Bárka-körkérdés 20.
Válaszol: Németh Zoltán
Mi volt számodra a 2011-es év legnagyobb irodalmi (és/vagy kulturális) élménye?
Egy másik lap kérdésére adott válaszomban Csehy Zoltán Homokvihar (Kalligram, Pozsony, 2011) és Jacques Roubaud vala mi: fekete (Seláf Levente fordítása, Kalligram, Pozsony, 2011) versesköteteit emeltem ki a tavalyi év olvasmányélményei közül. Melléjük sorolnám Csobánka Zsuzsa Hideg bűnök (Kalligram, Pozsony, 2011) című verseskötetét, amelynek szerkesztője lehettem - a szerző szövegei rendkívül közel állnak hozzám. És akkor nem hagyhatom ki Nemes Z. Márió verseit sem, a Bauxit (Palimpszeszt - PRAE.HU, Bp., 2010) hihetetlenül inspiratív, mint ahogy Pollágh Péter mondatai A cigarettásból (Palimpszeszt - PRAE.HU, Bp., 2010), továbbá Krusovszky Dénes A felesleges part (Magvető, Bp., 2011), Orcsik Roland Mahler letöltve (Kalligram, Pozsony, 2011), illetve Rosmer János Hátsó ülés (Kalligram, Pozsony, 2010) című versesköteteit is többször átolvastam. Több fontos online folyóiratot is felfedeztem. Ilyen az Apertúra, a TNTeF, vagyis a Társadalmi Nemek Tudománya című „Interdiszciplináris eFolyóirat", a KULTer.hu, illetve a STUDIA LITTERARIA című debreceni irodalom- és kultúratudományi folyóirat online változata, s felhívnám még a figyelmet az egyre professzionálisabb PRAE.HU-ra is. A Pál Dániel Levente által levezényelt a Pálinkában oldott irodalomelmélet című rendezvényre is sokáig fogok emlékezni - ennek kapcsán L. Varga Péter Töréspontok (NAP Kiadó, Dunaszerdahely, 2011) című kötetére hívnám fel a figyelmet. Számomra nagy élmény volt továbbá, hogy 2011-ben a Szépírók Társasága A Könyv Utóélete programja részeként olyan irodalmárokkal rendezhettem beszélgetéseket Besztercebányán, a Hungarisztika Tanszéken, mint Elek Tibor, Mizser Attila, Bedecs László, Gerevich András, illetve a JAK felvidéki felolvasókörútja során Erdős Virág, Nagy Ildikó Noémi, Gerőcs Péter és Garaczi László is járt nálunk.
Mit olvastál az idei Bárka-számokban a legszívesebben, mire emlékszel vissza a leginkább?
A versek közül néhány kedvenc az idei Bárkából: Acsai Rolandtól A Rackajuh, Borbély Szilárdtól a Mária, Pollágh Pétertől a Nincs mit. A tanulmányok közül Fenyő D. György Széténeklés című írása József Attila Születésnapomra című versének újraírásairól. A kritikák közül pedig - és most elnézést kérek, de nem akarok hazudni - Bedecs László Valami, valahol című kritikája.
A saját pályád, művészeted szempontjából mi(k) volt(ak) az elmúlt év legfontosabb eseménye(i), történése(i)? Szakmai szempontból hogyan tudsz visszatekinteni, hogyan zárod az évet?
Ilyen évem sem volt és nem is lesz talán, hiszen három könyvem jelent meg. Feszített nyelvtükör címmel egy tanulmánykötet a dunaszerdahelyi NAP Kiadónál, a Boldogságtelep, vetélőgép című verseskötet a Kalligramnál, év végén pedig - szintén a Kalligramnál - a Tőzsér Árpádról írt Az életmű mint irodalomtörténet.
Mit vársz a 2012-es évtől általában és a személyes életed, pályád alakulása szempontjából (lesz-e új köteted például)?
A posztmodern magyar irodalom hármas stratégiája címmel készülök kiadni egy monografikus jellegű tanulmánykötetet. Ebben összegezném azokat az olvasási tapasztalataimat, amelyek szerint a posztmodern irodalom nem homogén minőség, hanem hasonlóan a modernizmushoz (klasszikus, avantgarde-neoavantgarde, kései) a posztmodern esetében is háromféle stratégiát érdemes elkülönítenünk (korai, areferenciális-nyelvjátékos, antropológiai).