Olvasónapló

7474844_5.jpg

 

Szabolcsi Viktória

 

 Ötsávos heg a szívig

 

Neonszínű benzinfoltok, nagyvárosi elidegenedettség, felfeslő bőr, csontok és testrészek, tükröződő magányok, folyékony mandulafák, döglött tengeri állatok az elektromágneses spektrum látható és láthatatlan tartományaiban. Lukács Flóra első verseskötete tele van izgalmas, húsig hatoló darabokkal.

Húsig hatolnak, mert a lét testbe szorultsága lüktet, és keres kiutat a sorok között. „Árnyékot vetve tovább kettőződnek / a nemüktől megfosztott, / kék és vörös ikerlelkek, / azt keresik, akikkel súlyuk egyezik”, írja a költő Kötél című versében. A test, amelybe születünk, megmásíthatatlan és kiszolgáltatott, menedék és kínzókamra egyszerre. A biológiai nem a fogantatás pillanatában eldől, besorol minket vagy az egyik, vagy a másik halmazba, magára formálja testünk – akár akarjuk, akár nem. Lukács Flóra ezt a megkérdőjelezhetetlenséget boncolgatja, feszegeti, alakítja cseppfolyóssá. Elmossa a határokat. Hermafrodita állatok, kentaurok, ovidiusi átváltozások, sifonruhás fiúk, lőtt vadak alakját felvevő nők bukkannak fel. Formailag a kötet verseit rövid sorok, csonka, feszes mondatok, zaklatott ritmus jellemzik. A haiku-szerűen tömör, eleven, néhol egyenesen fotografikus képek könnyen befészkelik magukat az olvasó szemhéja alá. „Az asztalokon mosatlan szakés poharak kristályvilága, / sötétlila polipok maradványai, / beszáradt teriyaki szósz, / vöröses lében úszó tésztaszálak. / A falakon hibrid virágok árnyékai.” Helyenként már-már Hieronymus Bosch-i víziók elevenednek meg: „A kaktuszokra vénák csavarodtak, / a fák gyümölcsei / emberek kipakolt belsőségeivé értek, / hús- és csontvirágok nőttek az ágakon”.

A testből, mint „kéreg alól a gyanta”, előtör az Én meztelensége, és alternatívák után kutat: „... azt kívánom, / hasadjon fel a torkom, / és a hangom rekedjen úgy, / mint azoké a fiúké, / akik erdőben alszanak”. De ez a felhasadás áldozatokkal jár: „és köveket cipelek / egyik sarokból a másikba, / aztán mindet vissza, egyesével.” Ez talán a kötet egyik legszívszorítóbb darabjában, a Nyolc jüanban csúcsosodik ki a legdrámaibban: „novemberben egy tintahal a mellkasomban / vörösből feketére váltott. / Egy ázsiai férfi kettévágta az utcán.”

Lukács Flóra borús, örvénylő, halmazállapot-változásra hajlamos világot teremtett, amelyben élmény megmerítkezni. Mint egy víz alatt játszódó álom, sötét, súlyos, és olvasás után még sokáig kavarog.

 

Lukács Flóra: Egy sanghaji hotel teraszán. Fiatal Írók Szövetsége, Budapest, 2021., 51 oldal, 2000 Ft


 Főoldal

 

2021. szeptember 07.
Háy János tárcáiElek Tibor tárcáiKopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Farkas Wellmann Éva: Szanatóriumi emlékvázlatokCsillag Tamás: Hazáig követnekDebreczeny György verseiBorsodi L. László versei
Banner Zoltán: Önarckép MunkácsyvalBalássy Fanni: KészülődésKiss László: EltűnőkSzil Ágnes: Poros út
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.png