Papírhajó - Primér/Primőr

 Lemezbolt_a_Szent_J__nos_utc__an__2_.jpg

Bernáth Zsolt

Végállomás fogadó

(részlet)

 

A múzeum közvetlenül a vakondtúrásra emlékeztető domb tetején lévő masszív torony szomszédságában található. Sebtében átlapozom az útikönyvet, megtudom, hogy az erődítmény a Clifford-torony, és I. Vilmos király építette majdnem ezer éve. Amikor ilyet hallok, hogy „első Vilmos”, mindig eltűnődöm, honnan tudta, hogy lesz második vagy harmadik is… Vagy csak az utókor ragasztotta rá a sorszámnevet? A töritanárom ilyenkor szokott kizavarni az óráról. De visszatérve a toronyra, szomorúan olvasom, hogy 800 éve százötven zsidót öltek meg itt, többségük öngyilkos lett, hogy elkerülje a mészárlást. A tornyot később börtönként használták, a 17. század végén felrobbant, majd újjáépítették, és továbbra is rabokat őriztek benne. Csak hogy ki ne jöjjenek a gyakorlatból. Az emberi faj, ha egyszer más bolygóra látogat, bízvást tarthat majd továbbképző tanfolyamot kegyetlenkedés témakörben az érdeklődő idegeneknek.

Világos már az is, hogy Yorkot miért látogatják előszeretettel a kísértetek. Ezeréves, még meleg nyomok vezetnek vissza a régmúltba. Csoda-e, hogy ezeket a nyomokat olykor idefelé is követi valaki? […]

A prospektus szerint az első emeleten található az előadóhelyiség, amelyet ma Anglia egyik leghíresebb „szellemfotósa” látogat meg, a helyi rajongók nagy örömére. Anya valóban ettől remél inspirációt arra vonatkozóan, miképpen vigyék színpadra Oscar Wilde darabját?

– Ártani nem árthat – szögezi le a kérdezett.

Nem vitatkozom.

Az előadóterem előtt csak pár érdeklődő ácsorog, mivel a többség már elfoglalta a helyét odabent. Az ajtó mellett egy kis asztalka, székkel és egy fiatalemberrel, aki minden jel szerint a belépőjegyeket értékesíti. A srác rám pillant, és abban a pillanatban tudom, hogy anya egyedül fogja végighallgatni a bizonyára érdekfeszítő előadást.

A fiú tizenhat-tizenhét éves lehet, és a szeme olyan, mint egy szürkés színű szelíd tó felszíne, amelyben visszatükröződik az ég kékje. Láttam már ezt a szempárt. Vagy hasonlót. Bár kétlem, hogy keverhet-e kétszer ilyen pazar színt a genetika vagy a Jóisten.

– Szia – hebegem. A kezem izzad, lábam citerázik. Pedig nem egy eget rengető dolog jegyet kérni… Nem is a jegy. Nem is az angol szöveg. Nem is a szavak.

– Kettőt? – kérdi a fiú, szemöldöke mókásan felszalad a homloka magasságába.

– Csak egyet – rebegem. Anya most az arcomba hajol, elvigyorodik, bólint. – Igen, egy jegyet kérünk. – Átveszi a belépőt, felhúzza az orrát, és int: – Szia!

És már ott sincs. Látom, amint bevonul a terembe: esküdni mernék, hogy rázkódik a válla, és nem a zokogástól. Bent éppen megjelenik az előadó, és fakulnak a fények, csendesül a tömeg moraja. A színpadra lépő figura olyan, mint Drakula gróf: makulátlan öltöny, hófehér, viaszszerű bőr, keményített gallér, cilinder. Magas és karót nyelt.

– A nagyapám – közli a srác, és a fejével az emelvényre érkező férfi felé int. – K-kihagyod az előadást?

A fiú dadog. Talán ő is zavarban van? Vagy alapból beszédhibás?

– Ki… mármint… igen – dadogok én is. Jól van, eddig profin megértjük egymást. Az angolok egyébként sem arról híresek, hogy minden erővel igyekeznek kifejezni az érzelmeiket. Szóval csak pókerarc. Ami nem könnyű.

– Honnan jöttetek? – kíváncsiskodik a fiú. Nem sok dolga akad már, az utolsó látogató is bement, és hallom, elkezdődött az előadás. Úgy teszek, mintha erősen lekötné a figyelmemet a kivetítőn megjelenő első fotó, addig sem kell azon törni a fejem, hogyan tegyek jó benyomást. A fénykép egy lépcsőfeljárót ábrázol, a lépcsőn valami fehér, ködszerű alak.

– Az egyik leghíresebb kísértetfotó – jegyzi meg a fiú. – Még az is lehet, hogy igazi.

– Hogy? – ocsúdok fel. A srác szeme nevet. Van is miért. De nem azon mulat, hogy beveszem-e a kísértetmesét.

