Képzőművészet

 
STRUKTÚRÁK – Három generáció együtt
Stefanovits Péter, Dobó Bianka, Kiss Botond András közös kiállítása
2022. május 3–24.
Vízivárosi Galéria
1027 Budapest, Kapás utca 55.

 

Megnyit__.jpg
Megnyitó

 

Abafáy-Deák Csillag

 

Relációk és szakító stresszek

 

Mottó: Mindig matematikai hasonlatokkal hozakodott elő, ha érezte, hogy megint elég undok volt, mert azokat én nem értettem. (Ottlik Géza: Iskola a határon)

 

Időnyomás alatt élünk, hevesebbek az érzelmeken alapuló reakcióink, csökken a stressztűrésünk, az érzelmi stabilitás, a kreativitás, a nyitottság, az azonosságtudat kérdésköreivel szembesülünk. Vagyis azzal, hogy vajon miként és hogyan vagyunk képesek egyensúlyt teremteni az érzelmeink és a gondolkodásunk között? A helyzet, amit a pandémia alatt átéltünk és átélünk, bizonytalanságot keltett és kelt bennünk. Nem tudunk mindent azonnal megoldani. Egy tárlat is lehet a lelki fitnesz része, miközben magunkra is figyelünk és gondolunk, milyen késztetések élnek bennünk és milyen valóságra vágyunk.

 

1_.sz_Enteri__r.jpg
Enteriőr kép


A Struktúrák című kiállítás három különböző generációhoz tartozó művész munkáit mutatja be. Stefanovits Péter a doyen, Dobó Bianka a középgeneráció, Kiss Botond András az újgeneráció képviselője. A sokszorosított grafikai nyomatok mellett szén és grafitrajzok is szerepelnek a kiállítás anyagában.

Struktúrán sok mindent érthetünk: elsőként az épített környezetre, épületekre gondolhatunk, aztán figyelmünk a városi struktúrák társadalmi vonzatára kalandozik. Egyik struktúra rejti a másikat: városban az utcák, az utcákon a társadalom, a társadalomban az egyén.

 

2_sz._Fekete-feh__r_illeszked_ndr__s.jpg

Fekete-fehér illeszkedés

 

A képi kompozíciókban a formaelemekből immanensen fakadó tartalmak kibontását, és valamilyen előre meghatározott szellemi tartalom absztrahált, vizuális leképezésének lehetőségét figyelhetjük meg (Stefanovits Péter Rejtett átvilágítás, 202; Dobó Bianka Fragmentumok, 2022; Kiss Botond András Kultikus építmény rekonstrukció, 2021).

 

3.sz._Stefanovits_P__ter_Rejte__2022.jpg
Rejtett átvilágítás

 

A struktúrák feszültséget, alakváltozást hordoznak. A szerkezeten belüli alakváltozások akár szimmetrikusak, akár szabálytalanok, feszültségkoncentrációt, stresszt okoznak. Mikrodrámák szemtanúi lehetünk (Stefanovits Péter Eltitkolt találkozás, 2022; Dobó Bianka Romok I–II., 2022; Kiss Botond András Fekete-fehér illeszkedés 1–2, 2021), mintha a három művésznek közös célja lenne, az idő megállítása és lassítása. A geometriai elemekből felépített kompozíciók expresszív-szürreális hatást keltenek, térszemléletükben tetten érhetjük a kreatív gondolkodást és a modellalkotást.

 

4._sz_Dob___Bianka_Romok_I-II.jpg
Romok

 

Stefanovits Péter (1947) alkotásait a transzcendes szemlélet hatja át, szimbólumait a festőiség és a színek kifejezőereje jellemzi. Hieratikus, merev, parancsoló formáikkal a törvényt, a rendet, a szabályok kényszerét hangsúlyozzák az őket körülvevő környezet esetlegességével, változatosságával szemben. (Wehner Tibor)

Dobó Bianka (1981) a Magyar Képzőművészeti Egyetem képgrafika szakán végzett 2008-ban. Kísérletező alkotó, egyaránt készít festett, varrott vászon képeket és LED-plexi installációkat, valamint a szobrászat is közel áll hozzá. Fontos számára, hogy az alkalmazott technika illeszkedjen a mű témájához. A felületek különleges, plasztikus kialakítását az adja ‑ mondta el Dobó Bianka –, hogy a festéket ecset vagy szórópisztoly helyett fogkefével viszi fel vászonra. (https://promenad24.hu/2018/11/04/dobo-bianka-mutatta-be-kiallitasat-a-tornyai-janos-muzeumban/).

