Nagy László Bálint
„Apu minden karácsonyra
Munkácsy-festményt vett ajándékba…”
A Latabár-gyűjtemény Munkácsy-remekei
Az egyik legkvalitásosabb Munkácsy-magángyűjtemény egykor a legendás színművész, Latabár Kálmán tulajdonában volt. A mára már szétszóródott kollekció Budapesten, a táncos-komikus otthonában, a Városliget közelében lévő, zuglói Dózsa György út 17-es számú ház második emeletén kapott helyet.
A Goldmann-házként is ismert épület a szecesszió korszakának jelentős alkotása: a tervezője Karvaly Gyula. Az utcára néző fronton Maróti Géza Parthenon-frízrelief másolatai láthatóak, sárgás árnyalatban. A kapualjat Zsolnay-kerámiák díszítették, amelyet a 2000-es években helyreállítottak.[i]
A Latabár-lakás egykori berendezése, Munkácsy Mihály alkotásaival, ismert képeinek olajvázlataival a Fortepan archívumának honlapján közzétett családi fényképeken látható.[ii] A fotókon feltűnik Latabár Kálmán felesége, Walter Katalin, illetve gyermekeik, Latabár Katalin táncművész és ifj. Latabár Kálmán színművész, akinek a nevéhez szintén emlékezetes alakítások fűződnek.[iii]
A táncos-komikus házi szalonja
„Apu minden karácsonyra Munkácsy-festményt vett ajándékba”[iv] – emlékezett vissza Latabár Katalin. Az Operettszínház és a hazai filmipar Latyi becenéven is ismert közönségkedvence, Latabár Kálmán tudatosan építette fel Munkácsy-gyűjteményét. A vele közeli barátságban álló művészettörténész, Bodnár Éva, az 1967-es drezdai Munkácsy-emlékkiállítás rendezője alapos szakmai segítséget nyújtott a számára.[v] A lakás központi szobájának korabeli légkörét élővé teszik Latabár Katalin szavai:
„A szalon volt a büszkesége, aranyozott csillárral, gobelines bútorgarnitúrával, közepén hatalmas zongorával... A falakat két Munkácsy-kép díszítette. Apu szinte a művészet szentélyeként tisztelte ezt a szobát. Csak nagy ünnepeken, összejöveteleken használtuk, és akkor is kizárólag a család és a közeli barátai léphettek be ide. Itt azonban leülni, vagy elfogyasztani egy süteményt, kávét, már nem volt szabad, senkinek!”[vi]
A Latabár-gyűjtemény legismertebb darabja: a Leány tálcával
Az abszolút főműnek tekinthető Leány tálcával jelenleg a békécsabai Munkácsy Mihály Múzeum reprezentatív darabja. A festőfejedelem 1876-ban felesége, Cécile Papier birtokán, a luxemburgi Colpachon festette a 112x82,8 cm méretű olajfestményt. Modellje a házaspár colpachi szobalánya, aki a Leány a kútnál, a Persely előtt (mindkettő a Szépművészeti Múzeum – MNG gyűjteményében) és a Két család a konyhában című képeknek is ismert nőalakja.[vii]
Gyarmati Gabriella a tavalyi év végén megjelent Munkácsy blue chip – Békéscsaba című könyvében a következőképpen ír a Leány tálcával Latabár-gyűjteményben elfoglalt helyéről és a mű jelentőségéről:
„A színész kiváló érzékkel válogatta össze Munkácsy kollekcióját, amely hat festményt foglalt magában, többek között az Ecce homo nagyméretű, rendkívül élénk hatású színvázlatát.
A Leány tálcával klasszikus hatású, szépen komponált arckép. Nőalakjának megjelenése, öltözékének mértéktartó egyszerűsége a galléros ing virtuóz festői megformálásával, az izgalmas csendéleti részlettel és a tükröződő foltok csillanása által nyer ékszerszerű díszítést.”[viii]
A békéscsabai állandó Munkácsy-kiállítást bemutatva 2009-es összefoglalójában is kiemeli Gyarmati Gabriella az alkotást: a „nőalak melankolikusan mélázó, önmagába forduló tekintetét most mintha élettel töltené meg, s így a figura teljes megjelenését és kisugárzását megváltoztatja. … A kezében lévő tálcára helyezett csendéleti részlet üvegpoharainak szinte érezzük hűvös érintését… Mind az arc és a kezek, mind pedig az öltözék elemeinek megfestése bizonyos fajta klasszikus hatást kiváltó puritánságot sugároz, az egyszerű gallérral díszített fehér inget különösen gazdag felületalakítással modellálta.”