– A barna hölgy a Raynham Hallból – magyarázza. – A fotó először 1936-ban jelent meg a Country Life magazinban. De a hölgyet korábban is többször látták már. – És a szemembe néz, most először úgy igazán. […]

– Te elhiszed ezt? – próbálok társalogni, könnyedén, ahogy egy ólomgalamb repülhet a felhőkben.

A srác lebiggyeszti száját.

– Bármi lehet. De a papa nem ezzel foglalkozik. Ő nem kísértetfotós, hanem szellemfotós.

Aha. Angie utalt már korábban a két fogalom közti különbségre. Bámulom a fiú ajkát, végül is mindegy, miről szövegel, csak még sokáig ne hagyja abba. Szemlátomást nem zavarja, hogy ha nem figyel, dadogni kezd. Vagy csak ügyesen leplezi.

– A kísértetfotós kísérteteket fényképez, temetőben, elhagyott házakban, régi erőszakos b–bűncselekmények helyszínén. Hol a saját szemével is látja a jelenést, hol csak a fotón tűnik fel előhívás után, ahogy ezen is. A szellemfotós azonban p-portrékat készít élő emberekről, műteremben, beállítva, megvilágítva, ahogy szokás. És megesik, hogy a lefényképezett emberek mellett, mögött feltűnik egy meghalt rokon. Persze ez csak a sötétkamrában derül ki.

– És ezzel keresi nagyapád a kenyerét? – firtatom hitetlenkedve.

– Generációk óta. Már az ő nagyapja is ebből élt.

Azon töprengek, hogy mondják a dadogást angolul. Megvan: stammering. Valahol azt olvastam, hogy aki hadar, arra érdemes rászólni, hogy beszéljen lassabban, de a dadogást nem illik észrevenni, mert csak annál inkább zavarba jön az illető.

– Miért dadogsz? – érdeklődöm elbűvölőnek szánt mosollyal.

A fiú szemében elborul a kék ég.

– Nem d-dadogok – közli.

– Dehogynem – kötöm az ebet a karóhoz. – De engem ez egyáltalán nem zavar.

Tapintatból egyes. Bevágódásból nulla.

– Jobb, ha csatlakozol az anyukádhoz – fordul el a fiú, és visszaveszi a szórólapot. – Nem kell fizetni.

– De…

– Viszlát – int, mintha egy kellemetlenkedő bogarat hessegetne el. Igaza van.

– Sorry… – suttogom, de a fiú már olyan messze jár, mint a barna hölgy a kísértetfotón. Nem is én vagyok, aki bevonszolja magát a terembe, megkeresi anyát, és lerogyik a szabadon hagyott székbe. A könny sem lehet a sajátom, a szipogás sem, amely az orromban fészkelődik. […]

Ekkor szólal meg anya telefonja.

Nem hívtuk fel apát, jut eszembe, és kitisztul a fejem.

Anya kapkodva veszi elő a mobilt a táskájából, kerüli a rosszalló pillantásokat. Elnémítja a hívást.

Mélyet sóhajtok, a tüdőm megkönnyebbülten fogadja a beáramló oxigént.

– Mi lelt? – ragadja meg anya a karomat, és tőle szokatlan komolysággal néz a szemembe.

– Semmi – nyelek. – Bunkó voltam a sráccal.

Homlokránc. Sok.

– Az alatt a pár perc alatt? – hitetlenkedik anyám.

– Ja – mondom gyászosan.

Az orromra koppint. Akkor szokta ezt csinálni, amikor azt akarja mondani, hogy szeret.

– Nyugi. Feltalálták már a bocsánatkérést.

Karon ragad, nem épp kíméletes módon, és a fiúhoz vonszol. Hagyom magam, végül is okos enged…

– Helló! – hangzik a felszólítás, akárha párbajra hívná ki a srácot. Az meglepve pillant fel. Megismer, elfintorodik. Még egy ilyen, és a következő kép, ami készül rólam, egy szellemfotó lesz.

– Parancsol?

– A kisasszony mondani szeretne valamit.

A kisasszony egyelőre csak imbolyog, mint egy gólya. A srác kérdőn néz rám, de a szeme kéklik, ami bizakodásra ad okot.

Ekkor mentőötletem támad.

– Orsi vagyok – nyújtom a kezemet. A fiú nézegeti egy darabig, mint valami frissen felfedezett új puhatestűt, majd tétován megfogja.

– Jon – szól, és most nem dadog. – Igazából Jonathan, de… izé… a barátaimnak csak Jon.

– Akkor én a barátod vagyok? – hallom a saját hangomat. Mikor lettem ilyen tökös?

– Min múlik? – kérdez vissza, és mosolyog. Most megint hova lett a beszédhibája?

