Nagy Benjámin
A sebről
Hidas Judit Seb című regényének borítója a cselekvés aktusában ábrázolja a függönyt markoló kézfejet. Azonban vajon elhúzni vagy éppen berántani szeretné azt? A számos szereplő életét átívelő regényidő a végén összefonódik, minden cselekvés kap egyfajta magyarázatot, miközben mi, olvasók csak abban reménykedhetünk, hogy az élet nem ennyire borzalmas, mint amennyire megfestődik.
A klasszikus karrierregények hőse elüt a többi karaktertől, kvázi kiemelkedik osztályából. Megvan benne az a tehetség, amely elsődleges ahhoz, hogy felemelkedhessen. Emellé társul a morális lecsúszás, az erkölcsökkel való leszámolás. Az ilyen típusú regények azt az időt ölelik fel, amely alatt a szereplő meggazdagszik, eléri a csúcsot, és fenn is marad, mindaddig, míg váratlan, azonban annál gyorsabb bukása be nem következik. A Sebben is megvannak ezek a vonások, azonban az arányok tolódnak el. A felemelkedés a gyors és a röviden összefoglalt, miközben a bukás még csak a kapuban van, és a szereplők egy teremtett, vihar előtti csendben várnak a sorsukra. Az ő válaszreakcióik bontakoznak ki a regényben, miközben a lecsúszás elkerülhetetlen.
A Seb nem az egyetemet végzett diplomások világa. Igazi percemberek rohangálnak mindenfelé, akik megpróbálnak megvalósítani egy-két elképzelést, mialatt végig küzdenek múltjukkal. A központi szálként aposztrofálható Emma–Alex-házasság az, amelyhez köthetően dől össze az alattuk elhelyezkedő, alacsonyabb társadalmi réteghez tartozó házaspárok, élettársak élete. Az egész olyan, mint a dominó, viszont itt már nem a kedves gyerekkor lengi körbe az egészet, hanem az, hogy ki mennyire tud jól helyezkedni, és ki milyen messze képes elmenni, hogy kimásszon a gödörből.
Alex vagyona morálisan megkérdőjelezhető forrásból származik. A gyerekkorból hozott felfogása csinál belőle „antihőst”. ,,Igen, gondolta Alex, fenn a dombtetőn az eladó telken sétálva, most a kutya lesz az első, aztán jöhet a többi, feleség, gyerek, itt már minden elfér, és itt, ezen az isten háta mögötti helyen, ahol már csak dombok vannak […]” Megszűnik nála a tehetség és az adottság, mint karrierépítő funkció, és előtérbe kerül a választás lehetősége. Önmagáról vallja a regény során, hogy nem járta ki az iskolát, viszont ez nem is számít. Ő a teljes szabadsággal bíró ember ideálja, aki ha akar, karriert épít, mert a világ ebben segítségére lesz. ,,[…] >> a vágy és a lehetőség két külön dolog, ezt lassan el kell fogadni, apám is mindig ezt mondta, csak én nem akartam elhinni<>Jesszus, ne legyél már ilyen kishitű, a lehetőséget te teremted magadnak<<, intette le Alex, de a nő csak rázta a fejét.” Alex már egy igazi XXI. századi self-made man, akinek teremtett világa az idő előrehaladtával több oldalról is megrogyni látszik. A legtöbb klasszikus karrierregény hősének lecsúszását a kergetett illúziók, szerelmi eszmények okozzák. Ha ezek az illuzórikus akadályok megszűnnének, akkor a vagyon tovább gyarapodhatna, és a változás elkerülhető lenne, így a bukás is. Alex életében azonban nem csupán a családalapításhoz fűzött célok veszélyeztetik a karrierista ambíciókat, hanem a szférán belüli bürokrácia, a szabályokat érvényesíteni akaró rendfenntartó osztály is. Az éttermet, amelyet vezet, megbírságolják a munkaügyi törvények csekély megsértése miatt. Ez talán még nem is lenne akkora gond, ha nem működne veszteségesen. Alex mindenre simlisséggel válaszol, különféle sumákságokat követ el, hogy minél kevesebb pénzből megússza. Egész nap tesz-vesz, hogy megmaradhasson sorsának kovácsa, így ideje nem sok, türelme annál is kevesebb. Ez szépen kidomborodik magánéletében. A prioritás átrendeződése miatt felesége és lánya életének csupán kiegészítője, nem szereplője.
A számos karakterrel dolgozó regény nem kizárólag Alex sorsára koncentrál, kibontja a háttérbe száműzött család mellett az alacsonyabb társadalmi szférában élő alakok életét is, körképet adva arról, milyen megoldások merülhetnek fel adott gazdasági helyzetben. Lehetséges-e új életet kezdeni, vagy valaha is kikerülni a mókuskerékből? A külföldre való távozás megvalósítható megoldás-e?
Nincs olyan karakter (Alex kislányát leszámítva), aki ne küzdene pénzügyi problémával. A napról napra való létezés okozta fáradtság és kilátástalanság okozata a bűn. Az alkohol és cigaretta állandó kellékek, ehhez társulnak egyéb pótkielégülések (agresszió, megcsalás, erőszak). Azonban az abszolút értékek és erények valóban végérvényesen megszűntek?
Ennek tükrében a borítón szereplő kéz talán nem is a cselekvés aktusának pillanatát mutatja, hanem a várakozásét.
Hidas Judit: Seb, Pesti Kalligram Kft., 2016.