Papírhajó - Füttyögés és nahátozás

 A_t__l_jegyesei_cs.jpg

 

Nagy Eszter

Szigetvilágok

 

Még élénken emlékszem, mekkora lépésnek tűnt tizennyolc évesen kicuccolni a szülői ház biztonságából, és egy másik városban nekivágni az önállóságnak. Egyszerre volt csábító és ijesztő a lehetőség, hogy a megszokott arcoktól távol, új környezetben kell megállnom a helyem. A kiszakadás és a beilleszkedés nehézségei köré építi föl Christelle Dabos is első regényét, ami A tél jegyesei trilógia kezdő kötete.

A történet a fantasy és az animék világának sajátos keveréke. A világ szilánkokra szakadt, és megmaradt részei szinte teljes elszigeteltségben élik tovább az életüket egy-egy isten, istennő oltalma alatt. Hősünk, Ophelie, egy fiatal, törékeny és apró termetű lány, aki egy olyan szigeten él, ahol a tárgyak és az azok lelkéhez fűződő misztikus kapcsolat határozza meg az emberek foglalkozását. Ophelie mind tehetségével, mind különcségével kilóg a sorból, visszahúzódó természete ellenére meglehetősen önfejű. A társadalom felé irányuló elvárásaival leginkább a családja szemrehányásai révén szembesül. Az idillinek tűnő élete váratlan fordulatot vesz, mihelyt akaratán és tudtán kívül egy távoli szigeten élő ismeretlen férfi jegyesévé válik. A két világ istenei kötnek megállapodást a nászról, és Ophelie keresztanyja társaságában útra kel, hogy kövesse újdonsült vőlegényét egy ismeretlen, zord világba.

A szerző kényelmesen haladva vázolja föl fantasztikus, tündérmeséket megidéző világát. Részletenként, lépésről lépésre vezet be az alapokba, hogy aztán a kényelmes nézelődést, bizsergető álmodozást magunk mögött hagyva Ophelie-vel együtt kapkodjuk a fejünket az ismeretlen szigetszilánk, Sark különös vadságán. A leírások beszippantják az olvasót, és Ophelie szemüvege mögé bújva belemerülünk a szigorúan hierarchikus, ármánnyal átszőtt rideg északi világba. A tempó egyre gyorsul, az események egyre szövevényesebbekké válnak, miközben a titkok valahogy minden lelepleződés ellenére megőriznek valamennyit rejtelmességükből.

A cselekmény lineárisan halad előre az időben, miközben több szálat sodor egybe. Ophelie és Thorn eljegyzése, az új világ megismerése, az udvari intrikák, a helyi társadalom felépítése és lakóinak különleges képességei mind-mind hozzájárulnak az olvasóban összeálló élmény összetettségéhez. Minden rétegét feloldhatatlannak tűnő ellentétek feszítik szét, magukkal sodorva a szereplőket, akik saját képességeiknek és sokszor homályban maradó érdekeiknek megfelelően egyszerre küzdenek a túlélésükért és a népszerűségükért.

Akármennyire próbálja kivonni magát a két főhős a játszmákból, be kell látniuk, hogy saját maguk váltak akaratlanul is az események mozgatórugóivá. Nehéz nem észrevenni az áthallást a látszatokra oly sokat adó, népszerűséget istenítő, klánokba verődött érdekszövetségek mentén működő, zártságában gyakran kegyetlen (amerikai) középiskolák világa között.

A női főszereplő ellenére elgondolkodtató a szerző nőábrázolása. Noha Ophelie egy szelíd, békés matriarchális társadalomból kerül át egy maszkulin, erő és hatalom alapján tagolt erőszakos rendszerbe, a nők önrendelkezése mindkét világban meglehetősen korlátozott. Ophelie cselekvőképessége és önállósága példa nélküli kuriózum a csábítás-gyerekszülés tengelyén mozgó női szereplők között. Az az egy-két női mellékszereplő, aki megőrizve integritását függetlenítette magát a társadalmi elvárásoktól, maga is „fajtájának” utolsó, elszigetelt képviselője. Berenilde karaktere például végletesen ellentmondásos: egyszerre haszonélvezője és áldozata a rendszernek. A dívák dívája, az udvar első nője, aki befolyását őrizve szinte már társadalmi kötelességként részegedik le, várandóssága ellenére, ha a szokás és a társasági élet úgy kívánja. Eltökéltsége és esendősége között imbolyogva saját példáján keresztül világít rá az irigyelt bálkirálynők keserű kiszolgáltatottságára.

A sodró tempó és az egyre meghökkentőbb fordulatok sokáig képesek fokozni a feszültséget, hogy aztán az utolsó oldalakon, amikor már kissé kifulladtunk a váratlan eseményektől, talányoktól és cselszövésektől, teljes sebességgel belerohanjunk a langyos vízbe. Figyelembe véve, hogy ez az első része egy trilógiának, talán nincs is más választása a szerzőnek, mint egy kis önazonosságra vonatkozó bölcselkedés után cliffhangerként bepillantást adni az következő szakasz színterére. Ha így vesszük, akkor ez a kötet erős bevezetés, a legapróbb részletekig kidolgozott seregszemle. Még az is lehet, hogy a türelmetlenség mondatja velem, hogy egy határozottabb pont a mondat végén helyénvalóbb lett volna, mert így erős hiányérzettel búcsúzunk hőseinktől. Akárhogy is, ez a történet nem itt ér véget, és mindenki, az olvasó és a szereplők is megérdemelik a folytatást.

 

(Christelle Dabos: A Tél jegyesei. Tükörjáró, ford. Molnár Zsófia, Kolibri Kiadó, 2017., 584 oldal, 3499 Ft)


 Főoldal

2018. január 25.
Kopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Bálint Tamás verseiMarkó Béla verseiBanner Zoltán: A parti őr énekeKovács Újszászy Péter versei
Becsy András novelláiKovács Dominik − Kovács Viktor: Hideg falakBanner Zoltán: A fiam első leveleJászberényi Sándor: Az eseményhorizont elhagyása
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

        Jókai Színház Békéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.pngMMAlogoC_1_ketsoros__1_.jpg