– Hát… – állom a tekintetét. – Nem rajtunk?

– Welcome to York – mondja a fiú, és elengedni a kezemet.

Jon és Orsi. Jól hangzik.

A tömeg oszlik. Tulajdonképpen elfogytak az okok, amiért tovább maradnánk. Ez a gondolat rémülettel tölt el. Holott anya nem siettet, inkább úgy tesz, mintha nagyon lekötné a figyelmét valami a folyosó túlsó végén.

– Te… – kezdem pedzegetni a következő alibi-témát. – Te is az őseid nyomdokaiba lépsz majd?

– Mármint? – bambul.

– Hát, ez a szellemfotós izé…

Határozottan nemet int.

Nézzük egymást egy darabig. A szem nem dadog. […]

– Van telód?

Megütközve húzom elő a mobilomat. Mit gondol ez, Magyarország egy dél-amerikai dzsungel közepén található, és fával fűtjük az internetet? De aztán megértem, hogy szelfizni készül. Vagy hasonló.

– Csinálok rólad egy f-fotót – közli ellentmondást nem tűrően. Nem feltétlenül értek vele egyet. Miért ő rólam, és nem én róla? Miért nem ketten?

Int, hogy álljak a fal elé. Kelletlenül engedelmeskedek. Hát, ez nem lesz egy spontán kép. Az ilyen típusú beállított fotókon mindig úgy nézek ki, mint a legbárgyúbb tekintet címért induló legesélyesebb versenyző.

Ismét megszólal anya telefonja, ezúttal felveszi. Kicsit odébb lép, hogy ne zavarjon minket, vagy mi ne zavarjuk őt.

Jon közben elindította a fotós alkalmazást. Nagy gonddal komponál.

Anya hangosan mond valamit a telefonjába, nem értem.

Idétlenül állok a fal mellett. Vigyorgok.

Nyüszítést hallok a távolból. Kutya? Macska?

Halk kattanás hallatszik, jelzi, hogy Jon végre hajlandó volt exponálni.

– Orsi… – hallom anya hangját.

– Megnézed? – kérdi Jon, és átnyújtja a mobilt. Visszakeresem a képet.

– Kislányom – mondja anya. Sosem szólít így.

A kép pontosan olyan, amire számítottam. Mosolyom, mint a Jokeré, és körülbelül olyan közel áll a természeteshez, mint gumicukor a bioeperhez.

Anya sír.

Jon elkomorodik, és segélykérőn pillant rám.

– Apa… – hallom, de ez nem lehet anya hangja. – Az apukád…

A fényképen, mögöttem…

Zokog. Anya zokog, és mondani akar valamit. Az arca… olyan öreg az arca…

Jon felkiált. Kitépi a kezemből a telefont, és kétségbeesetten bámulja. Majd mellettem terem, kapkodva fényerőt állít, és belenagyít a képbe, hogy jobban kivehető legyen…

… a mögöttem lévő árnyék.

Nem is árnyék.

Egy alak.

Egy arc.

Képtelen vagyok tovább nézni.

– Mi a baj, anya? – ennyit tudok kipréselni magamból.

Jon remegő kézzel adja vissza a mobilt. Valamit mondani akar, de annyira dadog, hogy egyetlen szót sem értek. Szeme könyörög, hogy nézzem meg a képet újra. Kényszerítem magam, hogy nyitva tartsam a szemem, és ne törjem össze a készüléket.

Már értem, miért nem akarja Jon folytatni a családi hagyományokat.

Apa áll mögöttem a fényképen. Nem is áll, hiszen csak az arca kivehető, az is csak azok számára, akik ismerik. A vállam fölött, tágra nyílt szemmel, rémülten néz bele a kamerába. Mint rab a cellájában a kivégzés napján.

– O-orsi – szól Jon. Most helyesen ejti a nevem. – Ez itt… a-az apukád?

Erre nem lehet felelni. Nem akarok. Nem tudok. De a tekintetem nem hazudik.

Jon mély lélegzetet vesz, uralkodik magán.

– Ha ő itt van… A-akkor…

Erőlködik még, de képtelen beszélni.

– A kórházból hívtak… – mondja anya ijesztően monoton hangon. – Egy órája történt… Agyvérzés.


 

Főoldal

2022. február 28.
Kopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcái
Erdész Ádám: Változatos múlt ismétErdész Ádám: Melyik a járható út?
Csabay-Tóth Bálint: A sarjSzarvas Ferenc: Amikor az ellenőr mindennap megtanult egy verset
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Ajlik Csenge verseiLövétei Lázár László: SzervraktárMarkó Béla verseiFinta Éva versei
Kontra Ferenc: A dalmaták fehéren születnekEcsédi Orsolya novelláiTóth László: BúcsúzóZsidó Ferenc: Égig érő szénásszekér
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKApku_logo.png