Olvasónapló

 

szenasi_miklos.jpg

 

Láng Eszter

„Zengenek a szélben a villanyvezetékek…”

 

Szénási Miklós: Sugárhajtású nosztalgia

 

Sugárhajtású nosztalgia címmel nyolcadik kötete jelent meg Szénási Miklósnak a Kortárs Szalon kiadásában pár hónappal ezelőtt. A sokoldalú debreceni alkotó verseken kívül novellákat is közöl, s ugyan főfoglalkozásban szerkesztő és újságíró, és a kétszemélyes LED zenekarban az énekes Kaiko (Komódi Károly) mellett ő a billentyűs, recenzensként és olvasóként pillanatnyi kétségem sincs afelől, hogy legelsősorban és mindenekelőtt költő. Nem azért, mert az évek során közel 150 verse jelent meg folyóiratokban, antológiákban, s nem is azért, mert sokadik könyve jelenik meg. Hanem mert életformája ez a fajta önkifejezés. Somlyó György szavaival élve: „Az egyetemes egymást-pusztítás siketítő robajában egy pillanatnyi csöndet szerez magának, és – ki tudja? – talán a mindenségnek.” Nekem, olvasójának, mindenképp.

A költő mostani könyve válogatás az eddigi életműből: hét kötet után már bőven lehet ilyet is kiadni, van miből szemezgetni. Ne várjunk azonban zengzetes hívószót, ami köré felépül a válogatás: a szerkesztés időrendet követ. Egyfajta összegző műről van tehát szó, hiszen az idő vált rendező elemmé. Banálisnak tűnhet e metódus, ám lehetővé teszi az életút végigkövetését úgy, hogy világossá válik az is, mennyire következetes a költői pálya. Nyilván a gondos válogatás kiszűri az egyenetlenségeket, de a versek hangneme, hangulata, ritmikája, a metaforák, a nyelvezet mind a kiérleltséget támasztják alá, tehát a kötet olvasásakor végig ugyanaz a saját, jellegzetes hang szólal meg, miközben mégis a mindennapok nyelvén kommunikál, azon a nyelven, amit mindenki használ. Ezért lehet olvasójának az az érzése, mintha valamiképpen az ő életét (is) írná, s bár egyáltalán nem bizonyos, hogy minden a saját életéről szól, amit megír, önmagán átszűrve mégis sajátjává tudja gyúrni, csiszolni mások tapasztalatait is, olyanná, amilyennek ő látja a világot, az embereket, az életet, annyira, hogy úgy érezhetjük, mintha a vers magát írná, gördülékeny folyamként működne. Friss, első lendülettel létrehozott műveknek tűnnek e versek, apró elemekből, darabokból építetteknek, amelyek egységes egésszé állnak össze. Nagyon szikárak ezek a szövegek: a költő nem esik túlzásokba, inkább hajlik a minimál, mintsem a romantika irányába, ugyanakkor mégis van egy lírai felhangjuk, erről egy-egy gyönyörű sor tanúskodik, pl. „Zengenek a  szélben  a villanyvezetékek, mint az éjszaka”, vagy: „semmi nem lesz már, ami nem volt”, „amerre jár, villamosvezetékek/ pengenek, akár a hárfa”.

Időszakaszokra oszlik a kötet, a kilencennégy-kilencvenötös évekkel kezdődik, és 2014-ben fejeződik be, s folyik az élet, a költői lét, a mindennapok bársonyán az idő. És „két biciklinyom közé” ügyesen el tud helyezni akár nyolc esztendőt is, és a szűkebb pátria, a város szeretetét is, a ragaszkodást a szülőhelyhez, mindezt anélkül, hogy a nosztalgiázás csapdájába esne: „Tíz percnél távolabb a Centrum Áruháztól/élhetnék-e, s messzebb a sárgálló/Nagytemplom-tornyoknál hogyan?” És beszélget Istennel, elmondja fenntartásait, miközben érteni akarja, de hát „Szinte senki nem beszéli/az istenek anyanyelvét.” Tiszta, világos beszéd ez, miképpen elemzése is (Analízis) az emberről: „Bőre alatt az ember/szalagos növény,/buja és rossz szagú/avar, bugyborékoló,/férgekkel teli láp.” […] „De néha csillámló szikla-/fal, fehér alkonyat,/mediterrán klíma. Záró/bazársor teaillattal és/idegeneknek veszélyes/övezet. Fellocsolt,/gőzölgő kövezet, el-/alélt por falak tövében.”, vagy a (A) katedrális építője, a (A) konstruktőr. És megfogalmazódik a szerelemben megállapodott fiatalok egymás iránti érzése is, nyersen, egyszerűen és pátoszmentesen, s a családi élet is téma lesz, színtereivel és mindennapjaival, a generációk közötti látásmód különbségeivel. És persze az idő múlásának érzékelése is benne a kötetben: „Az idő gyorsabban telik mostanában. Úgy mozog,/ akár egy bicikli a lejtőn, a szélben lobog utána/a fák elszabadult vezetéke, veri a küllőt,/a nadrágból kilógó bokát.”, miközben emlékszik még arra is, „milyen érzés nem tudni még/az időben létezés tényét”.

A szövegeket belső ritmusuk, zeneiségük, „dallamuk” teszik verssé, tehát nem csak az egymást követő szavak egyfajta ritmikus sorba rendeződéséről van szó.

A kötet karcsú, esztétikailag míves, Krizsán Mihály grafikájával a címlapon. A szövegek harmonikus képet mutatnak, a sorok tördelése és a betűtípus megválasztása a vizualitás igényével történt. Aki kézbe fogja, olvasgatja, garantáltan nem fog csalódni.

 

Szénási Miklós Sugárhajtású nosztalgia c. kötetéről Kortárs Szalon, Debrecen, 2014, 102 oldal.


Főoldal

2015. október 15.
Kontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcáiKopriva Nikolett tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Farkas Wellmann Éva: Szanatóriumi emlékvázlatokCsillag Tamás: Hazáig követnekDebreczeny György verseiBorsodi L. László versei
Banner Zoltán: Önarckép MunkácsyvalBalássy Fanni: KészülődésKiss László: EltűnőkSzil Ágnes: Poros út
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.png