Helyszíni tudósítások

 

plak__t.JPG

 

Lovas Anett-Csilla

 

Ars poeticák, imázsok és selfiebotok

Beszámoló a Debreceni Irodalmi Napokról, október 19-21.

 

Grecsó Krisztián Debrecen városát az irodalmi mítoszképzés tökéletes helyszínének látja: ez az a hely, ahol régen volt írók, költők lábnyomát taposhatjuk, ahol szinte életre kelnek az irodalmi figurák is. Ha a mindennapokban nem is vesszük ezt észre, de vannak olyan kitüntetett időszakok, amikor a szépirodalom nagyobb hangsúlyt kap, és kortárs írók, költők, irodalmárok lakják be a város tereit. Minden ősszel sor kerül a Debreceni Irodalmi Napok megrendezésére, amely több helyszínen kínál izgalmas programokat az irodalomszeretők számára.  Az idén az „Ars poeticák és imázsok” tematika köré szerveződő rendezvénysorozat október 19-től 21-ig tartott.

Az esemény hétfő este Szabó Balázs Bandája Csöndkabát 2.0 koncertjével indult, az énekes-zenész és zenekara Radnóti Miklós megzenésített verseit adta elő a Kölcsey Központ Nagytermében. Kedden a Debreceni Egyetem Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének könyvtárában folytatódott a programsorozat. Balajthy Ágnes kritikus, tanársegéd Grecsó Krisztiánt kérdezte szerzői imázsépítésről, zene és irodalom kapcsolatáról. Az egyetem főépületétől A Debreceni Irodalom Házába, majd a Kölcsey Központba vezetett a rendezvény útja: A Debreceni Irodalom Házában Nyáry Krisztián tárlatvezetésén vehettek részt az érdeklődők, majd 16:00-tól kezdődött a szakmai tanácskozás, amely hagyományosan az Irodalmi Napok egyik kiemelt eseményének számít.

Itt Szirák Péter irodalomtörténész, a program kurátora köszöntötte a jelenlévőket és megköszönte Aczél Gézának, az Irodalmi Napok korábbi kurátorának, hogy hosszú éveken keresztül gondozta a rendezvényt. Beszédében azt is megemlítette, hogy a jövőben sokrétűbbé, fesztivál jellegűbbé próbálják majd formálni a rendezvénysorozatot.

 

szir__k_p__ter.JPG
Szirák Péter

 

A tanácskozás előadói minden évben más-más témakört járnak körül, idén az „Ars poeticák és imázsok” téma jegyében Molnár Gábor Tamás, az ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudomány Intézetének adjunktusa és Keszeg Anna, a DE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszékének adjunktusa tartotta a tanácskozás két főreferátumát. Molnár Gábor Tamás, kissé változtatva a programfüzetben közreadott absztrakton, költői ars poeticákról beszélt. Előadásában Térey János esszéiből kiindulva gondolkodott az ars poetica mint műfaj témájáról, többek közt József Attila-szövegeket is megidézve. Előadásában arra a vitás kérdésre keresett választ, hogy mennyiben válhatnak fontossá ezek az ars poeticák az olvasó számára.

 

IMG_9804.JPG
Molnár Gábor Tamás és Nyáry Krisztián

 

Keszeg Anna Public image az irodalomban címmel tartotta meg referátumát. A public image-koncepció körüljárása után öt problémakört fejtett ki a fogalom kapcsán. A következő kérdéseket vetette fel: Egyértelműen leválasztható-e az alkotói imázsról az „író mint ember”? Hogyan viszonyul egymáshoz a teljesítmény és a hírnév? Miként fogják fel az írók a közönség előtti szereplést, mitől válhat a szereplés sikeressé? Hogyan működik a public image a kultusz viszonylatában? Milyen hatása van annak, ha az író marketingstratégia szereplőjévé válik? Az előadó Móricz Zsigmond, Jean-Jacques Rousseau, Mark Twain, Petőfi Sándor, Ernest Hemigway és Fran Lebowitz példáin keresztül árnyalta az elméleti feltevéseket.

