Papírhajó - Füttyögés és nahátozás

J__tt__nk__l__ttunk__itt_maradunk.jpg

 

Pusztai Ilona

Alternatív történelem

 

Ha mai oktatási rendszerünk megengedné, a Pagony Kiadó új történelmi sorozata, a Végtelen történelem egy alternatív tankönyvcsalád funkcióját tölthetné be. A sorozat első kötetében Návai Péter, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolájának történelemtanára vezeti végig a kisiskolás korú olvasókat a magyar történelem első háromszáz évén, a kezdetektől az Árpád-ház kihalásáig és az Anjou dinasztia megszilárdulásáig.

Klasszikus eseménytörténetet tarthatunk a kezünkben, amely lényegre törően, az ok-okozati összefüggéseket bemutatva veszi sorra múltunkat.  A Jöttünk, láttunk, itt maradunk című kötet esetében a hangsúly a kronológián van, amelyet a lapok alján végigvonuló idővonal támogat. Így pontos képet kapunk az események menetéről, mégsem lesz száraz és évszámokkal terhelt a főszöveg, mint azt a régi történelemkönyvek esetében megszokhattuk. Könnyíti az anyag feldolgozását, az áttekinthetőséget, hogy minden fejezet rövid alfejezetekre tagolódik. Ahogy a nyelvi humor, a vicces címek is mind a befogadást támogatják. Már maga a cím is a sokak által ismert francia vígjátékra: Jöttünk, láttunk, visszamennénk-re emlékeztet. De később is találunk hasonló „poénokat”: Tízmillió „őstörténész” országa; Reszkessetek, betörünk!; Ha egy üzlet beindul; Így építsd az egyházadat!; Legyetek jók, ha tudtok!; Leszel a hűbéresem?; Kérjük a következőt!; Csak egy maradhat…; Három a magyar igazság

A feldolgozott történelmi anyag az 5. osztályos tankönyv utolsó fejezetének kilenc leckéjét: Képek és portrék az Árpád-ház történetéből, illetve a 6. osztályos történelemkönyv nyitó fejezetének első leckéjét: Magyar királyportrék a 14- 15. századból anyagát öleli fel.

De miért is van szükség egy alternatív tankönyvre? Ráadásul visszatérésre a ma már korszerűtlennek számító eseménytörténeti, politikai nézőpontú történelmi narratívához? Ennek megértéséhez először szemügyre kell venni a mai közoktatásban használatos történelemkönyveket.

Míg régen sokan kárhoztatták az évszámokkal, nevekkel, adatokkal túlzsúfolt, kizárólagosan a politikatörténetre épülő tankönyveket, amelyek magolós tantárgyként vették el a tanulók kedvét a történelem tanulásától, a mostani tankönyvek mintha átestek volna a ló túlsó oldalára. Tények, összefüggések helyett nemzeti identitásképző eszköz színvonalára süllyedtek, ahol az őstörténet konkrétumait a mondák, nemzeti mítoszok helyettesítik, a történelmi tényeket a koronázási jelvények, a történelmi személyek tetteit az Árpád-házi szentek életének ismertetése.

Návai Péter azonban úgy képes az eseménytörténetet tárgyalni, megmutatni a folyamatokat, rávilágítani az összefüggésekre, hogy mindvégig hiteles és tárgyszerű marad, ugyanakkor emészthető formában, gyermekbarát nyelven képes mesélni, felkeltve ezáltal még azok érdeklődését is a történelem iránt, akiknek ez nem kedvenc tantárgyuk. Az őstörténet tárgyalásakor forrásul használja a társtudományok, nyelvészet, régészet, genetika eredményeit. Ahogy tényekre alapozva mutatja be a magyar államiság megszilárdulásának különböző fázisait, a függetlenség megőrzését a nagyhatalmak: a Német-római Császárság, a pápaság, a bizánci birodalom szorításában, valamit a hűbéri rendszer kialakulását.   

Bár a könyv szemléletét a ma már korszerűtlennek számító politikatörténeti látásmód jellemzi, tárgyszerűsége miatt mégis relevánsabb történelmi tudást ad, jobban rávilágít a múlt összefüggésrendszereire, mint a mai oktatásban használatos, elsőrendűen a nemzeti identitást erősíteni akaró, nemzeti mítoszt építő, a tényeket mellőző tankönyvek. De megvédve Návai Péter történelemszemléletét, érdemes idézni Cicerót, aki szerint a történelem az élet tanítómestere. Ugyanis a történelmi folyamatok megismerése nemcsak múltunk megértése szempontjából fontos, hanem azért is, hogy ezáltal megértsük jelenünk történéseit, képesek legyünk elkerülni múltbeli hibáinkat, tévedéseinket, illetve megvéd minket, hogy érzelemvezérelt emberekként a politikai demagógiák, hamis történelmi mítoszok áldozataivá váljunk. Emiatt a politikatörténet egy olyan szükséges alapnak tekinthető, amelyre ráépülhetnek a történelemtudomány további elágazásai. Ezért érdemes lenne a sorozatot kiegészíteni olyan kötetekkel, amelyek a napjainkban izgalmasabbnak tartott új történelemi látásmódok: mikrotörténet, nőtörténet, klíma- és ökotörténet, gazdaságtörténet, vallástörténet, művelődéstörténet, divattörténet szempontjai szerint dolgozzák fel a korszakot. Ennek révén teljesebb, holisztikusabb képet nyerhetnének a gyerekolvasók múltunk ezen korai szakaszáról. Talán az egyetlen apró javaslat a könyvvel kapcsolatban, hogy a kulcsfogalmakat érdemes lenne a továbbiakban vastagon szedve kiemelni, ami még inkább megkönnyítené a tájékozódást a szövegben.

Návai Péter szövegét jól kiegészítik Herbszt László rajzai, aki a kötet hangulatát megragadva jó adag feketehumorral és groteszk bájjal illusztrálja az eseményeket, miként egyéni látásmódja révén hol viccesen, hol naturalisztikusan képes reflektálni a történésekre.

A kötet nagy érdeme, hogy vélhetőleg azokkal is megszeretetti a történelmet, akik eddig nem kedvelték.  Akiknek viszont eddig is kedvencük volt ez a tantárgy, azoknak abban segít, hogy még alaposabban megismerkedhessenek múltunknak ezen korai szeletével, elmélyíthessék a közoktatásban kapott igencsak felszínes tudásukat. Ezt az önálló tanulást, az egyes eseményekben való további vizsgálódást a kötet végén található felhasznált irodalom és a források linkjével kiegészített irodalomjegyzék is segíti. Az egyéni használat mellett azonban az iskolai oktatásban is nagy segítséget nyújthat az igényesebb tanárkollegáknak, akik valódi tudást, a gondolkodás képességét szeretnék átadni tanítványaiknak.

 

(Návai Péter: Végtelen történelem 1. Jöttünk, láttunk, itt maradunk, ill. Herbszt László, Pagony Kiadó, Budapest, 2025, 48 oldal, 5990 Ft       


 

Főoldal          

2025. július 19.
Kollár Árpád tárcáiSzakács István Péter tárcáiZsille Gábor tárcáiMagyary Ágnes tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Csabay-Tóth Bálint: NárciszosBödecs László verseiNyerges Gábor Ádám: Az Álomügyi Hivatal nem nyilvános kartotékjaibólFilip-Kégl Ildikó versei
Az alteregóAz Édes Cseléd éléskamrájaKét vagy három kupica snapszNagy Koppány Zsolt: A masszázsszék
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

        Jókai Színház Békéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.pngMMAlogoC_1_ketsoros__1_.jpg