 

5._sz_Dob___Bianka_Koszor__k_I.jpg
Koszorúk I.

 

Épületek, romok vesznek körül bennünket, és nem csak a temetőben láthatunk koszorúkat, hanem különböző emlékhelyeken, emléktáblákon is Kör alakú, letisztult képi világot hordozó alkotásai számomra a medúza változó testét, mozgását, lebegését idézik fel. (Dobó Bianka Koszorúk I–II., 2018). Az ábrázolt színterek felismerhetők, azonosulni tudunk a művek gondolatiságával, ritmusával. Ellenpont a szilárd talapzatok képi világa (Dobó Bianka Talapzatok I–III., 2022) a jelen manírjaira, a bizonytalanságra reflektál, a gyors változásra, az elvárt viselkedésmódok okozta feszültségekre és hiányokra. Grafikáira a minimalista és tárgyias szemlélet jellemző. Eszköztelensége megszokottságunk érzetéből, sztereotípiákra épülő világából billent ki bennünket, nézőket.

 

6._sz_Dob___Bianka_Talapzatok_I-III.jpg
Talapzatok

 

Kiss Botond András (1992) jelenlétünk tünékeny nyomait keresi, kutatja és ábrázolja. Az foglalkoztatja, …hogy miképpen lehet megragadni a véletlent, a változékonyt és összekapcsolni valamiféle időtlenséggel. Letisztult formanyelvezetem eléréséhez képgrafika technikákat, fotográfiát és könyvkötészeti eljárásokat használok a digitális képalkotás eszközeivel összhangban. A technikai megoldásokat mindig a mondanivalóhoz igazítom, ezért a munkáim megjelenése változatos. (https://www.artlexikon.com/hu/szemely/kiss-botond-andras/51). Grafikái a változás, az újrakezdés, az újra értelmezés és a megújulás határait, formai lehetőségeit vizsgálják (Illeszkedés 4–6., 2021; Kalligrafikus kövek 1–2–3., 2021).

 

7.sz_Kiss_Botond_Andr__s_Kallim_2021.jpg

Kalligrafikus kövek

 

 Olvasata van a köveknek. A képfelületen megjelenő mintázatok olyan struktúrák, szerkezetek, amelyeket a véletlen is létrehozhat, egyúttal a laza, kusza vonalak, törések, varratok, sávok, foltok, hiányok együttese, hálózata, együtt a különleges háttérszínnel, színátmenettel, anyagmintával, a megpillantás váratlanságát idézi fel a nézőben.

Mindhárom művész alkotásaiban megjelenő struktúrák hálózatokat, kapcsolatokat hordoznak (Stefanovits Péter Eltitkolt találkozás, 2022). Kommunikációt, kapcsolatot az alkotó és a néző között. A struktúra elemei szétfeszítik a közeget, a hangsúlyok és a léptékbeli heterogenitások a folyamatosság nehézségeire, az adott forma létjogosultságára világítanak rá, más rétegek válhatnak hangsúlyossá, a befelé forduló gesztusokra, az áttörési pontokra, sávokra, keresztutakra figyelünk.

 

8._sz_Stefanovits_P__ter_Eltitkoz__s.jpg
Eltitkolt találkozás

 

A tárlat grafikáin valóságos és képzeletbeli illeszkedési tereket látunk, az egyik tér pontja, egyenesei és síkjai a másikéval párba állíthatók. Hol függőlegesen osztott csíkok (téglatestek), hol vízszintesen futó formák uralják a kép felületét, azaz geometrikus síkidomokra egyszerűsödnek a grafikák.

