Spiró cigány-magyar háborút vizionáló Feleségversenyéről tett említést. Más amiatt szólalt fel, hogy a beszélők ne tegyenek különbséget cigány és magyar közt, hiszen a cigány is magyar (maga Takács is említi könyve 12-13. oldalán, mennyire problematikus ez a cigány-magyar fogalompár, mégis arra a következtetésre jut, hogy ha nem is gond nélküli az ilyesfajta kategorizálás, elfogadható azért.) Ezerfelé elágazott tehát a diskurzus, jelezve azt is, mennyire fontos, mindenkit érintő, összetett kérdés ez.

 

takacsgez
Takács Géza


2010. február 17.
Szakács István Péter tárcáiZsille Gábor tárcáiMagyary Ágnes tárcáiKollár Árpád tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Győrei Zsolt: Amint költőhöz illőVörös István verseiMolnár Krisztina Rita verseiJenei Gyula: Látlelet
Nagy Koppány Zsolt: A masszázsszékMagyary Ágnes: NésopolisSzakács István Péter: Az örökségBecsy András novellái
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

        Jókai Színház Békéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.pngMMAlogoC_1_ketsoros__1_.jpg