A főreferátumokat követően Grecsó Krisztián, Nyáry Krisztián, Péczely Dóra, Keszeg Anna és Molnár Gábor Tamás részvételével egy panelbeszélgetést hallgattunk végig, melyet Szirák Péter moderált. A jó hangulatú, anekdotákkal tűzdelt beszélgetés során a résztvevők számos témakört érintettek. Grecsó Krisztián a Rájátszás és egyéb zenés produkciók kapcsán fejtette ki, hogy a zene a vers egyik alapvető közege, létezési tere lehet. Péczely Dóra saját kiadói tapasztalataiba engedett bepillantást, kiemelve azt is, hogyan vehet részt egy kiadó a szerzői imázsépítésben. Keszeg Anna arról beszélt, hogy van olyan eset, amikor az író nem építi tovább az imázst, mégis érdeklődnek iránta és benne marad a köztudatban. Nyáry Krisztián olyan alkotók magánéletébe kalauzolt el facebookos posztjai, majd Így szerettek ők című könyvein keresztül, akik már rendelkeztek kialakult imázzsal; számára az volt a kérdés, ha történeteivel árnyalja ezt a képet, az elvezeti-e facebookos követőit a szépirodalmi szövegek olvasásához is. A hozzá érkező visszajelzések azt mutatják, hogy ezek a rövid, érdekes írások sokakat el tudnak juttatni az adott szerző műveihez. Molnár Gábor Tamás a gyermekek és fiatalok olvasásra nevelésével kapcsolatban emelt ki egy fontos szempontot: az iskolai irodalomoktatással kapcsolatban a marketing szókincsét használjuk, holott a közoktatásnak elsődlegesen nem az a feladata, hogy irodalomfogyasztót neveljen a diákokból. A fogyasztói mentalitás elvárása egyes pedagógusokban szerepkonfliktust is okoz. E felvetés nyomán élénk disputa alakult ki gyermekek és fiatalok olvasási szokásairól is, végül Grecsó Krisztiánnak a bevezetőben is említett gondolataival zárult a beszélgetés.

 

kerekasztal.JPG
A kerekasztal-beszélgetés résztvevői

 

Az Irodalmi Napok másik hagyományosnak mondható rendezvénye az Alföld-díjasok estje a Bakelit kávézóban, melynek során Aczél Géza, az Alföld főszerkesztője adja át három szerzőnek az Alföld-díjat: szerény pénzjutalmat és az E. Lakatos Aranka által tervezett emlékplakettet. Az esten színészek olvasnak fel a díjazottak műveiből, ezen kívül egy-egy évfordulós alkotó írásaiból hallhatunk részleteket. Idén Kölcsey Ferenc és Nagy László születésének évfordulóját ünnepeljük (előbbi 225, utóbbi 90 éve született), tőlük Csikos Sándor Jászai Mari-díjas színművész olvasott fel egy-egy verset az alkalom elején és végén. A színművész azonban „műsoron kívüli” produkcióval is készült: két Aczél Géza-verset is hallottunk tőle. A főszerkesztő ugyanis ezen az estén jelentette be visszavonulását és egy régi-új szerkesztőség felállását, s Csikos Sándor a főszerkesztő előtt tisztelegve szerzett kedves meglepetést Aczél Gézának és a közönségnek is. A régi-új szerkesztőség névsora még nem nyilvános, de a leköszönő főszerkesztő megfogalmazta azt is, milyen kihívások várják majd őket a továbbiakban.

A főszerkesztői beszéd után az Alföld-díjak átadása következett. Ezt a díjat minden évben olyan szerzők kapják, akik rendszeresen és magas színvonalon publikálnak a folyóiratban. Idén Bereményi Géza író, színház-és filmrendező, Géczi János költő, író, irodalomtörténész és Kappanyos András irodalomtörténész kapták a díjakat. Műveiket énekkel, zenével, felolvasással Krajcsi Nikolett és Mészáros Tibor, a Debreceni Csokonai Nemzeti Színház színművészei tolmácsolták. Angyalosi Gergely, az Alföld főmunkatársa beszélgetett a díjazottakkal. Bereményi Géza készülőfélben lévő önéletírásáról beszélt, Géczi János a rózsához fűződő érdeklődéséről, amelyet biológusként és irodalomtörténészként is vizsgál, Kappanyos András pedig fordításelméleti kérdéseket feszegetett.