A szegedi Móra Ferenc Múzeumban látható a mű egy kisebb méretű változata, amely hasonló beállításban ábrázolja a modellt: „A két alak olyannyira hasonló vonásokat hordoz, hogy először az a benyomásunk támad, a kisleányból cseperedett fel ez a nemes vonásokkal bíró szép és büszke nőalak” – állapítja meg Gyarmati Gabriella.[ix]
A két variációt együtt 2005-ben a Magyar Nemzeti Galéria a Munkácsy a nagyvilágban című kiállításán mutatta be. „Különleges helyet foglal el Munkácsy festészetében a Leány tálcával, melynek végleges változata és a hozzá készült tanulmány is látható a kiállításon” – foglalta össze a kurátor Boros Judit a katalógusban.[x] Molnos Péter az Enigma 2005-ös Munkácsy-emlékszámában külön méltatta a festményt: „A tárlat egyik legszebb darabja a Leány tálcával című festmény.” A képen „hiteles, őszinte, komoly festői hang szólal meg, melynek nemes súlya és telt mélysége van”.[xi]
A Leány tálcával tulajdonosa a nemzetközi hírű hegedűművész és zeneszerző, Hubay Károly volt[xii], aki a Munkácsy házaspár baráti köréhez tartozott, és a szalonjában is többször koncertezett. Igazi revelációt jelentett, amikor a kép nagyközönség elé került 1936. február 6–13. között az Árverési Csarnokban: „Az aukció legdrágább (9000 pengő kikiáltási ár) és egyúttal legértékesebb darabja Munkácsy tálcát vivő leánya. A Milton festési idejéből való kép megkapó emberábrázolásról, gazdag tónus-szépségről és zamatos ecsetkezelésről tanúskodik.”[xiii] Végvári Lajos 1958-as Munkácsy-monográfiája már Latabár Kálmánt adja meg a kép tulajdonosaként.[xiv] A színész családja a festményt 1987 szeptemberében bocsátotta a BÁV 73. képaukciójára.[xv] Itt a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum vásárolta meg a kiemelkedő alkotást.
A Téli út a Szépművészeti Múzeum Munkácsy-emlékkiállításán
A kettős Munkácsy-évforduló (a festőművész halálának idei 125. és születésének tavalyi 180. évfordulója) alkalmából a Szépművészeti Múzeumban rendezett, április 21-ig meghosszabbított, 200 ezernél több látogató által megtekintett kiállításon is szerepel a Téli út (Magyar táj / Alkony). A Krasznai Réka kurátori koncepciójában megvalósult tárlatra a jelenlegi tulajdonos, Pákh Imre bocsátotta az egykor a Latabár-gyűjteményt gyarapító alkotást.[xvi]
Az 1882-ben, a Golgota előkészítése idején készült, 56x80 cm méretű olajfestményt 1899 decemberében Rudolph Lepke berlini műkereskedése aukcionálta. A magyar műtárgypiacon a Postatakarékpénztár 1938. december 7–17. közötti árverésén tűnt fel.[xvii] „Az aukciót a képek nyitják meg, amelyek közül legértékesebb Munkácsy Mihály Alkony című olajfestménye: kikiáltási ára 3200 pengő” – hívta fel a figyelmet az Ujság előzetese.[xviii]
A Szépművészeti Múzeum Munkácsy-kiállításán az ihletett atmoszférájú mű a festőfejedelem tájképeinek kontextusában tárulkozik fel. A havas pusztát alkonyatban láttató, négy ökörrel vontatott szekeret és a mellette haladó pásztort ábrázoló festmény œuvre-ben elfoglalt helyére találóan Krasznai Réka kísérőszövege világít rá:
„Munkácsy életművének jellegzetes és jelentős műcsoportját alkotják a tájképek. Ez a műfaj végivonul Munkácsy egész munkásságán… olvasatában a táj mégis az ember által nyer jelentőséget: tájképein rendszerint megjelenik az ember vagy az emberi jelenlétre utaló jelzés.”[xix]
Latabár Kálmánné Walter Katalin, Latabár Katalin és ifj. Latabár Kálmán Munkácsy Ecce Homo-vázlatával és Téli út / Alkony című festményével. In: Fortepan 179103 / Bojár Sándor adománya
Munkácsy-remekművek olajvázlatai
Latabár Kálmán Munkácsy-gyűjteményét a Golgota (1882–1884), az Éjjeli csavargók (1872–1873)[xx], a Zálogház (1873–1874) és az Újoncozás (1876–1877) olajtanulmányai is gazdagították. Az utóbbi két műről a Fortepan honlapján találhatóak felvételek.
