Nem kötelező

 

 

 

Tóth Krisztina

 

Thomas Mann kisregényéről

 

– a Tonio Kröger –

 

 

Tizenöt éves voltam, amikor Thomas Mann Tonio Kröger című művét olvastam. Elemi hatással volt rám. Úgy éreztem, választ kaptam a kamaszként engem foglalkoztató, gyötrő kérdésekre. Nem közvetlen, direkt választ, hanem megerősítést. A könyv egyik központi kérdése ugyanis éppen az, ami ebben az életkorban annyira foglalkoztat mindenkit. Belesimulni a közösségbe vagy elkülönülni? Másképp fogalmazva: mit tegyen az, aki képtelen a tömegbe olvadni, akinek nem adatik meg a közösségbe olvadás gyönyörűsége, hanem örökké csak a szemlélő pozíciójából nézi a többieket?

            Thomas Mann annyira tudatosan készült az írói pályára, hogy tizennégy évesen már írónak nevezte magát egy levele aláírásában. Tonio Kröger című könyve, amelynek címe egy név, persze jóval később, 1903-ban jelent meg. Tonio, a könyv főhőse viszont éppen tizennégy éves, vagyis olyan korú, amilyen a szerző volt abban az időszakban, amikorra első írói próbálkozásait datáljuk.

            Tonio Kröger tehát egy kamasz fiú, aki feltétlen szeretettel rajong osztálytársáért, a szőke, kék szemű, teljesen jelentéktelen Hans Hansenért. Valósággal imádja, pedig nem sok közös vonásuk van. Hans életrevaló, gyakorlatias. Jól elboldogul az osztályban, mindenki szereti, központi figurának számít. Szeret lovagolni és a jó levegőn csavarogni, amíg barátját, Toniót inkább az irodalom hozza lázba, a lovaknál jobban szereti a hegedűt. Hans szőke, pirospozsgás, Tonio „barnás és déliesen éles metszésű arcából ellenben sötét, szelíden árnyékolt, túlságosan súlyos pillájú szempár” pillant érzékenyen, szenvedélyesen a világra. Hans boldog abban a szűk, ám otthonos kis világban, amely körbeveszi, a barátját viszont vonzza a zene, a versek, tágabban a művészet által felvillantott ismeretlen, titokzatos tartomány. Közben szeretne a tömeghez is tartozni, belesimulni a közösségbe. Tonio minden sejtjében művész, Hans pedig kispolgár. Lehet tudni, hogy a szőke Hans előtt álló életpálya tökéletesen megfelel majd a jómódú apa által támasztott követelményeknek, hogy tisztes polgár lesz belőle, aki jól keres, és semmiféle különcséggel nem lóg ki a környezetéből. Tonio számára is adott ez a lehetőség, de érzi, hogy őt más tenné boldoggá. Csakhogy ha követi hajlamait, és arra indul el, amerre tehetsége lendíti, akkor elvesztheti a többiek, a vidámak, átlagosak barátságát és jóindulatát! Tonio Kröger későbbi, szívdobogva bámult szerelme, a minden porcikájában tökéletesen átlagos Ingeborg Holm ugyanazt a világot testesíti meg, mint Hans. Nem elemzi, értelmezi a dolgokat, csak átéli őket. Akinek azonban már kamaszkorában is igénye van rá, hogy ne csupán létezzen a világban, hanem meg is fogalmazza a tapasztalatait, az bizony elveszett ember, akárcsak Tonio Kröger: az alkotásra, vagyis szüntelen munkára, saját tehetségének kibontakoztatására van kárhoztatva. Sohasem lesz belőle kispolgár, de a hétköznapi örömök helyett megízlelheti az alkotás gyönyörűségét. Hogy miért nem megy egyszerre a kettő? A tizenkilencedik század egyik nagy kérdése volt ez. Manapság már nem válik el ennyire élesen a művész és a hétköznapi ember személyisége és élete, sőt, a művészekkel kapcsolatos romantikus külsőségeket inkább mosolyogtatónak találjuk. Az viszont változatlanul igaz, hogy ha valaki komolyan foglalkozik valamivel, annak minden idejét rá kell szánnia a szenvedélyes gyakorlásra, vagyis teljes lényével a tökéletességre kell törekednie.

            A regénybeli Tonio egy alkalommal ellátogat egy Lizaveta nevű barátnőjéhez, aki festőművész. Tonio mesél neki egy jóképű hadnagyról, aki társaságban egyszer csak felpattant, és elmondta a saját verseit. Tonio és Lizaveta tudják, hogy a hadnagy mennyire nevetséges, de Tonio mégis azt is érzi, hogy jó volna egyszer így kiállni az emberek elé. Felhőtlenül, önbizalommal telve, nem pedig kételyektől gyötörten. Jó volna váltogatni a művészetet a reflektálatlan létezéssel. Olyanná válni, mint a többiek, de kívülről látni mindezt!

           Thomas Mann, aki a német irodalom egyik legnagyobb írója, saját egykori énjét formálta meg Tonio Krögerben. Az ő apja is komoly, tekintélyes kereskedő volt, akit a városban, Lübeckben, ahol laktak, mindenki ismert. Mann édesanyja félig brazil származású, sötét hajú nő volt, aki egzotikus vonásaival nyilván kissé kilógott a környezetéből. Tonio Kröger neve ezt a kettősséget is tükrözi. A Tonio latinos, sötét, a Kröger pedig északi hangzású. Mintha a fiú nevében egyesítené azt a felhőtlenül banális felszínt, amit a jellegtelen Hansok és Ingeborgok olyan jól átlátnak, a művészet rejtélyes, sötét, fájdalmakkal teli mélységével. Toniónak választania kell a kettő között, mert – a regény állítása szerint – középút nincs. Amikor a főhős már érett művészként, titokban visszatér szülővárosába, az egykori házban egy könyvtárat talál. Az irodalom beköltözött oda, ahol az élet egykor elkezdődött!

            Thomas Mann saját életében is szüntelenül küzdött azzal a dilemmával, amit a Tonio Krögerben felvetett. Hétköznapjait Hans Hansenként élte, mint egy igazi kispolgár. Megnősült, hat gyereket nemzett, napjai szigorú rendben teltek. Műveiben azonban lázadt, elkülönült. A náci eszmék terjedésének idején Németországban felemelte a szavát, nem volt hajlandó beolvadni az üvöltő, háborúra buzdító kórusba. Hűséges marad Tonióhoz, hosszú szempillájú, halk szavú hőséhez, aki minden tehetséges, szemlélődő fiúban és lányban ott él magányosan.

 

Összes "nem kötelező" napló

 


 

 

Főoldal

 

 

2012. október 26.
Kopriva Nikolett tárcáiKontra Ferenc tárcáiHáy János tárcáiElek Tibor tárcái
Erdész Ádám: Változatos múlt ismétErdész Ádám: Melyik a járható út?
Csabay-Tóth Bálint: A sarjSzarvas Ferenc: Amikor az ellenőr mindennap megtanult egy verset
Harkályokról és egyéb kopogtatókrólAz a boszorkányos tavasz
Ajlik Csenge verseiLövétei Lázár László: SzervraktárMarkó Béla verseiFinta Éva versei
Kontra Ferenc: A dalmaták fehéren születnekEcsédi Orsolya novelláiTóth László: BúcsúzóZsidó Ferenc: Égig érő szénásszekér
Bejelentkezés


A regisztrációhoz kattintson ide!
MegrendelésArchívumFedélzeti naplóImpresszum
Csatlakozz a facebook - oldalunkhoz!

BárkaOnlineJókai SzínházBékéscsabaNKApku_logo.png