 

 d__jazottak.jpg
A díjazottak

 

A rendezvénysorozat idején mindig jelentős figyelem irányul arra, hogy az irodalom ne csak az irodalmárok, költők, írók belügye maradjon, hanem megjelenjen a fiatal olvasók között is.  Így a szerdai napon rendhagyó irodalomórákkal folytatódott a program. Molnár Gábor Tamás az Ady Endre Gimnáziumban, Géczi János pedig egykori iskolájában, a Tóth Árpád Gimnáziumban tartott órákat, előbbi versértelmezésről, utóbbi arról, hogy „mire jó és mire nem jó az irodalom”. A FISZ Írókölcsönző elnevezésű programja keretében Térey János a Debreceni Református Kollégium Dóczy Gimnáziumának diákjait látogatta meg.

17:00-tól Keczán Mariann muzeológus tartott előadást a Méliusz Benedek Elek Könyvtárában, A debreceni kollégium szerepe a költői kultuszok kialakulásában címmel. A muzeológus elsősorban Csokonai kollégiumi életéről, majd halála után kialakuló kultuszáról beszélt, és szót ejtett a Kollégiumhoz köthető későbbi szerzőkről is (Arany János, Jókai Mór, Ady Endre, Móricz Zsigmond). A rendezvény Haumann Péter önálló estjével folytatódott a Kölcsey Központ báltermében, a színművész Platón Szókratész védőbeszéde című alkotása nyomán elevenítette meg az antik filozófus perét.

Végül A Debreceni Irodalom Házában zártuk az Irodalmi Napokat. Az intézmény újonnan induló Könyv és lélek beszélgetéssorozatának első vendége Térey János volt, aki a Könyvek termében felnyitotta és aláírta saját múzeumi könyvét, amelyben kézirata és életrajza is olvasható. A múzeumi könyvet Lakner Lajos, a Déri Múzeum tudományos igazgatóhelyettese mutatta be. Ezt követően Lapis József kritikus, irodalomtörténész beszélgetett a szerzővel. Lapis elsőként a Debrecenhez és a debreceni irodalmi hagyományhoz fűződő viszonyáról kérdezte a szerzőt. Térey mindig Anteusként talál magára a városban, és a Debrecenhez kötődő szerzők mind magas polcot foglalnak el nála, explicit hatásaikról azonban nem tudna beszélni. A kérdező a rendezvénysorozat témájához közelítve a diskurzust, az ars poetica és a költői imázsok felé terelte a szót.

 

T__rey.jpg 
Térey János és Lakner Lajos

Térey a Molnár Gábor Tamás előadásában is idézett véleményét erősítette meg, amikor azt ígérte, soha senki nem fog tőle ars poeticát olvasni – a szövegek születése túl privát esemény. Az imázsokkal kapcsolatban megjegyezte, hogy számára nem lényeges olyan „keményre kikalapált imázs” építése, amit más alkotók esetében észlel; „selfiebotom sincs”, mondta. A beszélgetés második felének középpontjában az új verses regény, A Legkisebb Jégkorszak állt. A regény a Protokoll folytatásaként is olvasható, de számos ponton hasonlóságot mutat az életmű más darabjaival is: ez is a jövőben játszódik, akár a Jeremiás, illetve az Asztalizene néhány karaktere is felbukkan benne. Az eddigiektől nagyobb arányban vannak jelen a szövegben a popkulturális utalások, ezzel a szerző a hősök észjárását próbálta követni. A beszélgetők igyekeztek „spoilermentesen” nyilatkozni a műről, de annyit elárultak, hogy egy nagy vulkánkitöréssel indul; e mozzanat kiemelésével és a cselekmény óvatos körülírásával nagy kedvet csináltak a könyv elolvasásához. A komolyságot és humort sem nélkülöző, tartalmas beszélgetés dedikálással zárult.

Nemcsak Grecsó Krisztián, hanem Térey János is méltató szavakat fogalmazott meg Debrecennel kapcsolatban: Térey szerint Debrecen az irodalom titkos vagy kevésbé titkos fővárosa. Ezen a néhány napon mindenképp azzá vált.

 Fotók: Máthé András, Metercsik József és Szirák Sára


 Főoldal

2015. október 23.
Elek Tibor tárcáiKopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcáiHáy János tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Szokolay Domokos verseiDávid Ádám verseiSzeder Réka verseiGyőri László versei
Grecsó Krisztián: Apám üzentGrecsó Krisztián: Apám üzentBanner Zoltán: Önarckép MunkácsyvalBalássy Fanni: Készülődés
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.png