Megkérdeztük

 petras-incze-janos

 

Megkérdeztük Iancu Laurát

 

 

A Magyar Művészeti Akadémia tagja vagy. Milyen kötelezettséggel jár ez a tisztség?

 

Rendszeresen részt veszek az Irodalmi Tagozat ülésein és az ott felmerülő különféle ügyek bonyolításában, konkrét feladatok elvégzésében. Boldog vagyok, ha – munka mellett – az MMA művészeti, kulturális programjain is részt vehetek, de legfőképpen az alkotómunkában törekszem teljesíteni „kötelezettségeimet”. Egyszóval az alkotás a dolgom.

 

Gyűjtöttél meséket, néprajzzal foglalkozol igen magas szinten. A magyarság, magyarságtudat megélhetőségéhez fontos az ősi elemek ismerete, állandó felülvizsgálata? Hozzásegít a tudatos élethez, az identitás megszilárdításához?

 

Néprajzkutató vagyok, általában a vallással, szűkebben a népi vallásossággal foglalkozom. A vallás ősi jelenség, vannak archaikus elemei, de én alapvetően a jelenkori vallásosságot kutatom. Magyarság- és identitáskutatással nem foglalkoztam. A kérdésedre a magánvéleményem az, hogy igen, a múlt ismerete, megvallása fontos, de ez önmagában még nem eredményez szilárd identitástudatot. Ellenben abban biztos vagyok, hogy az identitás (mint olyan, önmagában, ha van, akkor): szilárd. Én legalábbis nem sodródni akarok néhány évig, évtizedig, hanem zarándokolni.

 

Milyen gyakran térsz vissza szülőhelyedre, Magyarfaluba? Az a világ legcsodálatosabb helye? Ha igen, miért?

 

A kutatómunka fázisainak a függvényében változó, hogy milyen sűrűn jutok haza, az évi 2-3 alkalom az átlag. A mai Magyarfalu nem gyermekkorom Magyarfaluja. Az a Magyarfalu itt van velem. Velem jött. Nem tudom szavakkal kifejezni, hogy mit érzek Magyarfalu iránt, aki otthon maradt. Vannak érzések, amelyeket nem tudunk megosztani egymással.

 

Hol találtad a legutóbb megjelent drámaköteted, a Petrás Incze János témáját?

 

2013-ban volt Petrás születésének 200. évfordulója. Emlékezni akartam rá és tisztelegni előtte.

 

Petrás Incze János a tizenkilencedik században élt, moldvai katolikus pap, nyelvész volt, akit meggyilkoltak. Nyugodtan mondhatjuk azt rá, hogy polihisztor volt, a magyarság szolgálatában. Látsz az ő tevékenysége, elszántsága és a te tevékenységed, elszántságod, magyarságmegőrzésed közt kapcsolatot? Példaképként tekintesz rá?

 

Voltak, vannak közös problémáink, de a helyzet nem azonos. Valóban szolgálta a magyarságot – de ezt csak innen, a 21. századból visszapillantva nevezhetjük így. Petrás élte a magyarságát. És ebben, igen, a példaképem. Nem őrzöm, hanem élem a magyarságomat. Azt sem tekintem őrzésnek, mentésnek, hogy felgyűjtötte és lejegyezte a moldvai magyar népköltészet egy részét. Ezt a munkát azért végezte el, mert a helyi folklórt meg akarta ismertetni az anyaország lakóival is. Kapcsolatot akart létesíteni a moldvai magyar közösség és a magyar nemzet között. Kis túlzással egy személyben vezette át a moldvai magyar közösséget a végzetes 19. századon. Nem sorolom tovább: azért vagyunk, mert ő volt. Tehát számomra több mint példakép. Egyébként a papságnak kellene példaképet látnia Petrásban. Evangéliumi ember volt.

 

Az elmúlt években született drámák inkább jelenkori társadalmi problémákat vesznek elő, azokra reagálnak, mint például Spiró György, Tasnádi István darabjai. Szükséges szerinted a jelenben elővenni a múlt történelméből eseményeket és közzétenni drámai szövegekben? Visszatérhet a történelmi dráma a kortárs magyar irodalomba?

 

Nem vagyok drámaíró. A könyv nem dráma, hanem Petrás-dráma. Az író arról ír drámát, regényt, amihez affinitása van, ami megszólítja, ami foglalkoztatja. Ki erre, ki arra érzékeny. Mi a múlt? Amit most írok, azt Te csak holnap fogod olvasni. A jelen nem egyéb, mint múlandóság. Számomra nem az volt a kérdés, hogy szabad vagy sem történelmi drámát írni a 21. században, hanem az, hogy méltó vagyok-e arra, hogy Petrás személyiségét, szellemiségét megidézzem, megrajzoljam. A művészetben nincs idő. Szépség van. Igazság és jóság van.

 

A drámád nyelvezetében és szerkezetében klasszikus formákat és megoldásokat követ. Ragaszkodtál ahhoz, hogy a darab a hagyományba illeszkedjen, és nem kísérletezésnek szántad, röviden, a történet fontosabb volt, prioritást élvezett a szerkezettel, formával szemben?

 

Petrás története, személyisége egyszerre nagyon világos és rejtélyes. A formát is és a nyelvezetet is Petrásra szabtam. Nem a történeti hitelesség és nem a formai tökély megvalósítása lebegett a szemem előtt, amikor a könyvet írtam, hanem az, hogy minél kisebbet tévedjek személyiségét, szellemiségét illetően. Befele hallgatóztam, befele figyeltem. Nem vagyok professzionális író, de a dráma szerkezete nem a véletlen műve, a forma „megtalálását”, a tartalom „megalkotását” hosszadalmas munka előzte meg. Valóban, Petrás korának (19. század) a nyelvezetét szólaltattam meg, de ez nem hagyományőrzés és nem népieskedés. Ez a magyar nyelv.

 

Milyen előtanulmányokat végeztél a dráma előtt?

 

Petrás folklorisztikai munkásságáról már az egyetemen tanultunk. Az általa jegyzett és eddig ismert írások mellett elolvastam minden olyan korabeli (főként magyar) feljegyzést is, ami a moldvai katolikusokkal, esetleg Petrással kapcsolatos. Természetesen Moldva, majd Románia, valamint a katolikus egyház 19. századi történetétébe is beleástam magam. És persze, drámákat olvastam.

 

Ayhan Gökhan

 


 

Főoldal

 

2014. április 10.
Kontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcáiKopriva Nikolett tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Farkas Wellmann Éva: Szanatóriumi emlékvázlatokCsillag Tamás: Hazáig követnekDebreczeny György verseiBorsodi L. László versei
Banner Zoltán: Önarckép MunkácsyvalBalássy Fanni: KészülődésKiss László: EltűnőkSzil Ágnes: Poros út
Változó falu, változó székely ember – Zsidó Ferenc: A fák magukhoz húzzák az esőtVáltozó falu, változó székely ember – Zsidó Ferenc: A fák magukhoz húzzák az esőtLehet-e nevetésbe csomagolni a tragédiát? – Kovács Dominik, Kovács Viktor: Lesz majd mindenHazatérés a versbe – Szentmártoni János: Eső előtt hazaérni
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.png