Papírhajó - Füttyögés és nahátozás

 MInden_j____ha.jpg

 

 

Pusztai Ilona

Medveles vagy csillagnézés?


Kádár Annamária családterápiával foglalkozó pszichológusként és a hazai mesepszichológia úttörő alakjaként számos mesekönyv alkotója. Interaktív mesekönyve a Minden jó, ha… együtt vagyunk! ‒ ahogy előszavában is megfogalmazza ‒ a választás és a döntéshozatal témakörét járja körül: „Kisgyermekkorban a választás és döntéshozatal megtanulása több okból is fontos, még ha sokszor nehéz is. A gyermek megtanulja kifejezni saját akaratát, és megtapasztalja, milyen érzés önállóan dönteni, ami hozzájárul ahhoz, hogy később magabiztosan hozzon saját döntéseket, és felelősséget tudjon vállalni értük. Megtanulja mérlegelni a különböző lehetőségeket és következményeket, ami fejleszti a problémamegoldó készségét. A választási helyzetekben való részvétel ugyanakkor segíti az önkontroll kialakulását az érzelmi szabályozást és a konfliktuskezelést.”

A Manó Kiadó hároméves kortól, az óvodás korosztálynak ajánlja a könyvet, azoknak a gyerekeknek, akik már túl vannak a dackorszakon, és már kialakult az énközpontú világképük, azaz meg tudják vonni határokat saját személyük és a külvilág között. Számukra fontos, hogy már ebben a korban elsajátítsák a választás, a döntéshozatal és a felelősségvállalás tanulási folyamatának első lépéseit. Azért is, mert nem csak a felnőtteket, a gyerekeket is túl sok inger éri, ami miatt egyre nehezebb meghozni a számunkra megfelelő döntéseket, választani a számtalan lehetőség közül. A túlkínálat eredményezheti a lemaradásról való félelem miatt fellépő szorongás, frusztráció kialakulását, illetve ahhoz is vezethet, hogy a gyerekek nem tanulnak meg különbséget tenni a fontos és lényegtelen dolgok között. Ugyanakkor azt is meg kell tapasztalni már kicsi kortól, hogy egy közösség (család, óvoda, iskola, munkahely) tagjaként folyamatosan oda kell figyelnünk a többiek igényeire, meg kell tanulnunk alkalmazkodni, kompromisszumokat kötni.

E meseregény központjában egy négytagú család áll, Kovácsék, akik egy dologban biztos egyetértenek, mindannyian szenvedélyesen szeretnek utazni. De abban már nincs egyetértés, hová utazzanak, a tengerhez vagy a hegyekbe. Illetve ott mit csináljanak: medvelesen vegyenek részt vagy csillagokat nézzenek, piknikezzenek a forrásnál vagy sátrazzanak, homokvárat építsenek vagy sárkányt eregessenek, színes kavicsot gyűjtsenek vagy fagylaltozzanak. Ezeknek eldöntését pedig a szerző a gyerekolvasókra bízza: minden rövidke történet végén két ikon, azaz lehetőség közül választhatnak. Így ők irányíthatják, hogyan folytatódjon Kovácsék története. Ily módon, a választási variációkat számba véve a kötet kilenc mesényi kalandot tartalmaz. De nemcsak azáltal vonja be a szerző a gyerekolvasókat, hogy megadja nekik a választás szabadságát, hanem azzal is, hogy egy-egy történet lezárásaként az ő saját élményeikre is rákérdez. Felidézeti a gyerekekkel a legkülönlegesebb, legviccesebb vagy legkedvesebb családi kalandjaikat, elmesélteti velük a kedvenc játékaikat, amelyeket a családjukkal közösen szoktak játszani. Ez pedig alkalmat ad arra, hogy az esti meseolvasás közös beszélgetéssel, családi történetek visszaidézésével záruljon, valódi interaktív családi élménnyé téve így a könyv olvasását. Talán programötleteket is adhat szülőknek és gyerekeknek, hogy együtt kipróbálják a könyvben szereplő helyzeteket. Még a hegyekbe vagy a tengerhez sem kell utazni ezekhez, hiszen a lakóhelyhez közeli vízparton is lehet kavicsokat gyűjteni vagy homokvárat építeni, a közeli parkban piknikezni vagy sárkányt eregetni, a közeli erdőben kirándulni vagy sátrazni.   

Láng Anna vidám színvilágú, a cselekmény lényegét kiemelő, szinte fotórealisztikus illusztrációi jól illeszkednek a történetekhez. Segítenek értelmezni az eseményeket, vizuálisan átélhetővé teszik a gyerekek számára a szülők, nagyszülők által felolvasott szöveget. Így idővel, a képek segítségével akár maguk a gyerekolvasók is el tudják majd mesélni a történetet.

Szülőként nagy felelősség azt eldönteni, mennyi szabadságot adjunk a gyermekeinknek. Az sem jó, ha „helikopterszülőként” állandóan megpróbálunk helyettük dönteni, de az is ugyanennyire káros, ha túlzott engedékenységből mindenben szabad kezet adunk nekik. Mint a nevelés során bármikor, itt is meg kell találni az arany középutat. Ehhez a tanulási folyamathoz nyújt segítséget Kádár Annamária új mesekönyve, közös olvasásra, beszélgetésekre, élményekre hívva kicsiket és nagyokat.

 

Kádár Annamária: Minden jó, ha… együtt vagyunk! Ezt a mesét te alakítod!, ill. Láng Anna,

Manó Kiadó, Budapest, 2024, 40 oldal, 4490 Ft


 

Főoldal

2024. december 23.
Kontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcáiKopriva Nikolett tárcái
Fiumei forgószínpadTörténetek az elveszettek földjéről – Egy bánáti német lány memoárja
Herbert Fruzsina: FőpróbaOcsenás Péter Bence: Forgók
Győri László verseiVári Fábián László: AdventEgressy Zoltán verseiSzabó T. Anna: Alkalmi és rögtönzött versek
Grecsó Krisztián: Apám üzentBanner Zoltán: Önarckép MunkácsyvalBalássy Fanni: KészülődésKiss László: Eltűnők
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabanka-logo_v4.pngpku_logo.png