Papírhajó - Primér/Primőr

 Kir__ly_Eszter__Mer__nyi_Zita_t__ja_.jpg

 

Király Eszter

Kelemen és a sebváltó

– autós mese –

 

Mindazoknak, akikkel kölcsönösen átvettük egymást megőrzésre.

 

 

               Előhang

 

               Egyszer egy garázsban egy kis Fiat Punto

               esti mesét kért, mert álmos volt a lurkó.

               Apja, Cinquecento mellé parkolt, s kérdte:

               „Milyen kaland legyen a kettőnk meséje?”

 

               „A gonosz Smart Vader és ToYoda mester!

               Matiz s Skodaország: azt mondd el még egyszer!

               Vagy inkább egy újat!” „Hékás! Ez több válasz.

               A zörgős nagypapa, tudod, az Ötszázas,

 

               ránk hagyott egy mesét: hegyes fülekre vár.

               Ükapádról szól, s apáról fiúra száll.

               Hallgasd hát!” A Punto lámpája csillogott:

               így lesznek apával mesében cinkosok!

 

               1. ének

 

               Hol Volvo, hol nem Volvo… mindegy, mesélem!

               Messzi Borsod-Abaúj-Zemplén megyében

               sütőtökkel megrakodva, narancssárgán,

               bánatosan álldogál egy ramaty járgány.

 

               Apró autó, utolsó a tornasorban.

               Oldalán karc, kárpitján meg kólafolt van.

               Ez itt ő: Kelemen, egy aprócska Polski,

               aki – mi tagadás – hajlamos nyafogni.

 

               „Tökmaghéjban úszó piaci csotrogány…

               Sose fényeztek, nincs gazdám, se jó komám.

               Féltengely, két ajtó, ütött-kopott felni…

               Mikor fog Kelemen bárkit érdekelni?

 

               Másnak szórakozás csak bennem a beltér!

               Sokjóember – mondják – kishelyeniselfér!

               Kocsikázós jókedvüket nem szánják rám,

               el se tudják olvasni a rendszámtáblám.

 

               Szeretném életem egy picit felrázni.

               De szívesen lennék tűzpiros Ferrari!

               Száguldó büszkeség, lehagynám a szelet!

               Utasokat vinnék sütőtökök helyett,

 

               csatár s díva hetyeghetne ülésemen,

               s nem merítené le akksim a félelem,

               hogy nem vagyok más, csak vacak, bús düledék,

               kisnarancs, töktragacs, mihaszna kézifék!

 

               Színem piszkos-okker, legfeljebb mandarin…

               Az táltos paripa, s rőtvörös, karmazsin!

               Ha Ferrari volnék, s nem ily félénk, dőre,

               bátran kacsinthatnék minden szélvédőre.”

 

               Köztudott: ha szívünk megesik magunkon,

               legjobb, ha cselekszünk – vagyis én azt mondom –,

               s ezt megelőzően töprenkedni sem árt.

               Polskinknak e módszer kiválóan bevált.

 

               „Picuri Zsigulit, lám, a Csiga Zsigát

               Fordabbá tették a fordítóirodák.

               Hű, mekkora ötlet! Egy percig se szőrözz:

               iparkodj, Kelemen, egy jó szerelőhöz!

 

               Indulj mihamarabb, mert nincs, aki elvisz!

               Jaj, de sok az autó, s oly kevés a szerviz!”

               Útra kelt hát tüstént, azon nyomban, rögtön.

               A továbbiakban, hogy hová ment: közlöm.

 

               2. ének

 

               Kis filózás után – mert bölcs kocsi így tesz –,

               nagyáruház felé villogott az index.

               Terebélyes, lármás, idegen a pláza.

               Bizony meg-megcsörrent a Polski alváza.

 

               Óriásplakátokról csábít Klaudia:

               díva ő, a föld legvonzóbb Audija.

               Jean Renault, Chevy Chase, Leo DiCabrio

               az autósmozikban! Kedvezmény, akció!

 

               Villanyautók, dzsipek, kombik meg hibridek,

               mindenki vásárol, s mindenki síkideg. 

               Alacsony fogyasztás itt bizony nem előny.

               Tobzódtak a kocsik, mint bocik a legelőn.

 

               A nagy forgatagban megállt egy matróna

               Kelemennel szemben. Megvolt vagy hat tonna,

               kerek volt s rózsás, mint szalámi a pizzán.

               Egy kissé réveteg. Ránézésre Nissan,

 

               ám közelről feltűnt: nemcsak mendemonda,

               ez a dundi donna Amanda, a Honda.

               Egy rangos merengő, akinek álma sok,

               s kedvenc regéje a Smartur és Lancialot.

 

               „Jó napot, a nevem Kispolski Kelemen.

               A legközelebbi ferrarist keresem.

               Vagyis… egy szerelőt. Ismersz erre olyat?

               Mármint, aki főleg Ferrarikat fogad?”

 

               Hűtővíz-cseppektől harmatos tekintet.

               Jobbra nézett a hölgy, s bágyadtan legyintett.

               „Amarra van egy. De ne fűzz hozzá reményt:

               nem kedvelik ott a magadfajta legényt.”

 

               Felderült a Polski, zakatolt a szíve,

               nem számított ilyen fürge örömhírre.

               „Köszi szépen, Lédi! Kísérjen szerencse!”

               Ábrándos úrnőnk csak sóhajtott szepegve.

 

               Négyesbe kapcsolt, és viharzott Kelemen,

               robogott a Polák, mint Merci, hevesen.

               Nem hagyta nyugodni a fülébe bújt nesz:

               ha ő jobbra fordul, a sorsa is úgy tesz.

 

(A szerző portréját Merényi Zita készítette.)


 

Főoldal

 

2022. szeptember 01.
Kopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcái
Erdész Ádám: Változatos múlt ismétErdész Ádám: Melyik a járható út?
Csabay-Tóth Bálint: A sarjSzarvas Ferenc: Amikor az ellenőr mindennap megtanult egy verset
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Ajlik Csenge verseiLövétei Lázár László: SzervraktárMarkó Béla verseiFinta Éva versei
Kontra Ferenc: A dalmaták fehéren születnekEcsédi Orsolya novelláiTóth László: BúcsúzóZsidó Ferenc: Égig érő szénásszekér
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKApku_logo.png