Amit látunk, együtt engedi látni az illeszkedést és struktúrát. Az alkotások egymáshoz való viszonya, a formák, mintázatok, a síkszerűségben is megfigyelhető mozgalmasságuk a néző fejében áll össze egy struktúrává, művészi élménnyé. Mindez a kurátor munkáját is dicséri.

 

 

Kölüs Lajos

 

A csend szögletei

 

Mottó: Vannak órák, mikor a dolgok levetik álarcaikat, mikor a szögletek letompulnak, s a sebek észrevétlenül begyógyulnak a csöndben. (Kassák Lajos: Angyalföld, részlet)

 

 

9._sz.Dob___Bianka_Fragmentumok.jpg

Fragmentumok

 

Bárhonnan is érkezzünk a kiállításra, bárhonnan is lépjünk a grafikák csendjébe, falak, átjárók nyílnak meg előttünk, egy ismertnek hitt világ tárul elénk, folytonos átalakulásokkal, új és új ritmusokkal, összefonódásokkal. Nem álomképeket, vágyakat látunk, a geometrikus vonalak a rációt szólítják meg, de a vonalakban, a vonalak mögött meghúzódó késztetések, érzetek túllépnek a ráció határain, befelé is fordítják a nézők tekintetét, és az idő folyására, sugárzó energiájára hangolódhatunk. Az időtlenségre, az állandóság és az elmúlás egymásba hullámzó terére.

10._sz_Illeszked__s_Kiss_Botonndr__s.jpg
 Illeszkedés

 

A Gutenberg galaxis kicsinyített példányai emlékképpé, emléktárggyá válnak, ez még az emlékezés és nem a felejtés pillanata, hanem az őrzésé, a hagyományhoz való nemes ragaszkodásé. Még nem mondjuk ki, hogy vége, egy új világban élünk, amelyben valami megszűnőben, kihalóban van. A virtuális valóság lép helyébe. Nem könyvet veszünk kezünkbe, hanem médiát nézünk, online, offline. A másolatot, amely az eredeti helyébe lép.

A kínai Nagyfal védett és elválasztott a világtól, elszigetelt, miként a berlini fal is. Egyik még áll, de már nem véd, a másik darabokra hullott, kövek maradtak belőle. Relikviaként őrizzük őket. A kövek, falak mintázatai a természetre utalnak, a változás jelenségére, idővel minden megszűnik, megváltozik, elkopik, csak emlék lesz belőle, már ha lesz, aki emlékezzen. Stefanovits Péter emlékezik és emlékeztet, sőt zajos csendet hoz létre, keresztutakra állítja a nézőt, lehet választani, merre, milyen irányba indulhatunk el. Ellentmondásokra hívja fel a figyelmünket, humorosan és ironikusan, semmi sem az, aminek látszik. Látszatvilág, amelyből az igazi hit hiányzik, csak a külsőséges forma maradt, a tartalom elillant.

 

11_azDob___Bianka_Koszor__k_II__1_.jpg
Koszorúk II


Dobó Bianka koszorút rajzol, kinek és minek nyújtjuk, adjuk (Dobó Bianka Koszorúk I–II., 2018). És nap mint nap koszorúzunk, emlékezünk, nagyjainkra, ismeretlenekre. A koszorú mintapéldányát látjuk, a forma erejét, ahogy önmagát koszorúzza, emeli magasba, önmagát és a koszorúzott alanyt eltakarva. A Romok kockajátékok, mintázatok, az építmény sehol, miként az ember is. Kimartak, kiharaptak a bombák az épületből.

 

12_sz_Dob___Bianka_Romok_III-IV.jpg
Romok III-IV.

 

A Talapzatok szilárdak, úgy érzem magam, mintha Párizsban lennék, és a köztéri szobrok jönnének szembe velem. A múlt jelene ez, szilárdsága, nem rombolunk le semmit, csupán a Bastille-t. És talán épp ebből fakad a Dobó Bianka műveit átható időtlen csend hangulata is. Mintha egy pillanatra leállítanánk az élet ritmusát, hogy fényképszerű emlékként rögzítsük tudatunkba a jelen változó állapotát. https://www.hrmuzeum.ro/relaciok

Kiss Botond András felfedezőként tekint a falakra, a falak mintázataira, tanulmányozza őket, mint egy archeológus, aki feliratokként tekint a hiányokra, a karcolatokra, futó, megtört vonalakra (Illeszkedés 5., 7., 8., 9., 2021). Mintha a csendet keresné, a csend vonalait, a csend testét akarná megörökíteni. Mi a csend? Hol van? Miért fontosabb, mint valaha? – tette fel a kérdést Erling Kagge könyvében (Csend a zaj korában – A világ kizárásának öröme? Park Könyvkiadó, 2017).

