Papírhajó - Füttyögés és nahátozás

 

 Petya___s_Tulip__n.JPG

 

Wölfinger Kitti

 

„Ha belém bújsz: eltüntetlek!”

 

Harcos Bálint legújabb gyerekkönyvének keveset mondó címe sokat ígérő borítón olvasható. Az élénk színek és mozgások-mozdulatok, a tipográfiai kontraszt (a meleg vörös árnyalataiból kiemelkedő hideg fehér szín; a két figura méretben különbözik, de tekintetük összetartozást sugall, ahogy a cím is) izgalmas történettel kecsegtet. Bognár Éva Katinka rajza olyan mese előlege, amelyben semmi sem az, aminek látszik. Kép és szöveg együttolvasása jótékonyan vezeti félre – nemcsak a gyermeki tekintetet. Noha a borítón tiltó színek dominálnak, a kép megállás helyett indulásra/olvasásra késztet. Káró minta díszíti a hátteret és a küllemében Pumukli figuráját felidéző kisfiú pulóverét is; annak jeleként, hogy benne – és a szövegben – játékosság, vidámság, merészség szerencsésen ötvöződik.

A Petya és Tulipán modern tündérmese, amelynek hősei a 9-es számú ház legfelső emeletén, pontosan a padlás alatt laknak. Név szerint Aurél, a visszavonult cirkuszi cincér; Berci, a mókus; Ficam, a balerinának készülő flamingó és Mezítláb Jaguár, aki leginkább csak alszik, ám „a gyomra például sosem romlik meg” (13). Rajtuk kívül Petya és húga, Cili a „kicsik”, akiknek mindennapjait a „padlási szörny” elől menekülve a lakásba pottyant cufók medve borítja fel, ráadásul még a reggelijüket is elfogyasztja. A történet mozgatója a többszörös hiány, az elhagyatottság. Tulipán a Sundabunda Cirkuszból szökött, az apa pedig három napja eltűnt; a gyerekek elárvultak. Felborult a világrend: család helyett közösség van, amelynek szeretettel teli együttélése, egymásrautaltsága a Százholdas Pagony vagy a Négyszögletű Kerek Erdő felépítésére, működésére, figuráinak összetartására emlékeztet. A kalandok, váratlan fordulatok a közös feladat mentén szerveződnek, jelesül a cirkuszban maradt három medve, Tulipán barátainak (Pamacs, Döme, Kuszkusz) kiszabadítása.

A szövegvilág rokonsága az említett mesékkel (és Pom Pom történeteivel) abban (is) áll, hogy szereplői – bár egyéni/állati sajátosságaikat valamelyest őrzik – tárgyakká lényegülnek vagy embermód viselkednek. A vidám, negédes szomszéd, Nusi néni előtt az állatok Petya ruháiként tűnnek fel; a mindig mogorva házmester, Seprű jelenlétében pedig lehet egy medve is… mélyhangú macska. Míg Tulipán medvesége dacára esetlen „Félőlény”, majd gulipán; Petya felnőttként, családfőként viselkedik. Ellátja és óvja a kicsiket. Húgát az egyre veszélyesebbnek ígérkező próbatételektől védve a bölcsődébe viszi, ahol az állatok rövid időre plüssökké válnak. Cilit azonban izgatottsága, kíváncsisága álruhában való szökésre ösztönzi, s a továbbiakban Cicaként szegődik a cirkuszosok bandája (Sanda Bandi, Baltafej, Girnyó, Pacni) ellen szövetkezett társasághoz.

A tizennyolc fejezet során a hősök legyőzik, sőt felülmúlják önmagukat; derűs és okos stratéga mindahány. A társulatnak (A Vörös Pippelner és Tsai) végül sikerül bemutatnia a 14 Morzsás Mutatványt (világszám!), és megmenteni a ketrecbe zárt állatokat. Ebben segítségükre van Iblekra és Hopplekra, a két jó boszorkány; egy sámli, mellyel úgy kell bánni, „mint egy kisbabával” (40); és egy skatulya, varázsigékkel teleírva („Ha belém bújsz: eltüntetlek! / […] hűlt helyeden megjelenik / ezer csoda, tűz és varázs”). Utóbbi Hergenszőrif, a szeszélyes őz ajándéka. A szfinx újraírt/-rajzolt alakja ő, a mese világában a titokzatosságot képviseli. Bölcs, orientáló kérdéseivel a haditerv pontosabb/praktikusabb átgondolására sarkallja Petyát. Feladata, hogy eljuttassa újdonsült látogatóit a Sundabunda Cirkuszhoz. Ahogyan neve – és az egyik rajz (77) – mutatja, „igazi” filozófus. A színe olyan, mint a kérdései: találó(s). Könyvtárában egy Spinoza-kötet, Wittgenstein Összes Még Életében Megjelent Művei, valamint a Patafizika is megtalálható. Szobája egyebek mellett Magritte- és Dalí-tárlat. Remek paródia ez a jellemrajz – ám e ponton válik meglehetősen didaktikussá is a mű (de csupán képileg, és alighanem csak a felnőtt olvasók számára). Önmagára, minden művészeti alkotásra, bennük a képzelet és valóság működésmódjára, dinamikájára reflektál.

A kiadói ajánlás (5–10 éves gyermekeknek) dacára a könyv a kisiskolás korosztálynál idősebb befogadók számára is tartalmas olvasmányélménnyé válhat. Tulipán megjelenésétől (2. fejezet) kezdve a cselekmény úgy hömpölyög, akár Nusi néni pongyoláján a bazsarózsák (6). Számtalan helyzet- és jellemkomikumot eredményez a szereplők esendősége, az egyedi mikrokozmoszok ütközése: Nusi néni vonzalma Apuhoz és a lekváros lepénykékhez; a világra és saját magára (helyenként túlzóan) gyermeki ámulattal-ártatlansággal tekintő Tulipán önfeledtségét a kicsik kijózanító-mulattató szarkazmusa ellensúlyozza; Hergenszőrif nagyvonalúsága, racionalitása Sanda Bandiék kicsinyes ostobaságával áll szemben. A nyelvi humorra, az (ön)iróniára, a hagyományba ágyazottságot jelző utalásrendszerre a legalább (fel)olvasni tudók lehetnek érzékenyek. (Az első fejezetben Petya füttyentéssel hívja magához a cinkét, hogy az elhullott morzsát felkapja. Az állatokat ily módon szólító gesztus a későbbiekben egy lépcsőházi jelenetben is visszatér. Ezzel összefüggésben Jánoska és Margitka történetén túl asszociációként A hamelni patkányfogó legendája adódhat.) A gyermeki nézőpontot következetesen érvényesítő, szójátékokkal, szóleleményekkel élő, a választ titokra cserélő elbeszélésmód révén a mese egésze Hergenszőrif varázsdobozához hasonlatos: felütve vonzóan tágas, időn túli, intellektust és kíváncsiságot felébresztő, marasztalóan csodás világot rejt. „… ezt pippelje le valaki!”

 

Harcos Bálint: Petya és Tulipán, ill. Bognár Éva Katinka, Pagony, 2016, 128 oldal, 2990 Ft.


Főoldal

2017. január 20.
Kopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Bálint Tamás verseiMarkó Béla verseiBanner Zoltán: A parti őr énekeKovács Újszászy Péter versei
Becsy András novelláiKovács Dominik − Kovács Viktor: Hideg falakBanner Zoltán: A fiam első leveleJászberényi Sándor: Az eseményhorizont elhagyása
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

        Jókai Színház Békéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.pngMMAlogoC_1_ketsoros__1_.jpg