Latabár Kálmánné Walter Katalin és Latabár Katalin Munkácsy Zálogház-vázlatával. In: Fortepan 179104 / Bojár Sándor
Latabár Katalin Munkácsy Újoncozás-vázlatával. In: Fortepan 179105 / Bojár Sándor
Az Újoncozás kétalakos olajvázlata azon a családi fényképen tűnik fel, amelyen Latabár Katalin táncmozdulatokat lejt a kép előtt.[xxi] A nagyközönség 2022-től 2026-ig a kecskeméti Bozsó Gyűjteményben láthatja az elsőként a Tradíció és megújulás – Válogatás a Gundel-gyűjteményből című időszaki tárlaton bemutatott festményt.[xxii]
Műkincs az apróhirdetésben: az Ecce homo olajvázlata
A Latabár-kollekció legkalandosabb történetű képe a Krisztus-trilógia harmadik darabjához, az Ecce homóhoz 1895 körül készített, 165x219 cm méretű színvázlat. A művet Munkácsy palotájának 1898-as árverésén a párizsi magyar közösség egyik reprezentánsa, dr. Sonnenfeld Zsigmond vásárolta meg. A gyűjtő Thököly úti villájában többek között Lefebvre, Corot, Courbet, Pissarro, Rousseau, Zichy Mihály, Paál László, Mészöly Géza képei és Rodin Keresztelő Szent János szobra mellett helyezte el az alkotást.[xxiii] A kollekciót a Munkácsy-kutatásban is jelentős művészettörténész, Farkas Zoltán méltatta 1912-ben a Vasárnapi Ujság hasábjain. A vázlatról az alábbi megállapítást tette: „az Ecce homohoz festett nagy olajvázlat…, melyet a legjobb Munkácsy vázlatnak tartok. Tisztán mutatja azt, hogy Munkácsynak meglátási módja nagyon közel állott a nagy francia impresszionistákéhoz.”[xxiv]
Sonnenfeld gyűjteményét 1913 februárjában az Ernst Múzeumban állították ki.[xxv] „Egy meglepően nagy Munkácsy-sorozatból legnevezetesebb az Ecce Homo nagy olajvázlata” – írta később a műgyűjtőket tömörítő Szent György-céh Sonnenfeld lakásában szervezett tárlatvezetése kapcsán a Világ.[xxvi]
Az Ernst Múzeum 1918-as aukcióján[xxvii] a vázlat – miként Végvári Lajos monográfiája is jelzi provenienciaként – Schuler Gusztáv írószergyároshoz, később a Tauszig-családhoz került.[xxviii] Az utóbbiak bocsátották a Műcsarnok 1952-es Munkácsy-kiállításának rendelkezésére.[xxix] A Végvári-monográfia megjelenését követően tette közzé dr. Tauszig Róbert, a Philips hazai cégvezetője, majd a Híradástechnikai Igazgatóság jogásza a Népszava „Adás, vétel” rovatában nevezetes apróhirdetését, miszerint eladásra kínálja a művet.[xxx] A korabeli sajtó is foglalkozott az 55 ezer Ft áron kínált műtárggyal. Ennek kapcsán Végvári Lajos szakvéleménye is napvilágot látott: „kisegítő tanulmány, olajfestmény, amin itt-ott átüt a szénalárajzolás, inkább tervnek nevezhető.”[xxxi]
Az akkor magasnak számító összeget Latabár Kálmán fizette ki. A család tulajdonából a vázlatot 2021-ben a Kieselbach Galéria 290 millió forintos áron aukcionálta.[xxxii] A jelenleg magántulajdonban lévő kép a gyulai Almásy-kastély 2025. április 27-ig meghosszabbított, Gyarmati Gabriella kurátori rendezésében bemutatott Munkácsy: a sikersztori című kiállításán látható.[xxxiii]