 

13__sz_Kiss_Botond_Andr__s_Fekked__s.jpg

Fekete fehér illeszkedés

 

Kiss Botond András a magány és az elhagyottság határait keresi, kutatja. A belső csendet, amely olykor kívülről szólítja meg az embert, a tárgyak, a felületek által, visszhangként.

Stefanovits Péter ironikusan, humorosan tekint a külvilágra, a külszínre. Ellentmondásokra, a közhelyek ürességére, a csalóka látszatra mutat rá (Hamis tükröződés, 2022).

 

14._sz_Stefanovits_P__ter_K__l_1_367.jpg
Külszíni gyakorlatok

 

A külszíni gyakorlat számára terepmunka, tapasztalatszerzés, a tárgyalkotás technológiájának elsajátítása (Külszíni gyakorlat II.), a látvány sokoldalúságát hangsúlyozza, az egyes elemeket a fantázia segítségével kapcsolja össze, egyaránt teret adva a véletlennek és szándékosságnak. A természet újjáélesztését hívja elő a nézőben, a kertészkedést, a gondoskodást. A külszíni gyakorlat tájátalakítás. Nem hold- vagy marsbéli tájakon járunk, és Kölcsey parafrázisként sem mondhatjuk: Hegy állott, most kőhalom. A faiskola csemetéi fentről kapják az éltető energiát, mesterségesen. Ez a jövő, az elképzelt jelen.

 

15_sz._Stefanovits_P__ter_K__lat_359.jpg
Külszíni gyakorlatok

 

A relációk rejtett hálózatát tárja elénk. A Rejtett átvilágítás minden direktsége ellenére visszafogottan utal mai világunk összetettségére, kusza voltára. Stefanovits Péter csendje mozgalmas és zajos csend, a nézőre bízza, miként is lehet a fontosat a lényegtelentől elválasztani.

A kiállítótérben befelé mélyülnek, egy titokzatos centripetális erőnek engedelmeskednek az egyedi, önmagukba záruló alkotások, miközben önmagukon túlra is mutatnak azáltal, hogy nem ritkán a hiány ölt testet bennük. Mintha a kurátor számára nem az egyes grafika, hanem a grafikák egymásra hatása, a grafikák közötti összefüggés lett volna a legfontosabb. A grafikák között, a grafikák előtt sétálva új és újabb nézőpontokat fedezhet fel a néző.

Az átmenetet, a kettősséget a síkbeliség, képiség és a térbeliség közötti határokat rejtik, hordozzák magukban a művek. A teret hajtogatják és forgatják a művészek, hogy a térben sodródó, elforduló, hasadó síkok, felületek és egyszerre kivehető és amorf struktúrák jöhessenek létre. Az egymásra másolódó és egyre halványuló rétegek szövevényében az emlékezet működésének modelljét is felismerhetjük.

A tárlat a képrétegekkel, illeszkedésekkel, a struktúrák példáival a néző látásmódját és vizuális érzékenységét szólítja meg.

 


Főoldal

2022. május 20.
Kontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcáiCsík Mónika tárcái
Erdész Ádám: Változatos múlt ismétErdész Ádám: Melyik a járható út?
Csabay-Tóth Bálint: A sarjSzarvas Ferenc: Amikor az ellenőr mindennap megtanult egy verset
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Markó Béla verseiFinta Éva verseiFarkas Wellmann Éva: Szanatóriumi emlékvázlatokKiss Ottó: Lieb Mihály
Ecsédi Orsolya novelláiEcsédi Orsolya novelláiTóth László: BúcsúzóZsidó Ferenc: Égig érő szénásszekér
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKApku_logo.png