Papírhajó - Mentőöv

A_ki__ll__t__s_plak__tj__n_is_lyb__l.JPG

 

Szepesi Dóra

 

A művészet mesebirodalma

 

Elgondolkodtató, miért annyira nagy élmény ez a kiállítás, hogy többször is visszamegyek. Megleptek ezek a felnőttek számára is megragadó, nagyon színvonalas – tempera, ceruza akvarell – munkák, és úgy fogalmaztam meg magamnak, talán, mert az alkotók a művészet tiszta forrásából táplálkoznak. Szlovák gyerekkönyv-illusztráció élményemhez tartozik egy előzmény: három éve felfigyeltem két nálunk is kapható mesekönyvre, az egyik Alexandra Salmelától a Zsiráfmama és más agyament felnőttek címmel Polgár Anikó fordításában jelent meg, a történetekhez Martina Matlovičová készített illusztrációkat. A másik Monika Kompaníková Mélytengeri mesék című kötete volt (fordítója Pénzes Tímea), amelyben Veronika Klímová illusztrációi és a mesébe szőtt ismeretterjesztés líraian kedves élményt nyújt. 2017-ben, a TOP 50 gyerekkönyv díjátadóján meg is említette a zsűri, hogy a szlovákok aratnak a különleges gyerekkönyveikkel. Azóta most került újra látókörömbe szlovák gyermekkönyv, vagyis azok illusztrációi. Hadd tegyem hozzá, a könyveket is nagyon szívesen látnám az itthoni könyvesboltokban!

Ivan Jančár, a kiállítás kurátora megnyitója elején felvázolta a szlovák gyermekkönyv-illusztráció sajátságos helyzetét. Kitért arra, hogy az 1960-as években számos mellőzött képzőművész dolgozott gyermekkönyvkiadóknak. Ezen a területen ugyanis nem kellett megfelelniük a szocialista realizmus alapelveinek, a világirodalom klasszikus művei és a mesék kiadásánál tág teret hagytak az antik világhoz vagy a reneszánszhoz kötődő gazdag kiállítású alkotásoknak. Számos képzőművész valósíthatta meg ilyen módon elképzeléseit, néhányan a teljes alkotói korszakukban, igen magas színvonalon. Ezen az alapon folytatódhatott a gyermekkönyv-illusztrációk egyik, világviszonylatban is legnagyobb seregszemléje, az Illusztrációk Pozsonyi Biennáléja elnevezésű kiállítás-sorozat, amelyen mindig sikerrel szerepeltek a hazaiak. A hetvenes-nyolcvanas években némelyik művész – befutottak és fiatalok egyaránt – ötvennél több könyvet is illusztrált, a kiadók, főként a Mladé letá (Ifjú nyarak) támogatásával.

Természetesen a művészképzés magas színvonalát is meg kell említeni: a Pozsonyi Képzőművészeti Főiskolán a könyvgrafika és az illusztráció szakon rendkívüli alkotói légkör uralkodott, köszönhetően a tanároknak, mint például Vincent Hložník, Albín Brunovský vagy Dušan Kállay. Albín Brunovský tanszékén több generációt nevelt fel. Műveiben az irodalmi mű szellemiségéhez kapcsolódva hol absztrakt, hol realista, hol szürrealista elemeket alkalmaz. A tárlaton tőle a Pávakirály című könyvhöz készült akvarellekből tekinthetünk meg néhányat – és a kiállítás plakátjára is ezek közül került egy különleges kép. Itt-ott érezni a szimbolizmus és a szecesszió hatását. A képzelőerőre alapozó vonulatot fejlesztette tovább a szlovák illusztrátorok mai középnemzedékéhez tartozó Dušan Kállay; tőle az Alice Csodaországban című műhöz készült munkáiból láthatunk ízelítőt, ezért az alkotásáért 1981-ben megkapta a Hans Christian Andersen-díjat. Feleségével, Kamila Štanclovával közösen illusztrálta a Mennyei dicsőség című mesét, ebből szintén látható néhány kép. Miroslav Cipár rajzai, amelyek a Nagy utazási láz című történethez készültek, Reich Károly stílusára emlékeztetnek.  Figyelemre méltók Ľubomír Uchnár gouache, akril művei, ő Gulliver utazásai-t álmodta papírra. A keleti mesékhez készült illusztrációk, akár egy keleti szőnyeg, színesek és „sűrűszövésűek”, mint például a tárlaton bemutatott Marián Minarovič Az ezüst tübetejká-hoz, továbbá David Ursiny az Ezeregyéjszaka meséi-hez készült munkái.

Feltűnik, hogy a szlovák művészek illusztrációi legtöbbször figuratívak, a cselekményt dinamikusan ragadják meg. Szinte teljesen hiányoznak az absztrakt alkotások, ám gyakori bennük a humor – a kurátor megfogalmazásával élve –, a túlzás motívuma, magának az illusztrálásnak a szó szerinti öröme, ahogy ezt például a Peter Kľúčik a Harisnyás Pippi című könyvhöz készített rajzain látjuk. A tehetséges, új illusztrátorok munkái közül megemlítjük Zuzanu Bočkayová-Brunckovának a Túlságosan sok angyal című könyvhöz készült hatásos, kissé misztikus illusztrációit; Katarína Macurová Theo, a bolha című kötethez, Daniela Olejníková Orvosság a kis farkasnak című mesekönyvhöz készített illusztrációt, L’uboslav Pal’o pedig az örökzöld macska-egér konfliktust rajzolta meg, a Nem elkapni! címet viselő könyvbe.


 

Főoldal

2020. augusztus 10.
Háy János tárcáiElek Tibor tárcáiKopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Farkas Wellmann Éva: Szanatóriumi emlékvázlatokCsillag Tamás: Hazáig követnekDebreczeny György verseiBorsodi L. László versei
Banner Zoltán: Önarckép MunkácsyvalBalássy Fanni: KészülődésKiss László: EltűnőkSzil Ágnes: Poros út
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.png