[i] Bodó Péter: Mesélő házak tervezője – 150 éve született Karvaly Gyula. In:
https://pestbuda.hu/cikk/20240529_meselo_hazak_tervezoje_150_eve_szuletett_karvaly_gyul a ;
Majkó Zsuzsanna: Egy ház – Dózsa György út 17. In:
https://budapest14.blog.hu/2020/05/13/egy_haz_dozsa_gyorgy_ut
[ii] https://fortepan.hu/hu/photos/?id=179103 , https://fortepan.hu/en/photos/?id=179104 , https://fortepan.hu/en/photos/?id=179105
[iii] Ifj. Latabár Kálmán kiemelkedő szerepformálást nyújtott Kálmán Imre: Montmartre-i ibolya c. operettjének hadügyminisztereként, Oszvald Marika / Galántai Alíz, Zsadon Andrea, Kovács József, Farkas Bálint és Varga Tibor társaságában: „Évtizedeken keresztül főiskolán és bizonyára a szakmában is azt tanácsolták, ne hasonlítson játéka édesapjáéra. Igyekezett, de félsikerrel. Első „lázadása” Miska főpincér volt, s ezúttal egyáltalán nem félt az emlék idézésétől, épp mert alázatos volt, tudott elementáris lenni.” In: Nagy Judit: Bemutató a Fővárosi Operettszínházban. Montmartrei ibolya. In: Film Színház Muzsika XXI. évf. 27. sz. 1977. VII. 2. 5. o. (idézet), Pesti Műsor. XXVI. évf. 24. sz. 1977. VI. 16. 24. o.
[iv] Gerber Bianka: Latabár Kálmán Munkácsy-festményeit eladta a családja, hogy megéljenek a színész halála után: „Némelyik értéke azóta 300 millió forintra ment fel”. (2024. március 26.) In:
https://www.blikk.hu/gazdasag/penz/latabar-kalman-lanya-munkacsy-festmenyek/x35slrc .
[v] Eladó Latabár Kálmán Munkácsy-festménye. In:
https://jogaszvilag.hu/eletmod/elado-latabar-kalman-munkacsy-festmenye/ ;
Bodnár Éva. In: https://www.nevpont.hu/palyakep/bodnar-eva-d7657
[vi] Latabár Katalin: Apu, anekdoták, emlékek… Szöveg: Tölgyes Eszter. Kép: Hajdrák Tímea. In: Képmás. X. évf. 8. sz. 2009 augusztus. 64–65. o.
[vii] Gyarmati Gabriella: Munkácsy – blue chip – Békéscsaba. Munkácsy Mihály Múzeum Évkönyve XI. (48.) „Ami csabai…” múzeumi sorozat. Sorozatszerkesztő: dr. Bácsmegi Gábor. Békéscsaba, 2024. Munkácsy Mihály Múzeum. 164., 173. és 175–176. o.
[viii] Ua. 173. o.
[ix] Gyarmati Gabriella: Munkácsy Mihályról, a festő nevét viselő múzeum új állandó Munkácsy-kiállítása bemutatásának ürügyén. In: Békés Megyei Múzeumok Közleményei 33. 2009. 309-341. o. (312-313. o.)
[x] Munkácsy a nagyvilágban. Munkácsy Mihály művei külföldi és magyar magán- és közgyűjteményekben. / Munkácsy in the world. Mihály Munkácsy\\\'s works in private and public collections at home and abroad. Kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában. 2005. március 24. – 2005. július 31. A kiállítást rendezte: Bakó Zsuzsanna és Boros Judit. Szerkesztette: Gosztonyi Ferenc. Budapest, 2005, Magyar Nemzeti Galéria – Szemimpex Kiadó. 22., 148. (idézet), 164–165. és 229. o.
[xi] Molnos Péter: Essünk neki Munkácsynak! In: Enigma. XII. évf. 43–44. sz. 2005. Munkácsy-olvasókönyv. 87-98. o. (94-96.o.)
[xii] Munkácsy a nagyvilágban. 229. o.
