Pusztai Ilona
Medveles vagy csillagnézés?
Kádár Annamária családterápiával foglalkozó pszichológusként és a hazai mesepszichológia úttörő alakjaként számos mesekönyv alkotója. Interaktív mesekönyve a Minden jó, ha… együtt vagyunk! ‒ ahogy előszavában is megfogalmazza ‒ a választás és a döntéshozatal témakörét járja körül: „Kisgyermekkorban a választás és döntéshozatal megtanulása több okból is fontos, még ha sokszor nehéz is. A gyermek megtanulja kifejezni saját akaratát, és megtapasztalja, milyen érzés önállóan dönteni, ami hozzájárul ahhoz, hogy később magabiztosan hozzon saját döntéseket, és felelősséget tudjon vállalni értük. Megtanulja mérlegelni a különböző lehetőségeket és következményeket, ami fejleszti a problémamegoldó készségét. A választási helyzetekben való részvétel ugyanakkor segíti az önkontroll kialakulását az érzelmi szabályozást és a konfliktuskezelést.”
A Manó Kiadó hároméves kortól, az óvodás korosztálynak ajánlja a könyvet, azoknak a gyerekeknek, akik már túl vannak a dackorszakon, és már kialakult az énközpontú világképük, azaz meg tudják vonni határokat saját személyük és a külvilág között. Számukra fontos, hogy már ebben a korban elsajátítsák a választás, a döntéshozatal és a felelősségvállalás tanulási folyamatának első lépéseit. Azért is, mert nem csak a felnőtteket, a gyerekeket is túl sok inger éri, ami miatt egyre nehezebb meghozni a számunkra megfelelő döntéseket, választani a számtalan lehetőség közül. A túlkínálat eredményezheti a lemaradásról való félelem miatt fellépő szorongás, frusztráció kialakulását, illetve ahhoz is vezethet, hogy a gyerekek nem tanulnak meg különbséget tenni a fontos és lényegtelen dolgok között. Ugyanakkor azt is meg kell tapasztalni már kicsi kortól, hogy egy közösség (család, óvoda, iskola, munkahely) tagjaként folyamatosan oda kell figyelnünk a többiek igényeire, meg kell tanulnunk alkalmazkodni, kompromisszumokat kötni.
E meseregény központjában egy négytagú család áll, Kovácsék, akik egy dologban biztos egyetértenek, mindannyian szenvedélyesen szeretnek utazni. De abban már nincs egyetértés, hová utazzanak, a tengerhez vagy a hegyekbe. Illetve ott mit csináljanak: medvelesen vegyenek részt vagy csillagokat nézzenek, piknikezzenek a forrásnál vagy sátrazzanak, homokvárat építsenek vagy sárkányt eregessenek, színes kavicsot gyűjtsenek vagy fagylaltozzanak. Ezeknek eldöntését pedig a szerző a gyerekolvasókra bízza: minden rövidke történet végén két ikon, azaz lehetőség közül választhatnak. Így ők irányíthatják, hogyan folytatódjon Kovácsék története. Ily módon, a választási variációkat számba véve a kötet kilenc mesényi kalandot tartalmaz. De nemcsak azáltal vonja be a szerző a gyerekolvasókat, hogy megadja nekik a választás szabadságát, hanem azzal is, hogy egy-egy történet lezárásaként az ő saját élményeikre is rákérdez. Felidézeti a gyerekekkel a legkülönlegesebb, legviccesebb vagy legkedvesebb családi kalandjaikat, elmesélteti velük a kedvenc játékaikat, amelyeket a családjukkal közösen szoktak játszani. Ez pedig alkalmat ad arra, hogy az esti meseolvasás közös beszélgetéssel, családi történetek visszaidézésével záruljon, valódi interaktív családi élménnyé téve így a könyv olvasását. Talán programötleteket is adhat szülőknek és gyerekeknek, hogy együtt kipróbálják a könyvben szereplő helyzeteket. Még a hegyekbe vagy a tengerhez sem kell utazni ezekhez, hiszen a lakóhelyhez közeli vízparton is lehet kavicsokat gyűjteni vagy homokvárat építeni, a közeli parkban piknikezni vagy sárkányt eregetni, a közeli erdőben kirándulni vagy sátrazni.
Láng Anna vidám színvilágú, a cselekmény lényegét kiemelő, szinte fotórealisztikus illusztrációi jól illeszkednek a történetekhez. Segítenek értelmezni az eseményeket, vizuálisan átélhetővé teszik a gyerekek számára a szülők, nagyszülők által felolvasott szöveget. Így idővel, a képek segítségével akár maguk a gyerekolvasók is el tudják majd mesélni a történetet.
Szülőként nagy felelősség azt eldönteni, mennyi szabadságot adjunk a gyermekeinknek. Az sem jó, ha „helikopterszülőként” állandóan megpróbálunk helyettük dönteni, de az is ugyanennyire káros, ha túlzott engedékenységből mindenben szabad kezet adunk nekik. Mint a nevelés során bármikor, itt is meg kell találni az arany középutat. Ehhez a tanulási folyamathoz nyújt segítséget Kádár Annamária új mesekönyve, közös olvasásra, beszélgetésekre, élményekre hívva kicsiket és nagyokat.
Kádár Annamária: Minden jó, ha… együtt vagyunk! Ezt a mesét te alakítod!, ill. Láng Anna,
Manó Kiadó, Budapest, 2024, 40 oldal, 4490 Ft