[xiii] (B. P. L.): A Postatakarékpénztár jubiláris kiállítása. In: Nemzeti Ujság. XVIII. évf. 27. sz. 1936. II. 2. 14. o.; A mű kiemelve az aukcióról szóló beszámolókban is: Kunsági Elek: Jubiláris aukciókiállítás az Árverési Csarnokban. In: Színházi Élet. XVI. évf. 6. sz. 1936. II. 2. 83. o.; B. Elek: Jubiláris művészeti aukció-kiállítás az Árverési Csarnokban. In: Magyarság. XVII. évf. 27. sz. 1936. II. 2. 14. o.
[xiv] Végvári Lajos: Munkácsy Mihály élete és művei. Budapest, 1958, Akadémiai Kiadó. 324. o.
[xv] Munkácsy a nagyvilágban. 229. o.
[xvi] Munkácsy. Egy világsiker története. Budapest, 2024, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria. Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2024. november 27. – 2025. március 30. A kiállítás kurátora: Krasznai Réka. A koncepciót összeállította, szerkesztette: Krasznai Réka. Szerzők: Bellák Gábor, Krasznai Réka, Nagy László Bálint. 79. és 227. o.; Munkácsy. Story of a Worldwide Sensation. Budapest, 2024, Museum of Fine Arts, Budapest – Hungarian National Gallery. Museum of Fine Arts, Budapest. 27 November 2024 – 30 March 2025. Curator: Réka Krasznai. Concept of the catalogue and editor: Réka Krasznai. Authors: Gábor Bellák, Réka Krasznai, László Bálint Nagy. P. 79. and 227.
[xvii] Végvári Lajos: Munkácsy Mihály élete és művei. 336. o.
[xviii] A Postatakarékpénztár karácsonyi aukciója. In: Ujság. XIV. évf. 276. sz. 1938. XII. 4. 2. o.
[xix] Munkácsy. Egy világsiker története. / Munkácsy. Story of a Worldwide Sensation. Budapest, Szépművészeti Múzeum, 2024-2025. Kísérőszöveg.
[xx] Klasszikusok és kortársak, Munkácsytól Bak Imréig. Különleges kiállítás nyílik a Kieselbach és az ACB – a két piacvezető klasszikus és kortárs – Galéria együttműködésével 15-én, kedden este. In:
https://magyarnemzet.hu/kultura/2020/12/klasszikusok-es-kortarsak-munkacsytol-bak-imreig
[xxii] A Gundel-gyűjteményből nyílt tárlat a Bozsóban Kecskeméten. In:
https://www.baon.hu/helyi-kultura/2022/03/a-gundel-gyujtemenybol-nyilt-tarlat-a-bozsoban-kecskemeten ;
Huszka Józsefné: Kiállítás a Gundel-gyűjteményből. In:
[xxiii] Az Ernst-Múzeum kiállításai VII. Iványi-Grünwald Béla festményei és Magyar műgyűjtemények bemutatása. I. dr. Sonnenfeld Zsigmond gyűjteményéből. Budapest, 1913, az Ernst-Múzeum kiadása.
[xxiv] Farkas Zoltán: Sonnenfeld Zsigmond gyűjteménye. In: Vasárnapi Ujság. LIX. évf. 7. szám 1912. II. 18. 129-131. o.
[xxv] Az Ernst-Múzeum kiállításai VII. Iványi-Grünwald Béla festményei és magyar műgyüjtemények bemutatása. I. dr. Sonnenfeld Zsigmond gyűjteményéből.
[xxvi] A Sonnenfeld-gyűjtemény. In: Világ. V. évf. 47. sz. 1914. II. 24. 15. o.
[xxvii] Munkácsy Mihály-kiállítás. Budapest, Műcsarnok, 1952. július – augusztus. 16. o.
[xxviii] Végvári Lajos: Munkácsy Mihály élete és művei. 339. o.
[xxix] Munkácsy Mihály-kiállítás. Budapest, Műcsarnok, 1952. július – augusztus. 16. o.
[xxx] Népszava. LXXXVI. évf. 259. sz. 1958. XI. 2. 9. o.
[xxxi] Szokoly Endre: Munkácsy Ecce homo-ja apróhírdetés útján eladó. In: Orszag-Világ. II. évf. 47. sz. 1958. XI. 26. 19. o.